کد خبر: ۳۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدحسين مرعشی در نشست کمیسیون اقتصادی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان مطرح کرد:
مرعشی با اشاره به شایعات پیرامون موسسه مولی الموحدین گفت: کمتر از دو درصد اقتصاد استان را این موسسه ایجاد کرده است. ما خجالت میکشم که چرا ۱۰ تا پروژه مشابه ارگ جدید در جیرفت، بافت، کوهبنان و راور نداریم؛ آن وقت عده ای دنبال بزرگنمایی هستند و می گویند همه اقتصاد استان دست افراد خاص است.

باید درزمینه صنایع پتروشیمی برای استان مزیت خلق کنیم/۸ درصد تولید خودروی ایران در کرمان است/کمتر از دو درصد اقتصاد استان را موسسه مولی الموحدین ایجاد کرده است/برای توسعه نیاز به بلند نظری داریم

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: 

عضو شورای راهبردی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان  گفت: توسعه استان هایی نظیر کرمان که دسترسی کمی به منابع آبی دارند و مرزی نیستند سخت است.

به گزارش گفتارنو،سیدحسین مرعشی در کمیسیون اقتصادی دفتر سیاسی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان، با اشاره به مثال هایی از استان هایی هم چون بوشهر و خوزستان که علاوه بر مرزی بودن از لحاظ منابع آبی نیز مشکل ندارند، گفت:عدم دسترسی به آب، مرز و عدم برخورداری از نفت ، گاز و پتروشیمی شرایط توسعه را سخت می کند و اگر امروزما به طور نسبی موقعیت خوبی در اقتصاد داریم نتیجه زحمات مردم و مسئولین است.

مرعشی با اشاره به رتبه نهم کرمان در تولید ناخالص داخلی گفت: تا امروز اقتصاد ما بر دو پایه کشاورزی و معدن چرخیده است و کشاورزی ما کاملاً خصوصی است و تقریباً نهادهای غیردولتی و دولتی هیچ نقشی درآن ندارند .
او در ادامه صحبت هایش رتبه اول کرمان در بخش مس، رتبه اول در بخش پسته و رتبه دوم استان در تولید خرما متذکر شد و گفت: در بخش مس ما در کرمان نقش اصلی را داریم و 280 هزار تن از 350 هزار تن مس در کرمان تولید می شود و هیچ استانی در این زمینه رقیب ما نیست .

با توسعه گلخانه ها در کشور رتبه اول جیرفت در تولید صیفی جات و سبزی جات در معرض تهدید است
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه صحبت هایش با اشاره به سهم 8 درصدی استان کرمان در صنایع خودروسازی،25درصدی فولاد، 55درصدی سنگ آهن ، 65 درصدی کنستانتره، خاطر نشان کرد: این ها مزیت های شناخته شده استان اند و باید حتماً در توسعه مورد توجه باشند.

مرعشی در این رابطه افزود: در بخش کشاورزی صیفی جات و سبزی جات جیرفت حرف اول را می زند اما الان با توسعه گلخانه ها در کشور، این رتبه با تهدید مواجه شده است .
او با تاکید بر اهمیت حفظ سهم استان از بازار صیفی جات و سبزیجات ، گفت: باید برای توسعه گلخانه ها در کرمان توجه و حساسیت داشته باشیم تا سهممان را در بازار حفظ کنیم.

مرعشی با تاکید بر قابلیت استان کرمان در خودروسازی گفت: درصنعت خودروسازی غیر از تهران هیچ استان دیگری فعال نبود اما امروزه ۸ درصد تولید خودروی ایران در کرمان است که اگر تحریم برداشته شود این سهم به ۳۰ درصد هم خواهد رسید.
او بر ضرورت توجه به صنایع لاستیک تاکید کرد و گفت: اگر لاستیک جیرفت عملیاتی نشود یا لاستیک بارز تقویت نشود ممکن است سهم 30 درصدی ما از بازار کم شود.

سخنگوی حزب کارگزاران در بخش دیگری از صحبت هایش به شناخت و تقویت مزیت های پنهان استان تاکید کرد و گفت: تا ۱۲ سال پیش هیچ کس فکر نمی کرد شهداد ظرفیت گردشگری داشته باشد،هیچ کس فکر نمی کرد یک روز شهداد از ارگ بم جاذبه بیشتری داشته باشد .

مرعشی با بیان این جمله که گاهی برای توسعه باید خلق مزیت داشته باشیم، گفت: نباید از بخش پتروشیمی غافل شد و باید درزمینه صنایع پتروشیمی برای استان مزیت خلق کنیم.

محور اصلی سخنان رییس شورای راهبردی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان تأکید بر توسعه متوازن بود. بر اساس گفته های مرعشی استان کرمان بعد از مازندران متوازن ترین استان در زمینه توزیع جمعیت بوده است به طوری که 17 درصد از جمعیت استان در مرکز ساکن هستند و مابقی در سایر شهرها سکنا گزیده اند. این درحالی است که سایر استان هایی همچون کرمانشاه وو آذربایجان شرقی نزدیک به 50 درصد از جمعیتشان در مرکز استان ساکن هستد.

مرعشی توسعه متوازن جمعیت استان را یکی از قابلیت ها و موفقیت های استان در سنوات گذشته دانست و گفت: این نکته در توسعه استان باید مورد توجه قرار گیرد و در همه مناطق برنامه وجود داشته باشد.

او همچنین در ادامه با اشاره به تجربه استان هایی همچون اصفهان در امر توسعه گفت: ساکنین اصفهان همواره بر توسعه تنها شهر خود متمرکز بودند که نتیجه این امر مهاجرت از استان هایی همچون استان های لر نشین و یاسوج به سمت اصفهان بود که در نهایت این استان را با کمبود منابع آبی مواجه کرد.

مرعشی در ادامه با تاکید بر اهمیت توسعه متوازن جنوب شرق کشور گفت: با توجه به تجربه اصفهان ما باید مراقب باشیم، در توسعه کرمان باید نگاه پررنگی به توسعه جنوب شرق داشته باشیم و به توسعه بیرجند و زابل هم نگاه کنیم تا بافت جمعیتی استان دچار تغییرات نشود.


برخورد با هر کار بزرگ به یک فرهنگ تبدیل شده است

سخنگوی حزب کارگزارن در بخشی از صحبت هایش با بیان این جمله که اگر بخواهیم برنامه توسعه موفق شود نیاز به بلند نظری داریم، گفت: برخورد با هر کار بزرگ به یک فرهنگ تبدیل شده است.

 مرعشی ادامه داد: با تنگ نظری نمی توانیم مسائل را حل کنیم.

مرعشی با اشاره به شایعات پیرامون موسسه مولی الموحدین گفت: کمتر از دو درصد اقتصاد استان را این موسسه ایجاد کرده است. ما خجالت میکشم که چرا ۱۰ تا پروژه مشابه ارگ جدید در جیرفت، بافت، کوهبنان و راور نداریم؛ آن وقت عده ای دنبال بزرگنمایی هستند و می گویند همه اقتصاد استان دست افراد خاص است.

شایان ذکر است جلسه بررسی موانع توسعه استان کرمان با حضور سیدحسین مرعشی، پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان بود. پیش از این با حضور محسن جلال پور ابرچالش های اقتصاد ایران، با حضور مهدی آگاه چالش های کشاورزی ایران، با حضور احمد علوی بحران آب در استان کرمان و با حضور دکتر سپهوند و مهندش ناظم زاده و دکتر شفیعی زلزله در کرمان بررسی شده بود. 

بخش پرسش و پاسخ این نشست متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)