کد خبر: ۳۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
در هفدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استانداری کرمان چه گذشت؟
استاندار کرمان با بیان اینکه ایران در سال ۷۲ به کنوانسیون حمایت از حقوق کودک پیوست گفت: یکی از مشکلات ما تعدد قوانین در موضوع تحقق حقوق کودک در دستگاه ها و سازمان های مختلف است.

استاندار کرمان با بیان اینکه ایران در سال ۷۲ به کنوانسیون حمایت از حقوق کودک پیوست گفت: یکی از مشکلات ما تعدد قوانین در موضوع تحقق حقوق کودک در دستگاه ها و سازمان های مختلف است.

محمدجواد فدایی روز یکشنبه در هفدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استانداری کرمان افزود: قوانین متعدد گاهی موجب سردرگمی و تناقض در احقاق حقوق کودکان می شود و اگر این مشکل رفع شود می توان بهتر به وظایف خود در این حوزه عمل کنیم.

وی اظهار داشت: دستگاه های مختلف وظایف متعددی در زمینه احقاق حقوق کودکان برعهده دارند و امیدواریم در انبوه قوانین آن چیزی که به نفع کودکان است انجام دهیم.

استاندار کرمان ابراز امیدواری کرد: جمع بندی این همایش به تصمیمات خوبی منجر شود و ما شاهد اتفاقات مطلوبی در حوزه احقاق حقوق کودکان باشیم.

استفاده از کودکان در جرائم منجر به تشدید جرم می‌شود
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از کودکان در جرائم منجر به تشدید جرم افراد می شود و میانگین سن ارتکاب جرائم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این هشدار جدی به جامعه است تا به آموزش ها و خانواده توجه بیشتری شود.

یدالله موحد روز یکشنبه در هفدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک افزود: در قرون اخیر جامعه بشری به پیشرفت‌های علمی و صنعتی زیادی رسیده و علوم انسانی نیز رشد قابل توجهی داشته است.

وی اظهار داشت: علوم جنایی نیز متاثر از همین پیشرفت ها دچار تحولاتی شده به گونه ای که در بسیاری از زمینه ها، گرایش های تخصصی و فنی در حقوق کیفری ایجاد شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به حقوق کیفری سبز، اقتصادی و اطفال و جوانان اشاره کرد و گفت: هدف از ایجاد این گرایش ها حمایت از یک ارزش است و این حمایت خاص از دو منظر جرم انگاری و حمایت کیفری از آن ارزش یا ایجاد دادرسی های افتراقی دیده می شود.

وی تاکید کرد: دادرسی جرائم اطفال در دادگاه‌های تخصصی و بازجویی از افراد نیز توسط افراد متخصص این حوزه انجام می‌شود.

موحد با اشاره به اینکه در کشور ما نیز معیار و ملاک مشخصی وجود ندارد و دادرسی تمام جرایم اطفال در دادگاه‌های تخصصی انجام می‌شود گفت: بازجویی از افراد نابالغ نیز توسط افراد تخصصی انجام می‌شود.

وی گفت: کودکان یکی از ضعیف و آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند لذا باید توجه ای مستمر و کارآمد باید مورد حمایت قرار بگیرند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: امروز در جامعه بشری سهل انگاری در حقوق کودکان و چهره هایی از خشونت در فرایند رشد کودکان و نوجوانان دیده می شود.

وی تصریح کرد: عدم توجه به حقوق کودک ناشی از عدم شناخت صحیح از حقوق کودک است و زمانی قانون گذاران و مدیران شناخت جامع علمی از حقوق کودک ندارند در تصمیم گیری و قانون گذاری دچار خطا می شوند.وی با بیان اینکه یکی از بحث های چالش بر انگیز حوزه قضا سن مسئولیت پذیری کیفری است و اگر قوانین چهل سال گذشته را ببینید سن مسئولیت کیفری در اسناد بین المللی نیز تعیین نشده است و دامنه سن مسئولیت کیفری در کشورهای مختلف متفاوت است و تلاش سازمان های بین المللی این است ۱۸ سال را سن بزرگسالی عنوان کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: استان پهناور کرمان با ۳۲ حوزه قضایی فقط یک کانون اصلاح و تربیت دارد و این امر مشکلاتی را برای افراد بزهکار ایجاد می کند و نگهداری نوجوان در مراکز یاد شده با توجه به گستردگی استان آنها را از دسترس خانواده دور می کند.

وی تاکید کرد: باید یک کانون اصلاح و تربیت در جنوب استان کرمان احداث شود و در قوانین تضمین هایی وجود دارد اما اجرای آن با محدودیت های منابع مالی روبرو است.قانون مجازات اسلامی با تبیعض اجرا می شود و باید تعداد مددکاران در حوزه قضایی افزایش پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه کودکان یکی از ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه هستند و باید توجه مستمری به آنها وجود داشته باشد افزود: امروزه در بسیاری از جوامع بشری سهل‌انگاری یا مسامحه در ارتباط با حقوق کودکان را می‌بینیم.

موحد با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش و خانواده برای کاهش جرم در بین کودکان و تربیت فرزندان باید جدی‌تر عمل کند گفت: توجه و اهمیت دادن به حقوق کودکان می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان موحد با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم قانون سال ۹۲ حضور سازمان‌های مردم‌نهاد برای دادرسی پرونده‌های در ارتباط با افراد نابالغ است که در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند، بیان کرد: زمینه مشارکت نهادهای مدنی در دادرسی از افراد نابالغ در کرمان شکل نگرفته و کنوانسیون حقوق کودک باید این موضوع را جدی گرفته و پیگیری کند.

تعیین دادسرای تخصصی رسیدگی کننده به جرایم اطفال و نوجوانان

وی افزود: به موجب ماده ۲۸۵ در معیت دادگاه اطفال و نوجوانان و در محل آن، شعبه ای از دادسرای عمومی و انقلاب با عنوان دادسرای ویژه نوجوانان به سرپرستی یکی از معاونان دادستان و با حضور یک یا چند بازپرس، تشکیل می شود و تحقیقات مقدماتی جرائم افراد ۱۵ تا ۱۸ سال به جز جرائم موضوع مواد (۳۰۶) و (۳۴۰) این قانون که به طور مستقیم از سوی دادگاه صورت می گیرد، در این دادسرا به عمل می آید.

موحد یادآور شد: به موجب ماده ۲۸۸ در هر حوزه قضایی یک یا چند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان تشکیل می شود . دادرسی کلیه جرایم اطفال در این دادگاه های تخصصی صورت می گیرد بعلاوه اینکه تحقیقات راجع به جرایم اطفال زیر ۱۸ سال تمام به صورت مستقیم در دادگاه انجام می گیرد .

تعیین پلیس تخصصی تعقیب کننده جرایم اطفال و نوجوانان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:به موجب ماده ۴۳ بازجویی و تحقیقات از افراد نا بالغ باید توسط ضابط آموزشی دیده زن انجام شود و همچنین برای رسیدگی به تعقیب مرتکبان زیر ۱۸ سال باید پلیس های تخصصی تشکیل شود.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان گفت: یکی از اقدامات مهم در قانون جدید آیین دادرسی کیفری حضور و مداخله موثر سازمان های مردم نهاد در رسیدگی به پرونده های قضایی است.

وی بیان داشت: به موجب ماده ۶۶ این قانون، سازمان‌های مردم‌نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ‌ارتکابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

شرایط و نحوه انتخاب قضات رسیدگی کننده به جرائم اطفال

وی یادآور شد: به موجب ماده ۴۰۹ قضات دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان را رئیس قوه قضائیه از بین قضاتی که حداقل پنج سال سابقه خدمت قضایی دارند و شایستگی آنان برای این امر با رعایت سن، تاهل، گذراندن دوره آموزشی و ترجیحاً داشتن فرزند محرز شده باشد، انتخاب می شوند.

وی افزود:ماده ۴۱۰ (آ-د-ک) در این باره بیان می کند مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان از بین متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، جرم شناسی، مددکاری اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان آشنا به مسائل روانشناختی و تربیتی کودکان و نوجوانان اعم از شاغل و بازنشسته انتخاب می شوند.

موحد ادامه داد:برای انتخاب مشاوران، رییس حوزه قضائی هر محل برای هر شعبه حداقل هشت نفر مرد و زن را که واجد شرایط مندرج در این ماده بداند به رئیس کل دادگستری استان پیشنهاد می کند. رئیس کل دادگستری استان از بین آنان حداقل چهار نفر را برای مدت دو سال به این سمت منصوب می نماید. انتخاب مجدد آنان بدون مشکل است.

وی یادآور شد: در صورت مونث بودن متهم، حداقل یکی از مشاوران باید زن باشد. و همچنین ماده۲۸۸ که بیان می کند دادگاه اطفال با حضور یک قاضی، یک مشاور تشکیل می شود و نظر مشاور مشورتی است.

موحد ادامه داد: به جهت رعایت مصالح کودک و پیش بینی انجام دادرسی عادلانه و منصفانه، بدون همراه داشتن عوارض سوء بر طفل، اصل جواز رسیدگی غیر حضوری به اتهام اطفال یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر در ق.آ.د.ک می باشد.

وی گفت: فرض بر این است که متهمین در کلیه جلسات حضور داشته باشند اما در محاکمات اطفال و نوجونان در صورت مصلحت طفل، ممکن است تمام یا قسمتی از مراحل دادرسی در غیاب متهم انجام گیرد. به موجب ماده ۴۱۴ هرگاه مصلحت طفل موضوع تبصره (۱) ماده(۳۰۴) این قانون، اقتضاء کند، ممکن است تمام یا قسمتی از دادرسی در غیاب او به عمل آید. رای دادگاه درهرصورت حضوری محسوب می شود.

وی افزود: مهمترین خصیصه حقوق جزا که در عین حال وجه افتراق آن با سایر گرایش های حقوقی است پیش بینی ضمانت اجرای کیفری در قبال نقض مقررات قانونی است اما در مورد اطفال به جهت اینکه هدف بازپروری و برگرداندن طفل به دامان اجتماع است، اصولا از مجازات در مقام پاسخ دهی استفاده نشده و از اقدامات تامینی و تربیتی نام برده شده است.

موحد ادامه داد: اقدامات تامینی و تربیتی، تدابیری فردی است که به موجب حکم دادگاه در مورد اطفال که دارای حالات خطرناک هستند و مرتکب جرم شده اند به صورت موردی اعمال می شود.

وی گفت: لزوم توجه به پاسخ های اختصاصی اطفال و نوجوانان با هدف بازپروری طفل تا حدی مورد توجه است که این پاسخ ها جنبه قطعی نداشته است و دادگاه می تواند با توجه به گزارش های رسیده از وضع طفل و نوجوانان و با توجه به اصلاح رفتار یک بار در رای خود تجدیدنظر کند و مدت نگهداری را تقلیل دهد.

ضرورت توجه به وضعیت بزه دیدگی اطفال و راه اندازی کلینیک های بزه دیده شناسی

موحد افزود: یکی از موارد مهم و قابل توجه در سیستم های عدالت کیفری خصوصاً با توجه به مبانی جرم شناسی و جامعه شناسی توجه به بزه دیدگی اطفال و نوجوانان است.

وی ادامه داد:دلیل توجه ویژه به این موضوع این است که اطفال که در معرض بزه دیدگی قرار می گیرند صرفنظر از اینکه در آینده نیز ممکن است دچار بزه دیدگی مکرر و یا بزه کاری شوند نمی توانند صدمات روحی و روانی ناشی از ارتکاب جرم را به راحتی بپذیرند.

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان عنوان کرد: لازم است کلینیک های بزه دیده شناسی در دستور کار استان قرار گیرد. و افراد متخصص و با تجربه در این مراکز مستقر و خدمات حقوقی و روان شناختی لازم را به خانواده های دارای اطفال بزه دیده ارائه دهند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در اکثر کشورهای دنیا سازمان های رسمی متولی رسیدگی به امور اطفال وظایف خود را به صورت واقعی انجام می دهند. بنابراین لازم است که این نهادهای رسمی به صورت دقیق برنامه ریزی های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدتی را در زمینه اتخاذ سازوکارهای حمایتی در حوزه اطفال اتخاذ کنند.

حجم آسیب ها در حوزه کودکان و نوجوانان استان کرمان زیاد است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز گفت: هفدهمین کنفرانس حقوق کودک در استان کرمان برای حل بسیاری از آسیب و چالش های پیش روی کودکان این استان در حال برگزاری است.

فاطمه سادات حسینی اظهار داشت: سفیران حقوق کودک در جامعه و نمایندگانی از حقوقدانان، وکلا، مسئولان اورژانس های اجتماعی، آموزش و پرورش، مهدهای کودک، ائمه جماعات، سازمان های مردم نهاد فعال در حقوق کودک و دستگاه های متولی به این همایش دعوت شده اند.

وی افزود: تمام ابعاد زندگی هر انسانی در دوران کودکی شکل می گیرد لذا حقوق کودک مهمترین بحث در حقوق خانواده است و والدین اصلی ترین رسالت حمایتی را در زمینه رشد کودکان بر عهده دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان تاکید کرد: دوران کودکی نقطه عطفی برای سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور تربیت کودکان مورد توجه قرار دارد و با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه حقوق کودک و تحکیم بنیان خانواده، تحقق و ارتقا وضعیت کودکان و نهادینه کردن فرهنگ شهر دوستدار کودک و تنویر افکار عمومی برای خانواده ها و تربیت، نیازمند گفتمان و حدت رویه و تعامل همگانی است.

وی گفت: کرمان به عنوان وسیع ترین استان کشور با ۲۳ شهرستان است که ۳۰ درصد جمعیت این استان را کودکان تشکیل می دهند و با تشکیل چهار کار گروه در مرکز کرمان و شهرستان ها طرح ها و برنامه های متعددی را برای حمایت از کودکان با محوریت خانواده اجرا کرده است.مشکلاتی که اول خانواده ها را دچار آسیب می کند و بعد آن کودمان را مورد تهاجم قرار می دهد.

حسینی اظهار داشت: نباید بر مشکلات موجود در حوزه کودک سرپوش بگذاریم ما به عنوان مطالبه گر از همه مدیران مسئولان و متولیان امر حقوق کودک و خیرین که کارهای بزرگی انجام می دهند می خواهم با همت جهادی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه علیرغم تلاش های انجام شده حجم آسیب ها در حوزه کودکان و نوجوانان در استان کرمان زیاد است افزود:فقر اقتصادی و تنگناهای مالی اصلی ترین چالش و آسیب پیش روی کودکان است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با بیان اینکه پایین بودن سطح آگاهی والدین نسبت به دوران کودکی و افزایش روز افزون تعداد کودکان بازمانده از تحصیل یکی از موارد تضییع حقوق کودکان است گفت: بالغ بر ۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد و اگر به این مهم توجه نشود آسیب های بعدی به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: نبود متولی مستقل با شرح وظایف شفاف در حوزه کودک، عدم برنامه ریزی کلان ملی و پراکنده کاری و موازی کاری در حوزه کودان، یکی از چالش های حوزه کودک و نوجوان است.

حسینی به شیوع خشونت و کودک آزاری در برخی مدارس و خانواده ها اشاره و تصریح کرد: مشکلات تغذیه ای و عدم تحرک به دلیل ناآگاهی والدین، یکی از چالش هایی است که شاید زیاد آثارش در جامعه مشهود نیست.

وی گفت: کودکان متولد شده از والدین معتاد دیگر تضییع حقوق کودکان است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان تاکید کرد: افزایش جمعیت کودکان اتباع بیگانه در استان کرمان یکی از مشکلات فراروی این استان است به طوری که ۳۶ هزار دانش آموز اتباع در مدارس کرمان مشغول به تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: جمعیت کانون اصلاح تربیت استان کرمان ۱۹ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کرده که ناشی از افزایش مشکلات اقتصادی و فرهنگی به عنوان اصلی ترین عوامل تاثیرگذار است.

حسینی گفت: عدم محتوای آموزشی مناسب و مدیریت یکپارچه با نگاه آموزه های دینی، روانشناسی و جامعه شناختی در مهد کودک و پیش دبستانی ها، نبود متولی مشخص برای انجام اقدامات همزمان برای کودکان، نبود آیین نامه و تفاهم نامه مشترک بین بهزیستی و آموزش و پرورش برای بهترین دوران زندگی یعنی کودکی مشکل زا است.

وی ادامه داد: مربیان مهدکودک ها امنیت شغلی ندارند و حقوق اندک دارند و اگر از آنها حمایت نشود قطعا نمی توانیم اهدافی را که برای آگاه سازی کودکان فراهم کرده ایم محقق کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان افزود: به دلیل نبود اعتبارات برخی از مهدکودک‌ها فضای مناسب را ندارند و این امر به کودکان آسیب می‌زند.

وی اظهار داشت: آیین نامه مشاروه و تحکیم خانواده برای فرمانداران ابلاغ شده و نیاز به پیگیری و همت اعضای کارگروه برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم دارد.

سه سازمان مردم نهاد حمایت از حقوق کودک در کرمان فعالیت می کند

مسئول سازمان های مردم نهاد حمایت از حقوق کودک نیز بر ضرورت فرهنگ سازی تغییر نگاه جامعه به موضوع کودک اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بر روی کودکان با سود ۱۷۰ درصد است و این نتیجه تحقیقات انجام شده در آمریکا است.

آناهیتا امامی افزود: ضرورت آموزش و فرهنگ سازی از ۲ جنبه اهمیت فوق العاده ای دارد و نشان می‌دهد شرایط خانوادگی در تغییر شرایط جامعه موثر است.

وی با طرح این سئوال که خانواده های بی کیفیت و بدسرپرست و فقیر چقدر می توانند در رشد و تربیت بی کیفیت کودکان تاثیرگذار باشد؟ افزود: اینجا نقش سازمان های مردم نهاد مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه سازمان مردم نهاد در مرکز استان کرمان در زمینه کودکان کار می کنند که آمار اندکی است و نیاز به برنامه ریزی جدی تر دارد تصریح کرد: با توجه به کمبود این ان جی اوها همراه و همکاری برای کار کردن برای کودکان در استان کرمان وجود ندارد لذا درخواست می شود مردم، خیرین و مسئولان به این نکته توجه داشته باشند.

به اندازه قانون ها در حوزه احقاق حقوق کودک، اقدام نداشته ایم

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه کودک آزاری علاوه بر تضییع حقوق کودکان، احساست افراد را جریحه دار می کند گفت: راهکارهایی برای مقابله با این موضوع وجود دارد.

عباس صادق زاده افزود: اگر دغدغه دفاع از حقوق کودکان و پیشگیری از کودک آزاری برای ما به عنوان یک شهروند وجود دارد باید به همان منوال تلاش کنیم و در این راستا راهکاری اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از اخبار ناگواری که دریافت می کنیم قابل پیشگیری است اما ممکن است برخی آسیب ها غیرقابل انکار باشد اما می توان با برنامه ریزی و استفاده صحیح از امکانات موجود شرایط را تعدیل کرد و آسیب ها را کاهش داد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: باید با ظرفیت های موجود وهم افزایی و برنامه ریزی بومی مبتنی بر ظرفیت های موجود جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت.

وی به ۲ خلا موجود در بخش کودک آزاری و خشونت در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: ممکن است خلاهای قانونی نیز در این زمینه داشته باشیم اما به اندازه قانون‌ها و ماموریت‌ای تعریف شده برای دستگاه های اجرایی مختلف، قانون و اقدام در این حوزه نداشته ایم.

صادق زاده تاکید کرد: می توان برنامه ای تدارک دیده شود که منطبق با نیاز و امکانات موجود است لذا به اندازه اعتبارات موجود برنامه وجود ندارد.

وی گفت: ممکن است برخی اتفاقات را غفلت هایی شکل دهند که مسئولیت بخشی از آن غفلت بر عهده ما است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان به بحث آموزش و اهمیت آن در حوزه حقوق کودک اشاره کرد بیان کرد: ما در این حوزه خلا آموزشی داریم و غفلت آمار بسیار معنی داری را در کودک آزاری به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: هرچه خانواده ها میزان سواد کمتری داشته باشند میزان خشونت علیه کودکان بیشتر است لذا با آموزش مهارت ها می توان اینگونه خشونت ها را کاهش داد.

صادق زاده افزود: ما می توانیم بسیاری از معضلات و آسیب های بومی را در استان کرمان با برنامه ریزی، اهتمام، اراده جدی و همکاری سازمان های مرتبط مدیریت کنیم و کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده در حوزه تضییع کودکان بسیار نگران کننده است گفت: حوزه اورژانس اجتماعی و مراکز مداخله در بحران استان کرمان در گزارشات ما در ۶ ماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال جاری حدود ۱۸ درصد رشد داشته است و این در حالی است که بسیاری از اخبار به دست ما نمی رسد.

وی تاکید کرد: آمارهایی که تیم های سیار واکنش سریع نشان داده اند در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال جاری حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و آمار مراجعه به مراکز مداخله در بحران استان کرمان در ۶ ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال جاری ۳۶ درصد رشد داشته است که البته باید ما را نه نگران که هوشیار کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: باید به آموزش خانواده ها به ویژه خانواده هایی که تحصیلات کمتری دارند توجه شود.

وی تاکید کرد: مهدهای کودک در شکل متفاوت و جدی تر در حوزه رشد کودک طی سال های اخیر وارد شده اند اما این مقدار اصلا کافی نیست لذا باید محتوای آموزشی دقیق تر و قابل اجرا را تدوین و اجرا کنیم.

صادق زاده تاکید کرد: نکته ای که کمتر به آن توجه شده این است که ما در راستای تربیت نیروی متخصص در حوزه اجتماعی کمتر ورود کرده ایم اما زمانی خروجی را رصد می کنیم می بینیم خروجی در این بخش اندک است لذا باید نیروهای متخصص تری را در حوزه اجتماعی کودکان و بانوان تربیت کنیم.

وی افزود: باید تمام ظرفیت ها را یکجا و مراکز مشخصی را ایجاد کنیم لذا به شکل پایلوت مراکز آموزش مهارت های زندگی در کرمان راه اندازی شده که نتایج قابل قبولی در جمعیت محدود هدف داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان به رفع مشکلات اورژانس اجتماعی در کشور و استان کرمان تاکید کرد.

کمبود محبت دلیل اصلی اعتیاد کودکان بالای ۱۰ سال است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه دلیل اعتیاد زیر ۱۰ سال فقر اقتصادی و بالای ۱۰ سال فقر عاطفی است گفت: اعتیاد در کودکان فقط ناشی از فقر اقتصادی نیست کودکان کار، فقر اقتصادی فقر عاطفی موضوع مهمی است.

نوذر نخعی تصریح کرد: اعتیاد کودکان زیر ۱۰ سال را نمی توان با پرسشنامه تعیین کرد لذا باید با آزمایش این مهم را تایید کرد.

وی تصریح کرد: درصد مادران باردار معتاد وضعیت کودکان معتاد را در جامعه تا حدودی نشان می دهد و در استان کرمان آمار این افراد بسیار جدی و بالا است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در زمینه اعتیاد کودکان بالای ۱۰ سال شاهد اپیدمی در جامعه معاصر هستیم گفت: چقدر با کودکان خود رفیق و دوست هستیم و چه اندازه از زمان را با کودکان خود گذارنده ایم؟

وی گفت: کودکانی که ۶ ماه تا ۲ سال اول زندگی سیر محبت پدر و مادر خود نشده باشند به احتمال زیاد از ۱۴ تا ۱۵ سالگی به سمت مصرف مواد مخدر می روند.

نخعی به نقل از یکی از صاحب نظران حوزه اجتماعی تاکید کرد: بزرگترین کاری که برای کودکان خود می توانیم انجام دهیم این است که به همسران خود محبت کنیم تا از آسیب رسیدن به کودکانمان جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: آیا خانم های شاغل استان کرمان ۹ ماه مرخصی زایمان را به صورت کامل استفاده می کنند یا مورد تهدید صاحب کار خود قرار می گیرند؟ لذا باید همین نکات کوچک را رعایت کرد تا از آسیب رسیدن به کودکان جلوگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه استان کرمان بیشترین تولیدات علمی را در زمینه پیشگیری از اعتیاد و نحوه رفتار با کودک دارد اظهار داشت: یک طرح اجتماعی در شهرستان زرند با حمایت استانداری و دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و آموزش و پرورش در حال انجام است و در این طرح فرمایش امام سجاد (ع) در زمینه افزایش حساسیت افراد نسبت به کودکان مورد تاکید قرار گرفته است و به این نکته توجه شده که کودک جزئی از ما است.

افزون بر ۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کرمان وجود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: بیش از ۳۸۰ هزار نفر دانش آموزان این استان در مقطع دبستان و پیش دبستانی تحصیل می کنند و از آمار ۶ هزار و ۶۰۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل، بیش از هزار نفر شناسایی شده و بیش از چهار هزار نفر شناسایی نشده اند.

احمد اسکندری زاده افزود: حدود ۶۵۰ هزار دانش آموز در استان کرمان در هفت هزار و ۷۷۰ واحد آموزشی و ۳۰ هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند.

وی فقر مالی، مهاجرت، بیماری های سخت درمان، ازدواج و فوت والدین را از جمله دلایل بازماندن از تحصیل در دانش آموزان عنوان کرد و گفت: والدین که مانع تحصیل فرزندانشان شدند ۳۲ مورد بوده که به دستگاه قضا معرفی شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از فقر فرهنگی، اقتصادی، تعدد عائله، کوچ فصلی، نبود انگیزه تحصیل و امید به آینده در دانش آموختگان دانشگاهی، ازدواج های زودهنگام، اعتیاد، فقدان دسترسی آسان به مدارس موجب ترک تحصیل یا بازماندن از تحصیل دانش اموزان در استان کرمان می شود.

وی از نارسایی جسمی، والدین با تحصیلات پایین، تعصبات فرهنگی از دیگر دلایل بازماندن از تحصیل دانش اموزان در استان کرمان عنوان کرد و گفت: شناسایی این کودکان از طریق همکاری ارگان های ذیربط، جستجوی خانه به خانه از طریق فرمانداری و بخشداری و دهیاری ها ممکن است.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)