کد خبر: ۳۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
4 نفر در رفسنجان بر اثر بیماری آنفلوآنزا جان باختند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: متاسفانه طی دو ماه گذشته ۲۱۰ مورد بستری مشکوک به آنفلوآنزا داشته ایم که تعدادی فوت کرده اند که از این تعداد ۴ مورد مرگ ثابت شده آنفلوآنزا که نوع آن آنفلوآنزای نوع A بوده است.

دکتر احمد جمالی زاده در نشست خبری اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل سرد سال با شیوع آنفلوآنزا در کشور مواجه هستیم این ویروس هر یک تا ۴ سال تغییرات جزیی در خود ایجاد می کند که می تواند باعث اپیدمی(همه گیری) شود.

وی افزود: در سال جاری نیز به نظر می آید شاهد اپیدمی و بروز همه گیر بیشتری نسبت به سالیان گذشته باشیم ضمن اینکه بیماران نیازمند به بستری و مرگ و میر نیز رو به افزایش هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: متاسفانه طی دو ماه گذشته ۲۱۰ مورد بستری مشکوک به آنفلوآنزا داشته ایم که تعدادی فوت کرده اند که از این تعداد ۴ مورد مرگ ثابت شده آنفلوآنزا که نوع آن آنفلوآنزای نوع A بوده است.

جمالی زاده یادآور شد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که با یک دوره نهفتگی ۱ تا ۳ روزه ناگهانی شروع می شود و علائم آن شامل تب، لرز، خستگی، درد عضلانی، آبریزش بینی و چشم، بی حالی و بی اشتهایی می باشد.

وی با بیان اینکه این بیماری می تواند افراد در هر گروه سنی را مبتلا کند، افزود: علائم غالباً پس از ۳ روز فروکش می کند، هر چند که در بعضی افراد علائم تا بیش از دو هفته نیز طول می کشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: علائم آنفلوآنزا ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود در حالی که در سرماخوردگی علائم به تدریج شروع شده و تب و ضعف عمومی وجود ندارد و یا خیلی خفیف است و بیمار بدحال نیست.

جمالی زاده تاکید کرد: باید توجه شود که آنفلوآنزا عمدتاً یک بیماری خودمحدود شونده است یعنی بعد از چند روز از شروع بیماری، روند بهبودی آغاز می شود، برخی از بیماران با داشتن علائم شبه آنفلوآنزا مانند تب بالای ۳۸ درجه یا گلودرد بایستی به پزشک مراجعه نمایند. این بیماران شامل بیمارانی که بیماری زمینه ای، بیماری مزمن تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و... بیماران قلبی، بیماران کلیوی، کسانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند و خانمهای باردار می باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: در سایر گروهها علائم شبه آنفلوآنزا مشکلی ایجاد نمی کند مگر اینکه دچار علائم خطر شوند که این علائم شامل کاهش سطح هوشیاری، خلط خونی، مشکل واضح تنفسی، تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس، دل درد و کمبود آب بدن می باشند.

وی یادآور شد: بیماری آنفلوآنزا در کسانی که بیماری زمینه ای نداشته و باردار نیستند عمدتا بدون مشکل خاصی بهبود پیدا می کند و لازم است افرادی که علائم شبه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را دارند از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کرده و در صورت حضور از ماسک استفاده کنند.

جمالی زاده با بیان اینکه بهترین اقدام برای بیماران خواب، استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان و تغذیه مناسب می باشد، تصریح کرد: از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک مگر با تجویز پزشک معالج بایستی اجتناب گردد ولی می تواند از داروهای تب بر استفاده کند.

وی در خصوص موارد پیشگیری از آنفلوآنزا توضیح داد: شستن دستها به صورت مرتب و کامل با آب و صابون(۱۵ تا ۲۰ ثانیه)، اجتناب از دست دادن و روبوسی، عدم تماس دستهای آلوده با بینی، دهان و چشم و تزریق واکسن از جمله موارد پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا به شمار می روند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان همچنین گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان باردار، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران مزمن قلبی عروقی، مبتلایان به بیماریهای ریوی، مبتلایان به بیماریهای مزمن کلیوی، کبدی، ضایعات مغزی و قطع نخاع، بیماری‌های خونی و دیابت توصیه می شود.

جمالی زاده با بیان اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا ابتدای فصل سرما می باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود در افراد پرخطر که در بالا ذکر شد در هر زمانی از سال در صورتی که دچار بیماری نباشند می توان تلقیح واکسن را صورت داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد: داروی لازم جهت درمان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و مراکز بهداشت شهرستان قرار دارد و در صورت نیاز بیماران بستری در بیمارستان و با تجویز پزشکان معالج در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت و در حال حاضر هیچ نگرانی از تامین داروی این بیماران وجود ندارد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)