کد خبر: ۳۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
در هفتمین جلسه شورای معادن استان مطرح شد؛
هفتمین جلسه شورای معادن استان با ۲ دستور کار تشکیل شد که اولین آن مربوط به جذب و تخصیص یک درصد از فروش شرکت های صنعتی و معدنی آلاینده بود.

گفتار نو / مرضیه قاضی‌زاده:

هفتمین جلسه شورای معادن استان با ۲ دستور کار تشکیل شد که اولین آن مربوط به جذب و تخصیص یک درصد از فروش شرکت های صنعتی و معدنی آلاینده بود.

استاندار کرمان در ابتدای این جلسه با تاکید بر اهمیت بحث اکتشافات معدنی در استان گفت: کل اکتشاف استان ۲۶ هزار کیلومتر مربع بوده است و در سال جاری نیز وزارت صمت ۲۰ هزار کیلومتر در برنامه اکتشاف دارد که نسبت به عدد ۱۸۳ هزار کیلومتری استان چندان نیست.

به گزارش گفتار نو، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در راستای صحبت های استاندار کرمان، گفت: در استان کرمان حدود ۶ هزار مجوز برای پهنه های معدنی صادر شده که از این میزان تنها دو هزار شرکت فعال هستند.

مهدی حسینی نژاد با بیان اینکه ۳۸ درصد از مجوزهای صادر شده برای شرکت های معدنی، فعال هستند گفت: هزار و ۱۵۵ محدوده معدنی آماده مزایده‌اند در کنار آن دو هزار مجوز نیز بر اساس مخالفت دستگاه‌های ذیربط بلوکه‌اند که درصد آنها به ۶۲ درصد می‌رسد.

بر اساس اظهارات حسینی‌نژاد بیشترین ذخایر معدنی استان در ۴ ماده معدنی آهن، مس، زغال سنگ و کرومیت قرار دارد و سهم ۳۸ ماده معدنی دیگر به کمتر از ۱۶ درصد می رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه صحبت هایش به ضرورت اخذ یک درصد از محل فروش معادن آلاینده استان تاکید کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد تومان از این محل جذب شده است و پیش بینی ما برای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان است.

حسینی نژاد تاکید کرد: بنا به متن صریح قانون از این اعتبار می توان در حوزه های بهداشتی و عمرانی استفاده کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست برای پروژه های تعریف شده در سال جدید در نظر گرفته نشده است، خطاب به حسینی نژاد گفت: بایستی حداقل دو ایستگاه در شهرستان هایی که تحت تاثیر معادن هستند ایجاد شود.

درخواست مرجان شاکری در این جلسه ایجاد ایستگاه های سنجش آلایندگی حداقل در شهرستان هایی همچون رفسنجان، سیرجان، شهربابک و زرند بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان نیز با اشاره به آسیب های وارد شده به قنوات استان گفت: در سال گذشته اصلا بخش کشاورزی دیده نشد و هیچ اعتباری از محل یک درصد به جهاد کشاورزی اختصاص داده نشد.
سایر سازمان ها اعم از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نیز خواستار اختصاص اعتبار از محل یک درصد فروش معادن شدند .

مدیر کل منابع طبیعی در این رابطه خطاب به اعضای جلسه گفت: مرجع معدن خسارت زده مشخص شود و بعد از آن ها خسارت گرفته شود.

ادامه بحث ها در خصوص تخصیص اعتبار به دستگاه ها منجر شد تا معاون هماهنگی امور عمرانی در اعتراض نسبت به بحث های صورت گرفته خطاب به اعضا بگوید: برای این ۱۰۰ میلیارد هنوز پروژه ای تعریف نشده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان با اشاره به اخذ حداکثر نیم درصد از محل فروش معادن آینده استان کرمان در سال گذشته، اظهارداشت: سرجمع ۱۱۲.۵ میلیارد تومان از محل این قانون از معادن استان جذب شده است.

محمد سلمانی در ادامه پیشنهاد داد تا دستگاه های اجرایی پیشنهادات خود را برای مبلغ ۱۱۲.۵ میلیارد تهیه و تحویل دهند.

نماینده علوم پزشکی نیز دیگر دستگاهی بود که مدعی سهم خواهی از این محل بود. نماینده علوم پزشکی در این جلسه از آرسنیک بالای آب در شهرستان های استان خبرداد و به صراحت گفت: میزان آرسنیک آب در بردسیر بالاتر از حد مجاز است که موجب سرطان‌زایی می شود همچنین سایر شهرستان ها نیز همچون سیرجان، بم و جیرفت نیز وضعیتی مشابه بردسیر دارند و میزان آرسنیک آب مناطق روستایی آن بالاتر از حد مجاز است.

او خاطر نشان کرد: از وزارت خانه اعلام کردند که این ها را به دادگاه بفرستند، دادگاه با وجود عدم اعتبار دستگاه فایده ای ندارد.

در پایان این جلسه مقرر شد تا دستگاه ها ظرف یک هفته پیشنهادات خود را به حوزه عمرانی ارائه دهند و تا دو هفته دیگر شورای معادن نظر خود را اعلام کند.

علی رغم این مصوبه، کماکان بحث ها در خصوص مبلغ وصول شده ادامه داشت. آن طور که مدیر کل امور مالیاتی در این جلسه اظهار داشت هنوز این ۱۱۲ میلیارد از شرکت ها اخذ نشده و بعضی از شرکت ها من جمله اسفندقه قادر به پرداخت مبلغ تعیین شده نیستند.

این اظهارات سلمانی با واکنش شدید استاندار کرمان همراه شد‌. فدایی اظهارداشت: اراده ای از دستگاه های اجرایی نیست الان دو ماه گذشته و هیچ کاری نشده است، این موضوع دارد می شود مثل نوسازی مدارس که ۲۶ میلیارد را باید دو ماهه جذب کند که عملا امکان پذیر نیست .

استاندار کرمان مدیر کل مالیاتی استان را خطاب صحبت هایش قرار داد و گفت: با مسئولیت آقای سلمانی ظرف دو هفته باید این ۱۱۲.۵ میلیارد جذب و به حساب خزانه واریز شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)