کد خبر: ۳۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در جلسه اقتصاد مقاومتی استان مطرح شد:
قصه بی پایان عدم پرداخت تسهیلات بانکی پروژه های اقتصاد مقاومتی همچنان ادامه دارد. بیش از یک چهارم از جلسات اقتصاد مقاومتی استان به بررسی ارائه و نحوه تامین اعتبار تسهیلات بانکی برای پروژه های اقتصاد مقاومتی گذشته است اما حال در نوزدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی گفته شد که تنها ۴.۳ درصد از تسهیلات پرداخت شده است.

کماکان پروژه های اقتصاد مقاومتی بر روی مدار بی پولی می چرخند

عکس تزئینی است

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: قصه بی پایان عدم پرداخت تسهیلات بانکی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی همچنان ادامه دارد. بیش از یک چهارم از جلسات اقتصاد مقاومتی استان به بررسی ارائه و نحوه تامین اعتبار تسهیلات بانکی برای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی گذشته است، اما حال در نوزدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی گفته شد که تنها ۴.۳ درصد از تسهیلات پرداخت شده است.

شایان ذکر است که در حدود دو ماه قبل، رقم تسهیلات پرداختی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حدود ۳ درصد اعلام شده بود. مطلبی که در همان جلسه هم بحث برانگیز شد و در نهایت مقرر شد تا روند پرداخت تسهیلات پروژه‌ها توسط معاونت استانداری بررسی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها نسبت به تسهیل در دریافت وام بانکی اقدام کند.

به گزارش گفتارنو، بعد از یک ماه از مصوبه اقتصاد مقاومتی مبنی بر تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها در خصوص علت پرداختی پایین تسهیلات بانکی می‌گوید: یکی از حوزه‌های پروژه اقتصاد مقاومتی بحث آب است اگر قرار باشد پروژه گردشگری با همکاری بانک انجام شود باید بدانیم متقاضی چه کسی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در واکنش به این اظهارات گفت: برج ۵ و ۶ پروژه‌ها بسته شد و قرار شد تا در اولویت سال جاری دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و دریافت تسهیلات آن‌ها پیگیری شود.

جعفر رودری خطاب به دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: اگر این گزارشی که شما ارائه می‌دهید درست باشد و دستگاه‌ها مدارک را ارسال نکرده باشند، مشکل خیلی جدی است.

رودری در ادامه رئیس سازمان صمت را خطاب صحبت هایش قرار داد و گفت: عمده پروژه‌ها مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است، شما پروژه‌ای دارید که مصوب شده باشد، ولی هنوز به بانک معرفی نشده باشد؟

رئیس سازمان صمت در پاسخ به رودری گفت: ما ۱۰۰ واحد را برای معرفی تسهیلات تبصره ۱۸ معرفی کردیم که سر جمع رقم آن صد میلیارد تومان بوده است، اما تنها ۱۷ میلیارد پرداخت شده که آن هم ۴ واحد است.

مهدی حسینی نژاد خاطر نشان کرد: قرار بود ۱۰ هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار میلیارد تومان بانک برای این پروژه‌ها بگذارد، اما عملا ۹۰۰ میلیارد صندوق توسعه ملی و ۹۰۰ میلیارد هم بانک گذاشته است.

حسینی نژاد تصریح کرد: در مجموع در برج ۷ حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول اختصاص داده شده است.

رودری در تصحیح صحبت‌های حسینی نژاد گفت: جمع بندی ما نشان می‌دهد که از ۳ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان بانک‌های استان تنها ۱۴۹ میلیارد تومان پرداخت کرده اند که چیزی نزدیک به ۴ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بار دیگر حسینی نژاد را خطاب صحبت هایش قرار داد و گفت: دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها مدعی است که پرونده‌ها به بانک معرفی نشده اند، پاسخ شما چیست؟

رئیس سازمان صمت در پاسخ گفت: در حال حاضر معرفی شده کرمان موتور بالای هزار میلیارد تومان است، تمام پروژه‌ها به بانک معرفی شده اند.

این اظهارات البته واکنش استاندار کرمان را به همراه داشت. محمد جواد فدایی به صراحت در این جلسه گفت: ما دائم داریم وقت تلف می‌کنیم. در یک ماه چه اقدام به درد بخوری شده و چه قدمی بر داشته است؟

او در ادامه مدیر دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری را خطاب صحبت‌هایش قرار داد و از او خواست تا در خصوص رقم مالی پروژه‌های معرفی شده به بانک‌ها توضیحاتی ارایه دهد.

علیار اسکندری نسب با بیان اینکه در هفته‌های قبل درگیر سفر رییس جمهور شدیم و زیاد وقت نکردیم تا در این خصوص تحقیق کنیم، گفت: بنده حضور ذهن ندارم، ولی این رقم قابل ارائه است.

در ادامه این جلسه استاندار کرمان تاکید کرد تا در جلسه بعد به طور دقیق مشخص شود که رقم ۱۴۹ میلیارد تومان به چه میزانی افزایش یافته است و علت فاصله چشمگیر آن تا مبلغ توافق شده ۳ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان چیست.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها نیز در این رابطه پیشنهاد داد تا ۲۶۷ پروژه مورد به مورد بررسی شوند و از بانک‌های مربوطه برای ارائه توضیحات دعوت شود.

بالای ۱۴۰ طرح سرمایه گذاری روی زمین مانده است

در این جلسه همچنین به موضوعاتی از جمله تعریف ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری برای استان، وضعیت اجرای پروژه‌های معین‌های اقتصادی در استان، طرح نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و طرح‌های سرمایه گذاری پیشنهادی دستگاه‌ها پرداخته شد.

بنا به گفته مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری استان در سال ۹۴ شناخته شده و مطالعات امکان سنجی آن‌ها انجام شده است که از این تعداد ۵۰ پروژه مربوط به جنوب استان و ۱۵۰ پروژه مربوط به شمال کرمان است که از این ۱۵۰ پروژه تنها ۱۰ مورد منجر به جدب سرمایه گذار شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص وضعیت طرح‌های سرمایه گذاری پیشنهادی دستگاه‌ها برای صدور مجوز‌های عمومی، گفت: در این راستا ۷۳ پروژه تعریف شده که ۶۰ پروژه جدید است و ۹ پروژه به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

او در ادامه افزود: از این تعداد برای ۴ پروژه مجوز‌های اجرا صادر شده است.

در این جلسه تاکید شد تا مرکز خدمات سرمایه گذاری به عنوان متولی این پروژه‌ها باشد تا مجوز‌ها به صورت بی نام برای این پروژه‌ها صادر شود تا فرایند اطلاع رسانی و مناقصات بعد از اخذ تمامی مراحل دریافت مجوز، صورت پذیرد.

رودری همچنین عدم ارایه کار‌ها را عامل ضعیف شناخته شدن برخی از معین‌های اقتصادی دانست و مدعی شد که معین‌های اقتصادی نسبت به قبل منسجم‌تر کار می‌کند و همگی برنامه‌های سه ساله خود را ارائه داده اند.

تامین مالی و پرداخت مطالبات نیروگاه‌های انرژی خورشیدی مورد دیگری بود که در این جلسه مورد تاکید رئیس اتاق کرمان قرار گرفت.

بنا به گفته مهدی طبیب زاده مطالبات نیروگاه‌های خورشیدی تاکنون پرداخت نشده و قانون افزایش ۳۰ درصدی خرید برق اعمال نمی‌شود.

طبیب زاده در این جلسه از نمایندگان مجلس خواست تا این موضوع را پیگیری کنند چرا که این مسئله منجر به غیر اقتصادی بودن این طرح‌ها شده و عملا دو سرمایه گذار را از سرمایه گذاری در این حوزه پشیمان کرده است.
این مطلب در ادامه با تماس تلفنی محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان با شرکت برق کاملا تکذیب شد.

در این تماس تلفنی که با درخواست زاهدی از طریق میکروفون پخش شد، نماینده شرکت برق مدعی شد که تا پایان شهریورماه تمامی مطالبات را پرداخته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)