گفتارنو/ گروه شهر: بنا به آنچه که در شورای شهر توسط رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر مطرح شد، حدود ده سال پیش تعدادی از اتوبوسهای خط واحد شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده است. حالا شهرداری پیشنهاد داده است واگذاری اتوبوسهای خط واحد به بخش خصوصی را دو سال دیگر تمدید کنند که البته با انتقاد علی اکبر مشرفی، عضو شورای شهر مواجه شد.
محمد جواد کامیاب در شروع سخنان خود گفت: با توجه به مجوز وزارت کشور که اجازه داده است دوسال دیگر قرارداد با افراد بخش خصوصی تمدید شود پیشنهاد شهرداری این است که واگذاری اتوبوسهای خط واحد به بخش خصوصی را تمدید کنیم، اما در عین حال دراختیار شهرداری باشند.
منصور ایرانمنش دیگر عضو شورای شهر در تکمیل صحبتهای کامیاب گفت: حدود صد دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شده و آنها هم با جان و دل کار کردند. اما با توجه به اینکه قبلا هم شهرداری و هم دولت به آنها کمک میکرد و یارانه میگرفتند وضعشان خوب بود، اما اخیرا که قراردادشان منقضی شده است میخواهند سندشان را بگیرند.
ایرانمنش ادامه داد: میانگین عمر اتوبوسهای ما بالا و حدود ده تا دوازده سال است، پیشنهاد دارم شهرداری بررسی کند به چه تعداد اتوبوس نیاز دارد؟ تا ما بتوانیم همان تعدادی که نیاز ندارد را آزاد و به بخش خصوصی بدهیم.
علی اکبرمشرفی گفت: اگر برگردیم به اینکه اصلا چرا ما اتوبوسها را به بخش خصوصی دادیم، میبینیم هدف چیز دیگری بوده که محقق نشده است.
او ادامه داد: این بار سوم است که ما میخواهیم این واگذاری را تمدید کنیم. اگر میخواهیم اتوبوسها در اختیار شهرداری باشند پس چرا به بخش خصوصی دادیم؟ اگر میخواهیم در راستای هدف که خصوصیسازی بود پیش برویم باید از یک جایی خصوصی سازی را شروع کنیم.
شهردار با تایید صحبتهای مشرفی گفت: در این سالها سیاستهای کلان دولت در حوزه حمل و نقل این بوده که اتوبوسها را به بخش خصوصی واگذار کند و اینکه به بخش خصوصی گفته است شما موظفید سرویس دهی کنید در راستای خصوصی سازی بوده است. اما در این ده سال اخیر دولت از حوزه حمل و نقل عمومی حمایت نکرده است.
سید مهران عالم زاده با بیان اینکه با وجود تحریمها نمیشود اتوبوس جدید خرید، گفت: با واگذاری این اتوبوسها عملا حمل و نقل شهری زمین میماند.
او ادامه داد: اینکه دولت مصوب کرده یک دوره دوساله دیگر تمدید کنید یک رضایت دو طرفه است و ما به اجبار میگوییم که بخش خصوصی دو سال دیگر بماند وگرنه آنها علاقه به رفتن دارند تا سرویس دهی را انجام ندهند که در این صورت قطعا حمل و نقل آسیب جدی میبیند.
عالم زاده گفت: حتی اگرمن پول برای خرید اتوبوس داشته باشم کارخانهای وجود نداره که به من اتوبوس هارا تحویل دهد.
مشرفی خطاب به اعضاء شورا و شهردار گفت: البته ما هم از وزارت صنایع میتوانیم مجوز ورود اتوبوس نو را بگیریم و هم میتوانیم از صندوق توسعه ملی ارز بگیریم وهشت ساله یا ده ساله پرداخت کنیم. حتی میتوانیم اجازه ورود اتوبوس دست دو را نیز بگیریم. باید از یک زمانی وارد این کار شویم.