کد خبر: ۳۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
در ستاد مدیریت بحران مطرح شد؛
نماینده بازرسی کل استان کرمان گفت: یکی از مشکلات بخش سیل این است که از ۶ هزار کیلومتر رودخانه، تنها ۳۵۰ کیلومتر مورد مطالعه قرار گرفته و چیزی حدود ۱۰ درصد که مقدار کمی است با توجه به خشکسالی‌های استان و مناطقی که در گذشته از آن‌ها سیل جاری می‌شده متاسفانه مورد بررسی قرار نگرفته است.

در ستاد مدیریت بحران استان کرمان اعلام شد بر اساس ابلاغ ریاست قوه قضائیه گزارش علل و عوامل حادثه سیل از بعد آسیب‌شناسی در استان کرمان مورد بررسی قرار گرفته و به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است.

در این ستاد همچنین اعلام شد، اداره کل بازرسی استان بحث‌های مربوط به سیل را مورد بررسی قرار داده و کارگروهی با 24 اداره ابلاغ شده که اقدامات آسیب شناسی نواقص آن مورد بررسی قرار گرفته است.

تویسرکانی نماینده بازرسی کل استان کرمان اظهار داشت: گزارشی بر اساس ابلاغ از طرف رئیس قوه قضاییه اعلام شد علل و عوامل حادثه سیل مورد بررسی قرار گیرد که از بعد آسیب‌شناسی مورد بررسی قرار گرفت در نهایت گزارش به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد و بخشی از پیشنهادها اصلاحی است.

وی عنوان کرد: در گزارشی که از طرف اداره کل بازرسی آماده و به دستگاه‌ها ابلاغ شده یک‌سری کمبودها و خللی وجود دارد که اینجا اعلام می‌کنم و در فرآیند بازرسی‌ها نقاط قوتی هم بود که با توجه به کمبود اعتبار در این بخش‌ها تنگناهایی برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

تویسرکانی افزود: یکی از مشکلات بخش سیل این است که از 6 هزار کیلومتر رودخانه، تنها 350 کیلومتر مورد مطالعه قرار گرفته و چیزی حدود 10 درصد که مقدار کمی است با توجه به خشکسالی‌های استان و مناطقی که در گذشته از آنها سیل جاری می‌شده متاسفانه مورد بررسی قرار نگرفته است.

نماینده بازرسی کل استان کرمان گفت: توسط آب منطقه‌ای در جهت ارسال نقشه‌های حریم رودخانه‌ها به شهرداری، اداره ثبت و راه و شهرسازی سایر ادارات اقدامی صورت نگرفته و با توجه به افزایش روزافزون حریم رودخانه اداره آب منطقه‌ای توجه جدی داشته باشد که این حریم را مشخص کند تا در مسیر رودخانه‌ها مسکن‌سازی صورت نگیرد به‌طور مثال در کوهپایه 400 مورد غیر قانونی ساخت و ساز در مسیر رودخانه صورت گرفته است .

وی همچنین درباره مشکلات خطوط برق در شرایط بحرانی نیز افزود: خطوط انتقال برق از بستر رودخانه‌ها عبور کرده که با مشکل جدی مواجه است بعضی از شبکه‌های برق فرسوده است که شرکت توزیع اقدامی نکرده، اما شرکت برق شمال حدود 9 هزار تیر برق نوسازی کرده با این وجود برای شرایط بحرانی اقدامات شرکت برق استان را ضعیف ارزیابی کرده‌ایم.

نادیده گرفتن مشخصات فنی و کیفی به‌دلیل نبود اعتبار

تویسرکانی همچنین درباره مشکلات ارتباطات در شرایط بحرانی اظهار کرد: در بحث ارتباطات و مخابرات متاسفانه دکل‌های مخابراتی مجهز به برق اضطراری نیستند، البته نقطه قوت این بخش این است که دکل‌های مخابراتی اکثرا در بستر رودخانه‌ها نیستند.

وی درباره مشکلات راه و شهرسازی هم گفت: اداره راه و شهرسازی با مشکل عدیده‌ای به‌دلیل نبود اعتبارات کافی مواجه است به‌طور مثال در بزرگراه کرمان - زرند در باند قدیمی‌تر 37 دهنه پل پیش‌بینی شده که 30 دهنه کم شده و فقط 7 دهنه پل گذاشته شده که نگران کننده است.

نماینده بازرسی کل استان کرمان افزود: مشخصات فنی و کیفی نادیده گرفته شده به‌دلیل نبود اعتبار و با حذف پل‌ها به‌جای آنها آبنما گذاشته‌اند، ادارات کل راه و شهرسازی در بحث بازدهی دقت لازم به‌عمل نیاورده‌اند و هماهنگی با آب منطقه‌ای اتخاذ نشده و به‌دلیل عدم استعلام از آب منطقه‌ای، الان شاهد این مشکل هستیم که در مسیر رودخانه‌ها زمین‌ها واگذار شده که در هنگام وقوع سیل از مناطق خطرآفرین است.

تویسرکانی درباره مشکلات منابع طبیعی در شرایط بحران افزود: منابع طبیعی در خصوص آبخیزداری با اداره آب منطقه‌‌ای هماهنگ نبوده که خسارت به پایین دست روخانه‌ها وارد می‌شود، مسکن و شهرسازی از آب منطقه‌ای برای واگذاری زمین در بستر بعضی از روخانه‌ها استعلام نگرفته یا اگر گرفته استعلام به‌صورت شفاف نبوده و الان با مشکلات زیادی در این بخش مواجه‌ایم و زمین‌هایی در بستر رودخانه‌ها به ادارات یا منازل مسکونی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در بررسی ما پرونده متخلفان به کمیسیون شهرداری ارسال نشده است، اظهار کرد: در بحث مشکلات پزشکی و هلال احمر به‌جز شهر کرمان سایر دانشگاه‌های استان توان برپایی امدادرسانی صحرایی (بیمارستان صحرایی) در هنگام وقوع بلایای طبیعی ندارند.

حریم رودخانه‌ها و لایروبی در داخل شهرها وظیفه شهرداری‌ها است

معاون عمرانی استاندار کرمان اظهار داشت: بخشی از موارد نیاز به تامین اعتبار دارد که از توان استان خارج است و دستگاه‌های اجرایی مربوطه از وزارتخانه‌ها پیگیری کنند ما آمادگی داریم که از استانداری با نامه‌نگاری و امضای استاندار پیگیر این مطالبات باشیم.

موسوی گفت: مدت‌هاست در کمیسیون‌ها سعی بر این است نسبت به حریم آب منطقه‌ای حساسیت نشان دهیم و طرحی که در مسیر رودخانه‌ها است در حد امکان جابه‌جا شود و یا طرح تصویب نشود، طرح‌هایی که نیاز به اصلاح روش دارد ما به ادارات ارسال کرده‌ایم که پیگیری کنند.

معاون عمرانی استانداری کرمان افزود: حریم رودخانه‌ها و لایروبی آنها در داخل شهرها وظیفه شهرداری‌ها است و فرمانداری‌ها با کمک راهداری و سایر دستگاه‌ها مسیر رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها را لایروبی کنند.

مصون‌سازی شهر بافت از خطر سیل

حمزه‌جواران فرماندار بافت عنوان کرد: در حوزه کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها و ... در شهرستان بافت در بحث حریم بستر رودخانه، جلساتی برگزار کردیم با آب منطقه‌ای و بنیاد مسکن .. که محدودیت‌های اعتباری وجود دارد.

وی بیان داشت: بخشی از پرونده تخلفات حریم رودخانه‌ها در حوزه قضایی وجود دارد که پرونده ارسال می‌شود برای اینکه حریم رودخانه‌ها را تصرف کرده اما یکسری مشکلاتی دارد که چندین ماه طول می‌کشد و امیدواریم با همکاری با ادارات یک هم‌افزایی به‌وجود آید که کار به‌شکل بهتری پیش برود.

حمزه‌جواران افزود: مشکل آتش‌سوزی جنگل‌ها در شهرستان بافت را داریم و پیشنهاد ما این است که در یک بازه زمانی از سال در اختیار دامداران قرار بگیرد با این کار هم علوفه خشک از بین می‌رود و مانع آتش‌سوزی می‌شود و هم اینکه عشایر منطقه مواظب جنگل‌ها هستند تا آتش‌سوزی نشود.

فرماندار بافت تصریح کرد: کل شهر بافت در مسیر رودخانه‌ها و بارندگی فصلی قرار دارد، ما نزدیک 4.5 کیلومتر خاکریز و سد در سال 97 بیرون از شهر بافت با همکاری اداره راه و آب منطقه‌ای ایجاد کرده‌ایم و با این طرح کل شهرک‌ها و شهر بافت را از خطر سیل مصون کرده‌ایم.

نگرانی از اسکان عشایر در مسیر رودخانه‌ها

رضا فلاح مدیرعامل هلال‌احمر استان کرمان بیان داشت: در انبارهای مدیریت بحران استان یک درصد کالا موجود است و اگر اتفاقی بیفتد در همان روز اول و هفته اول کمبود امکانات منطقه تکمیل می‌شود. وی بیان کرد: هلال‌احمر هیچ آمار دقیقی از شهرستان‌ها و روستاها ندارد و فرمانداران باید اطلاعاتی از تعداد روستاها، مدارس، جاده و راه‌های ارتباطی، بیمارستان‌ها پمپ بنزین‌ها و ... در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دهند تا ما در زمان بحران بتوانیم امدادرسانی بهتری داشته باشیم.

فلاح اظهار کرد: هلال‌احمر برای جلوگیری از سوء استفاده از خدمات این سازمان خدمات الکتریکی در نظر گرفته است به این صورت که کارت هوشمند به خانواده‌ها داده می‌شود که با استفاد از آن کار مشخص می‌شود که هر خانواده‌ای چه امکاناتی را دریافت کرده است.

وی بیان داشت: بسیاری از عشایر برای اسکان، بیشتر در مسیر رودخانه‌ها هستند که بیش از دیگران در خطر قرار دارند و باید عشایر استان زودتر کوچ خود را انجام دهند.

احداث 150 منزل مسکونی رودبار در مسیر رودخانه

فرماندار رودبار گفت: در حوزه خود شهر رودبار پنج رودخانه داریم که هر ساله خسارت‌های زیادی وارد می‌کند و150 منزل مسکونی متاسفانه به‌دلیل عدم استعلام از دستگاه‌های مربوطه مجوز ساخت به آنها داده شده که در مسیر رودخانه و خطر سیل قرار دارند.

وی بیان داشت: پیشنهاد این است که بنیاد مسکن تسهیلاتی در اختیار قرار دهد تا این افراد بتوانند در جاهای دیگری مسکن بسازند و این مشکل برطرف شود.

فرماندار رودبار افزود: بیش از 100 رودخانه از ابتدا تا انتهای شهر رودبار داریم که هر ساله خساراتی به کشاورزی و مسکن شهرستان وارد می‌کنند و اگر فکری نشود ما مجددا بحران سال گذشته را خواهیم داشت.

منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)