کد خبر: ۳۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت وگو با گفتارنو مطرح کرد:
مدیر حفظ نباتان سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، در پاسخ به احتمال آسیب باغات در سال آینده با توجه به روند پوره گذاری ملخ‌ها در منطقه جازموریان می‌گوید: با این تجهیزاتی که فعلاً داریم، ما خودمان هم قدری نگرانیم. اگر ما نتوانیم آماد گاه ملخمان را تجهیز کنیم و ناوگان سم پاشی مان را تقویت کنیم، قطعاً جای این نگرانی وجود دارد.
گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: اولین اخبار در مورد ورود احتمالی ملخ‌های مهاجم بهمن ماه منتشر شد و سازمان فائو اعلام کرد که با توجه به بارندگی ها، شرایط برای حمله گله‌های ملخ ایجاد شده. این سازمان جهانی، همچنین وضعیت هشدار ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد.

با گذشت چندین ماه از این اعلام، اما همچنان ما در وضعیت نارنجی قرار داریم و به اعتقاد برخی از کارشناسان با شروع فصل سرما و وزش باد شدید و حتی طوفان، احتمال تغییر وضعیت نیز وجود دارد. حال آنکه با توجه به اعلام سازمان جهانی غذا، در ماه‌های پایانی امسال احتمال ورود موج جدیدی از ملخ‌های صحرایی به جنوب استان کرمان وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص موج جدید حمله ملخ‌های صحرایی به گفتار نو می‌گوید: جازموریان یکی از مناطق تکثیر و استقرار ملخ صحرایی در جنوب کشور است و همه ساله ما شاهد دسته جات پروازی در ان منطقه هستیم چرا که همواره یکی از زیستگاه‌های اصلی ملخ صحرایی دشت وسیع جازموریان است.

مجید فرخی با اشاره به هشدار‌های داده شده در خصوص حمله ملخ‌های صحرایی، اظهار می‌کند: هم سازمان حفظ نباتات و هم فائو به ما هشدار دادند که ملخ از آبان ماه به منطقه ما ریزش می‌کند و ما همچنان در حال برنامه ریزی برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص وضعیت استان می‌گوید: ما هنوز در وضعیت نارنجی هستیم، ولی به هر حال این احتمال وجود دراد که وضعیت ما تغییر کند؛ چرا که طوفان جهت حرکت ملخ را تغییر می‌دهد و ممکن است ملخ‌ها به سمت دریای سرخ هم بروند و در این دریاچه تکثیر و از طریق شبه جزیره عربستان و یا مرز بین یمن و عمان وراد کشور شوند.

در حالی مدیر کل حفظ نباتات جنوب جهاد کشاورزی کرمان از احتمال ورود ملخ از شبه جزیره عربستان به استان می‌گوید که فصل سرما و احتمال طوفان و وزش باد شدید نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است.

فرخی در خصوص نگرانی کشاورزان نسبت به فصل سرما می‌گوید: در هر صورت چه باد باشد و چه نباشد کانون زمستان گذران ملخ، جنوب ایران است. اگر باد نباشد ممکن است مستقیم از محل هند و پاکستان بیاید و اگر باد هم بیاید ممکن است جهت حرکتش عوض شود و از طریق دریای سرخ و تنگه هرمز وارد کشور شود.

فرخی با تاکید بر این جمله که امسال جمعیت ملخ خیلی بیشتر از سال گذشته است، می‌گوید: تمهیدات لازم در حال برنامه ریزی است و پیش بینی ما روی ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص احتمال ورود ملخ به شهرستان‌ها خاطر نشان می‌کند: ملخی که وارد منطقه ما شود مستقیم وارد جازموریان می‌شود و دشت وسیع جازموریان را برای تکثیر انتخاب می‌کند.

اگر چه فرخی بر استقرار ملخ در منطقه جازموریان تاکید دارد، اما در بخشی از صحبت هایش می‌گوید: ممکن است دسته جاتی در معرض وزش باد قرار گیرند و از مسیر اصلی خود خارج شوند و به سایر شهرستان‌ها هم بروند فرضاً در سال گذشته تمام شهرستان‌های ما درگیر ملخ بودند و ما حتی در شمال استان، ریگان بمو ارزوئیه کرمان نیز آلودگی ملخ را داشتیم.

او در ادامه خاطر نشان می‌کند: این احتمال وجود دارد چرا که ملخی که وارد کشور می‌شود قطعاً پراکنده می‌شود. در سال گذشته یزد، کردستان، بوشهر، ایلام، هرمزگان، فارس، و جنوب کرمان آلودگی ملخ را داشتند و امسال هم این پیش بینی وجود دارد چرا که احتمال اینکه ملخ‌ها از سمت پاکستان به سمت ما بیایند وجود دارد.

با توجه به اظهارات مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، بار دیگر از او در خصوص احتمال ورود ملخ به شهرستان‌ها و آسیب به باغات و مزارع استان پرسش شد.

فرخی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: آسیب به باغات بستگی به آمادگی ما برای مبارزه دارد، اگر ناوگان سم پاشی ما کاملاً آماده باشد احتمال این امر ضعیف است. چنان چه ما سال گذشته هم این اجازه را ندادیم که ملخ وارد مزارع شود، همکاران ما ملخ‌ها را در مرحله پورگی کنترل کردند.

او همچنین در پاسخ به احتمال آسیب باغات در سال آینده با توجه به روند پوره گذاری ملخ‌ها در منطقه جازموریان می‌گوید: با این تجهیزاتی که فعلاً داریم، ما خودمان هم قدری نگرانیم. اگر ما نتوانیم آماد گاه ملخمان را تجهیز کنیم و ناوگان سم پاشی مان را تقویت کنیم، قطعاً جای این نگرانی وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)