کد خبر: ۳۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون حقوق بشر و امور بین الملل دادگستری:
معاون حقوق بشر و امور بین الملل دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر احقاق حقوق کودک گفت: باید آسیب های اجتماعی تهدیدکننده کودکان را با نگاه اجتماعی مدیریت کرد البته در حوزه هایی نیز رویکرد سیاسی و امنیتی نیز لازم است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر احقاق حقوق کودک گفت: باید آسیب های اجتماعی تهدیدکننده کودکان را با نگاه اجتماعی مدیریت کرد البته در حوزه هایی نیز رویکرد سیاسی و امنیتی نیز لازم است.

محمود عباسی در هفدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استانداری کرمان با بیان اینکه بر اساس قانون مدنی، از زمان تولد تا ۱۸ سالگی به عنوان دوران کودکی نامگذاری شده افزود: بیش از ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور ما و ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را افراد زیر ۱۸ سال یا کودکان تشکیل می دهند و زمانی از حقوق کودک سخن می گوییم از مجموعه عظیمی از سرمایه های اجتماعی سخن به میان می آید که نیازمند خدمات ویژه هستند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تصریح کرد: نخستین و اساسی ترین نکته ای که در این راستا قابل توجه است این است که همواره باید مصالح عالیه کودکان مد نظر باشد و اینکه عالمان ما در این زمینه مطالب زیادی دارند و در روایات و آیات به این موضوع پرداخته شده دلیل این است که قشر کودک شرایط خاصی دارد که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: کودکان از آن جهت که کم سن هستند برای زندگی بهتر نیازمند خرد جمعی هستند تا آسیب هایی که آنها را تهدید می کند کاهش پیدا کند و حمایت از حقوق آنها باید با نگاه ویژه باشد.

عباسی بیان کرد: همه باید در راستای احقاق حقوق کودکان گام بردارند و خانواده نیز نباید از وظایفی که بر عهده آنها است عدول کنند.

وی گفت: اگر والدین به کودک خود تعدی کنند در برابر جامعه و مردم مسئول هستند و هیچ کس نمی تواند از این خط قرمز عبور کند.

عباسی ادامه داد: مصالح عالیه کودکان را باید رعایت کرد لذا اگر از این خط عبور کنیم باید پاسخگو باشیم و در بسیاری از موارد قانون گذار برای افراد حتی والدین در این بخش جرم انگاری کرده است.

وی بیان کرد: یکی از چالش های استان کرمان کودک آزاری است بنابراین در مسائل عادی و روزمره که عادی می باشد باید توجه کرد حقوق کودکان نقض نشود زیرا کودکان حق آسایش، نام شایسته و تربیت درست دارند و والدین باید رسالت خود را بشناسند و به آن عمل کنند.

عباسی بیان کرد: مصالح عالیه کودکان یعنی اینکه از هیچ حق کودک نباید عدول کنیم یعنی هر چه به حقوق کودک مربوط است باید بشناسیم و آن را به مرحله اجرا در بیاوریم.

وی افزود: ما در این عرصه قانون کم نداریم و هر جا کوتاهی کنیم مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم و اینکه باید بهترین موارد آموزشی را با در نظر گرفتن مسائل دینی برای کودکان به مرحله اجرا در بیاوریم که یک تکلیف است.

به گفته عباسی اگر از ما سئوال نمی شود این مسئولیت ما را از بین نمی برد لذا دستگاه های متولی باید در حوزه احقاق حقوق کودکان مطالبه گری کنند.

وی اظهار داشت: رییس کل دادگستری، مدیرکل امور بانوان و بسیاری از مسئولان در راستای نقض حقوق کودکان باید مطالبه گری کنند و ساز و کار دفاع از حقوق کودک در جامعه تبیین شده است.

وی تاکید کرد: جهل به قانون رافع مسئولیت نیست لذا مسئولان در راستای وظایف خود در زمینه حقوق کودک باید مطلع باشند و سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و پایش حقوق کودک در جامعه باید پیگیری شود.

عباسی ادامه داد: از سال ۸۴ گام های خوب و ارزشمندی در راستای تحقق حقوق کودک برداشته شده و امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز گام دوم انقلاب اسلامی است و به عنوان سال تحول در حقوق کودک نامگذاری شده یعنی باید به جز تکالیف روزمره برنامه وظایف فوق العاده ای را تعریف کنیم که نتایج آن کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه کودکان باشد.

وی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی کودکان شناسایی و به تناسب شرایط استانها برای رفع آن برنامه ریزی شده لذا این امر اشکار است که کودکان برای ما مهم و نیازمند حمایت هستند باید برای مدیریت آسیب هایی که آنها را تهدید می کنند برنامه ریزی کنیم.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)