مدیرعامل شرکت فراوردههای نفتی منطقه کرمان با اشاره به سوء استفاده ۱۲ میلیارد ریالی برخی از جایگاه داران سوخت در بازه شهریورماه تا آبان ماه سال جاری گفت: این تخلف از کارتهای سوخت جایگاه انجام شده که متخلفان جریمه شدند.
فضل الله اکبری در نشست کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان افزود: در این مدت زمان ۲۰ هزار و ۱۶۸ کارت مربوط به کارتهای مهاجری کارت های سوختی که خود فرد ترددی نداشته و افراد دیگر با استفاده از آن کارت ها اقدام به قاچاق سوخت می کردند شناسایی و غیر فعال شده اند.
وی رتبه مصرف بنزین در مهرماه سال جاری در استان کرمان را ۴ و در زمینه مصرف نفت و گاز یازدهم اعلام کرد و گفت: پس از افزایش قیمت بنزین بیشترین کاهش مصرف سوخت با ۲۶ درصد مربوط به جیرفت و بعد از آن سیرجان و بافت بوده است و در مجموع در این مدت مصرف بنزین در استان کرمان ۱۶ درصد کاهش یافته است.
اکبری همچنین با بیان اینکه فرآوردههای مکشوفه در استان کرمان در ۸ ماهه اول امسال بیش از ۳ میلیون و ۱۵۰هزار لیتر بوده است گفت: ۲۰۰ هزار لیتر از کشفیات انجام شده از اقصی نقاط استان کرمان که به انبارهای نفت سه گانه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان بارگیری و حمل شده است مربوط به سوخت بنزین بوده است.
"جواد صادقی" دبیر کمیسیون برنامهریزی و هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان همچنین در این جلسه بر لزوم کنترل گلوگاههای ورودی به استان کرمان تاکید کرد و افزود: باید رصد بیشتری برنفتکشهایی که سوخت را به استان وارد میکنند، داشته باشیم. همچنین محور زهکلوت به شهرستان درگهان و مسیر بم به زاهدان رصد بیشتری شوند تا مسایل و مشکلات در این زمینه حل و فصل کنیم.
همچنین دبیر کمیسیون برنامهریزی و هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان نیز با اشاره به اصلاح قیمت بنزین اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین بر میزان قاچاق سوخت تاثیری نداشته و شاید افزایش این روند اتفاق بیفتد.
وی با یادآوری درخواست مسئولان مربوطه در زمینه آنکه انباری در شهرستانها برای دپوی کالاهای قاچاق کشف شده، در نظر گرفته شود، تصریح کرد: راهبردها و سیاستهای کلان از ستاد کشور به استانها ابلاغ شده است و باید هر ماه یک جلسه برگزار میکردیم که متاسفانه در 7 ماهه گذشته هر ماه یک جلسه نداشتیم.
صادقی تاکید کرد: با زد و بندهای خیابانی و برخورد با قاچاقچیان خرد به راه حل درست نمیرسیم و باید این موضوع ریشهای حل شود لذا شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی موظف است با سامانههایی که در قانون دیده شده، به صورت سیستمی از مبدا کنترل کند و نفتکشها به صورت قانونی بارنامه دریافت و به روش قانونی خارج شوند اما متاسفانه بارنامههای جعلی و همچنین جابجایی پلاک نفتکشها را داریم که نشان میشود نظارت خیلی قوی نباشد.