کد خبر: ۳۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
حجت الاسلام والمسلمین علی مقبلی مطرح کرد:
حجت الاسلام والمسلمین علی مقبلی با اشاره به مدارای پیامبر با ابوسفیان، گفت: ابوسفیان سردسته مخالفین پیامبر بود و درظاهر شهادتین را خوانده و به اسلام روی آورده بود، اما پیامبر تا جایی با ابوسفیان مدارا کرد که خانه وی دارلامان شد، این درحالی است که در زمان فتح مکه تنها دو دارلامان وجود داشت که اولی خانه کعبه و دومی خانه ابوسفیان بود.
گفتارنو/ گروه فرهنگ:

رئیس اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل زندان‌های استان کرمان با بیان اینکه ادامه حیات فردی و اجتماعی در سایه امنیت و آرامش است، گفت: برای تأمین امنیت و آرامش، انسان ناگزیراست با دیگران تعامل داشته باشد.

به گزارش گفتارنو، حجت الاسلام والمسلمین علی مقبلی با اشاره به تفاوت‌های فردی و اجتماعی افراد، خاطر نشان کرد: همه انسان‌ها از یک جنس، سلیقه و ذائقه برخوردار نیستند و اختلاقاتی در نژاد، جنسیت و فرهنگ وجود دارد؛ برای اینکه این اختلافات ادامه زندگی اجتماعی را با مشکل مواجه نکند، انسان ناگزیر با تعامل با دیگران است.

محور سخنان و خواسته اصلی مقبلی بر مدارا با دیگران بود. او در ادامه صحبت هایش بر مدارا با ۴ دسته حسودان، همسر، دشمنان و کوچکتر‌ها تأکید کرد و گفت: در مواجه با حسود چاره‌ای جز مدارا نیست چرا که در غیر این صورت حسود با فرد مقابله می‌کند.

مقبلی با بیان اینکه هر حسودی الزاماً دشمن انسان نیست، گفت: حسود گاهی فرزند و یا برادر انسان است، اما به واسطه نعمت فرد به جای غبطه خوردن حسادت می‌کند.

مقبلی با اشاره به اختصاص یک باب از کتاب وسائل الشیعه به مدارا با همسر، گفت: اینکه امروزه در جامعه آمار طلاق افزایش پیدا کرده است به دلیل عدم مدارای زوجین است.

حجت الاسلام مقبلی مدارا را به مثابه نرمی در گفتار و کردار دانست و گفت: امام رضا (ع) فرمودند یک خصلت از پیامبر باید در انسان مومن باشد و آن مدارا با همه انسان هاست.

او در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: تنها مدارا با مومنین و مسلمین توصیه نشده، بلکه مدارا با کلیه مردم توصیه شده است.

مقبلی با تاکید بر مدارا با دشمنان گفت:اگر با دشمن مدارا نکنید دشمنی تشدید خواهد شد و نتیجه آن سلب آسایش و آرامش انسان است.

او در ادامه صحبت هایش به مدارای پیامبر با ابوسفیان اشاره کرد و گفت: ابوسفیان سردسته مخالفین پیامبر بود و درظاهر شهادتین را خوانده و به اسلام روی آورده بود، اما پیامبر تا جایی با ابوسفیان مدارا کرد که خانه وی دارلامان شد، این درحالی است که در زمان فتح مکه تنها دو دارلامان وجود داشت که اولی خانه کعبه و دومی خانه ابوسفیان بود.

این سخنران با اشاره به این نکته که ابوسفیان در ظاهر مسلمان شده بود و در آخر عمر و زمان نابینایی در جمعی کفر خود را اظهار کرد و منکر وحی و قیامت شد، گفت: این سیره رفتاری پیامبر باعث شد مردم دسته دسته و گروه گروه مسلمان شوند.

حجت الاسلام مقبلی آخرین باب از مدارا را مربوط به مدارا با کوچکتر‌ها دانست و گفت: سیره رفتاری امام مجتبی (ع) این گونه بوده که هنگامی در یک مجلس یک ظرف از دست خادم ایشان افتاد و بر سر ایشان فرود آمد، امام این خادم را عفو و او را آزاد کردند.

او در ادامه افزود: این سیره معصومین در مواجه با افرادی است که به آن‌ها بدی می‌کردند، اما ما با خودی‌ها چه می‌کنیم؟ چه می‌کنیم که مساجد خلوت می‌شوند و نماز‌های جماعت هر روز خلوت‌تر می‌شود؟

مقبلی در با بیان این جمله که در اسلام آمده است که هیچ وقت با کوچکتر از خودت مجادله نکن چرا که نتیجه این جدال، تنش و درگیری است، گفت: مومنین باید در خصوص رفتار‌های خود فکر کنند، فلسفه این مجالس این است که با مرور سیره زندگانی امامان تغییری در فکر ما ایجاد شود.

این سخنران با بیان این جمله که انسان باید مواظب فکر خود باشد چرا که فکر فرد تبدیل به حرف و سخن می‌شود، گفت: اگر می‌خواهید رفتارتان درست شود، فکرتان را درست کنید.

او در ادامه تاکید کرد: باید اندیشه و فکرمان را به گلستانی از اندیشه و افکار پیامبر و آل او تبدیل کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)