کد خبر: ۳۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
سرهنگ نجفی رئیس پلیس راهور استان کرمان:
اجرای دو طرح ترافیکی در شهر کرمان مدتی است که به محلی برای رویارویی مجریان و مردم تبدیل شده است. یکی از این طرح‌ها در مسیر بهمنیار ـ ۲۴ آذر اجرا شده که اعتراضات مردم به آن، به صحن علنی شورای شهر کرمان هم رسید.

اجرای دو طرح ترافیکی در شهر کرمان مدتی است که به محلی برای رویارویی مجریان و مردم تبدیل شده است. یکی از این طرح‌ها در مسیر بهمنیار ـ ۲۴ آذر اجرا شده که اعتراضات مردم به آن، به صحن علنی شورای شهر کرمان هم رسید.

طرح دیگر، ایجاد تعدادی سرعت‌کاه در مسیر بلوار امام حسن‌مجتبی (ع) است که اعتراض رانندگان به‌ویژه تاکسی‌داران مسیر آزادی ـ اختیارآباد را به‌دنبال داشته است.

درباره‌ی این دو طرح، با سرهنگ یوسف نجفی، از کارشناسان زبده و رئیس پلیس راهنمایی و راننندگی استان کرمان گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

جناب سرهنگ! مردم نسبت به طرح پنج‌راه ۲۴ آذر معترض هستند. شما به‌عنوان پلیس، این طرح را چه‌طور می‌بینید؟

این طرح ابتدا در کارگروه ترافیک و بعد هم درشورای ترافیک استان مصوب شده و پس از آن به مرحله‌ی اجرا درآمده است منتها هنوز طرح به‌طور کامل اجرا نشده و اشکالاتی دارد که کارشناسان شهرداری در حال بررسی آن هستند و طرح در حال تکمیل است.

براساس بازخوردهایی که از مردم و کارشناسان گرفتیم، به نظر می‌رسد این طرح اشکالاتی دارد و قرار است مجدد در کارگروه ترافیک مطرح شود و احتمالا، تاکید می‌کنم احتمالا، تغییرات یا اصلاحات کوچکی در آن ایجاد شود. اما اصل طرح به تایید شورای ترافیک استان رسیده است.

در نشست عمومی شورای شهر، پلیس مقصر اعلام شد که در جریان اجرای این طرح، حضور مستمر ندارد تا اعمال‌قانون انجام دهد. شما این نقد را می‌پذیرید؟

پلیس حضور دارد، اما قرار نیست هرجا که تابلویی نصب شد، پلیس هم آن‌جا بایستد و مردم را جریمه کند! این کار نه عملا امکان‌پذیر است و نه اساسا کار درستی است؛ چون ما نمی‌توانیم مردم را شرطی کنیم و هرجا تابلو بود کنار آن مامور پلیس هم باشد! در پنج‌راه ۲۴ آذر محدودیت‌هایی ایجاد شده و یک عده از رانندگان هم طبیعتا تخلف می‌کنند؛ ما تعدادی از متخلفان را جریمه کرده‌ایم منتها، مثل سایر تخلفات؛ تعدادی هم هستند که ممکن است تخلف کرده باشند و پلیس هم آن‌جا نبوده باشد تا جریمه‌شان کند. در روزهای اول، همکاران ما در کنار این طرح مستقر بودند و رانندگان را راهنمایی می‌کردند؛ بعد از آن هم، به‌صورت رندوم نه دائمی، همکاران ما مستقر می‌شدند و در صورت مشاهده‌ی تخلف، جریمه می‌کردند اما چون این طرح هنوز تکمیل نشده، ما اصراری بر جریمه کردن رانندگان نداریم؛ این موضوع را هم به شهرداری اعلام کرده‌ایم که طرح را کامل و ایرادات آن را برطرف کنند. بعد از آن، ما به‌عنوان پلیس جدی‌‌تر برخورد خواهیم کرد. تا حالا هم برخورد انجام شده، ولی با تکمیل طرح، برخورد پلیس جدی‌تر از قبل خواهد بود.

مشخص است تا چه زمانی این طرح تکمیل خواهد شد؟

قرار شده سازمان ترافیک شهرداری مطالعات را انجام دهند و اصلاحات و پیشنهادات خود را به کارگروه ترافیک اعلام کنند. ما هم منتظر این اقدام شهرداری هستیم.

سردار چناریان در نشست عمومی شورای شهر گفت که یکی از ایرادات مصوباتِ مربوط به طرح‌های ترافیکی این است که حضور پلیس در جریان اجرای طرح‌ها الزامی نمی‌شود. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا باید حضور پلیس هم مصوب شود؟

نمی‌توان گفت که نیروی پلیس لزوما باید باشد. وقتی طرح، مصوب و اجرایی می‌شود، باید اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن از سوی دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری و شورای شهر و پلیس و رسانه‌ها و … صورت گیرد و تابلوهای مورد نیاز هم نصب شود.

مردم باید مقررات را رعایت کنند نه این‌که پلیس حتما مستقر شود و مردم را وادار به اجرای مقررات کند؛ وقتی تابلوی عبور ممنوع در محلی نصب شده، همه‌ی مردم و رانندگان ما این تابلو را می‌شناسند و باید به آن احترام بگذارند.

اگر قرار باشد پلیس کنار تابلوها بایستد، پس باید هرچه خیابان عبور ممنوع و کوچه‌ی یک‌طرفه داریم، جلوی آن یک مامور پلیس هم بایستد! چنین کاری اصلا درست نیست و در هیچ‌جا هم چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد.

مردم خودشان تابلوها را رعایت می‌کنند، گروه کوچکی از مردم اما ممکن است تخطی کنند که پلیس اگر آن را مشاهده کند برابر قانون برخورد خواهد کرد.

آقای نجفی! نصب سرعت‌کاه در مسیر بلوار امام حسن مجتبی (ع) هم موجب انتقاد و اعتراض رانندگان به‌ویژه کسانی است که به‌عنوان راننده تاکسی مجبورند در طول روز بارها این مسیر را طی کنند.

نصب این سرعت‌کاه‌ها نیز با حضور اعضای شورای ترافیک استان که در همان محل حاضر شدند تصمیم‌گیری شده که ما هم یک عضو از این شورا هستیم.

برای افزایش ایمنی این محدوده تصمیم گرفته شد چند کار انجام شود؛ یکی این‌که سرعت‌کاه‌های ایمن و استاندارد در چند نقطه‌ی مسیر نصب شود و دیگر اینکه روشنایی این مسیر توسط شرکت برق تامین شود. سرعت‌کاه‌ها نصب شده، روشنایی هم انجام شده منتها، آخرین‌بار که من دیدم، روشنایی مسیر تکمیل نشده و به‌صورت مقطعی، چند نقطه روشن شده بود.

این موضوع را به مسئولین استانداری اعلام کردیم و قرار شد از طریق شرکت برق پیگیری صورت گیرد تا کل مسیر به‌طور کامل روشن شود و اکنون اطلاع دقیقی ندارم که آیا انجام شده است یا خیر؟

این سرعت‌کاه‌ها استاندارد لازم را دارند؟

استاندارد آن در اختیار سازمان ترافیک شهرداری است و کارشناسان سازمان هم اعلام کردند که استاندارد است.

گفتید که از مسیر بازدید داشتید؛ خودتان هم استاندارد و مناسب بودن این سرعت‌کاه‌ها را تایید می‌کنید؟

بله. ما اشکالی در این سرعت‌کاه‌ها ندیدیم. این مسیر، یکی از مسیرهای حادثه‌خیز بود و مثل خیلی دیگر از نقاط حادثه‌خیز، سرعت‌کاه در آن ایجاد شد تا ترددها ایمن‌تر شود.

این اتفاق رخ داده؟ ایمنی مسیر با نصب سرعت‌کاه افزایش یافته؟

بله. آمار تصادف‌ها در این مسیر کاهش پیدا کرده است.

رانندگان تاکسی اما می‌گویند این سرعت‌کاه‌ها برای خودروشان مشکلات فنی ایجاد می‌کند. تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟

اگر سرعت مجاز و مطمئنه را رعایت کنند، هیچ مشکل فنی ایجاد نخواهد شد اما اگر خودرویی با سرعت بالا در این مسیر تردد کند قطعا دچار مشکل خواهد شد.

و سرعت ۴۰ کیلومتر که تعیین شده مناسب است؟

برای همه‌ی مسیر، سرعت مجاز ۴۰ کیلومتر نیست. برخی نقاط قوس تند یا تقاطع وجود داشت که در این محل‌ها سرعت ۴۰ و در دیگر نقاط مسیر، سرعت بیشتر است.

نصب این سرعت‌کاه‌ها مورد تایید پلیس هم بوده یا چون اکثریت شورای ترافیک به آن رای داده‌اند پذیرفته‌اید اجرا شود؟

ما هم به این تصمیم رای دادیم و نظر پلیس مثبت بوده است.

منبع: استقامت

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)