کد خبر: ۳۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اعتراض شهروندان، خواه به یک مصوبه مجلس یا دولت باشد، خواه به سخن مقامات، در صورتی که به‌صورت مسالمت‌آمیز و در چارچوب‌های پذیرفته شده و با رویکرد انتقادی مشخص دنبال شود، نه‌تن‌ها هیچ اشکالی ندارد؛ بلکه کاملا پذیرفته شده است. حتی مقام معظم رهبری هم چندین بار گفته و تاکید داشته‌اند که اگر کسی به شخص ایشان نیز انتقاد دارد، با آغوش باز می‌پذیرند.

اعتراض شهروندان، خواه به يك مصوبه مجلس يا دولت باشد، خواه به سخن مقامات، در صورتي كه به‌صورت مسالمت‌آميز و در چارچوب‌هاي پذيرفته شده و با رويكرد انتقادي مشخص دنبال شود، نه‌تنها هيچ اشكالي ندارد؛ بلكه كاملا پذيرفته شده است.

حتي مقام معظم رهبري هم چندين بار گفته و تاكيد داشته‌اند كه اگر كسي به شخص ايشان نيز انتقاد دارد، با آغوش باز مي‌پذيرند.

بنابراين نفس اعتراض در چارچوب قانون اساسي قابل‌قبول است. اما بحث اقدامات خشونت‌آميز متفاوت است و به بيان ديگر اين دست رفتار ناصحيح را بايد از اعتراض‌هاي مدني شهروندان مجزا دانست. در جريان اعتراض‌ مسالمت‌آميز مي‌توان تحصن كرد، بيانيه داد، به طور مكتوب اعتراض كرد، ميزگرد برگزار كرد و... اما حمله به بانك يا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و سوزاندن و غارت پديده‌اي است متفاوت از اعتراض. اين دست اقدامات، رفتاري است كه در چارچوب اقدامات خشونت‌بار تعريف شده و پسنديده نيست.

اعتراض جليقه‌زردها در پاريس، يكي از نمونه‌هايي قابل بررسي در اين زمينه است كه گرچه در معدود مواردي به خشونت كشيده شد اما در عمده مواقع با آسيب رساندن به اموال عمومي يا غارت و آتش‌سوزي همراه نبود كه اين نكته با درنظر گرفتن زمان طولاني اين اعتراض‌ها از اهميت بسزايي برخوردار است.

بنابراين بايد ميان حمله و آسيب رساندن به اموال عمومي و استفاده از ابزار معقول و منطقي براي شنيده شدن اعتراض‌ها تفاوت قائل شد؛ گرچه بايد توجه داشت تا راه‌هاي بيان اعتراض معقول و منطقي مسدود نشود، اين مطالبات به صورت خشونت بروز و ظهور نمي‌يابد. اما نكته قابل توجه در جريان ناآرامي‌هاي رخ داده قصوري است كه از جانب وزارت كشور و بخش‌هاي قانونگذاري كشور انجام شده است؛ چرا كه حدود و ثغور اعتراض‌ها و شرايط بيان و ابراز آن را فراهم نكرده‌اند. بر اساس اصل 27 قانون اساسي تشكيل اجتماعات و راهپيمايي‌ها، بدون حمل سلاح به شرط آنكه مخل مباني اسلام نباشد، آزاد است.

در همين راستا و بر اساس قانونگذاري، ‌احزاب براي تشكيل اجتماعات اعتراضي و راهپيمايي‌ها سازوكار مشخصي دارند اما ما براي تجمعات خودجوش هيچ فكري نكرده‌ايم. به همين دليل است كه عمدتا هنگام اعتراضات‌هاي مردمي با هرج‌و‌مرج‌هايي روبه‌رو مي‌شويم.

در اين راستا دولت مصوبه‌اي براي تعيين مكان‌هايي براي اعتراض داشت كه مشخصا نشد اما چرا با شكايت يك فرد در ديوان عدالت اداري بررسي و در نهايت ديوان عدالت اداري كشور حكم به توقف اين مصوبه داد. مصوبه‌اي كه پس از ناآرامي‌هاي دي‌ماه 96 و به دليل شرايط وقت كليد خورد و با اقدامات كارشناسي پيشنهاد داده و در نهايت به مصوبه‌ تبديل شد اما با حكم ديوان عدالت اداري لغو شد.

اين در حالي است كه اگر امروز مكان‌هاي براي اعتراض در نظر گرفته شده‌بود، قطعا در جريان اعتراض‌هاي اخير به افزايش نرخ بنزين تاثير داشت و شرايط به گونه‌اي ديگر پيش مي‌رفت. همچنين اگر فرهنگ تحزب در كشور پا مي‌گرفت و نقش افراد كمتر و نقش احزاب پررنگ‌تر مي‌شد امروز آنها مردم را نمايندگي كرده و نظرات مردم را به مراجع ذي‌صلاح انتقال مي‌داده و اظهارنظر مي‌كردند.

ترويج قانونگذاري در اين زمينه، وفاق و گفت‌وگو بين جناح‌ها هم در اين راه كمك‌كننده است. در پايان بايد تاكيد كنم كه ما چاره‌اي جز پيمودن مسير دموكراسي نداريم؛ ولو آنكه به آن دست نيابيم. بايد همه راه‌هاي رسيدن به دموكراسي را طي كنيم و روش‌هاي دموكراتيك را در كشور ترويج كنيم. شهروندان ما با تجربه تاريخي انقلابي كه پشت‌سر گذاشته‌اند و همچنين با توجه به فرهنگ و فهمي كه دارند، حتما ميان مبارزه‌هاي ضد امنيتي و تخريب با اعتراض و پيگيري قانوني تفاوت قائل هستند.

منبع: اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)