کد خبر: ۳۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ در گشت نظارتی از واحدهای صنفی کرمان مطرح شد:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر بی اعتمادی مردم نسبت به گفته‌های مسئولین گفت: افزایش قیمت بنزین ارتباطی به سازمان صنعت معدن و تجارت ندارد، ولی افزایش قیمت متاثر از قیمت بنزین به سازمان صمت ارتباط پیدا کرده است.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت : کالاها ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند/ قیمت آهن آلات مدیریت می شود اما بورس آن را تعیین می‌کند/ عدم نصب برچسب قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان جریمه دارد که بازدارنده نیست/ مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان: برخورد قهری و عجولانه کاری ندارد اما باید تبعات آن را پذیرفت/تنظیم بازار به این راحتی نیست
گفتارنو/ مرضیه قاضی‌زاده: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته قرار بود تا صبح امروز سه شنبه ۱۲ آذر ماه گشت نظارتی با حضور اصحاب رسانه و همراهی ۵ مقام مسوول از جمله معاون استاندار، مدیر کل صنعت معدن وتجارت، فرماندار کرمان، مدیر کل تعزیرات حکومتی و رئیس اتاق اصناف برگزار شود. اما علی رغم وعده داده شده تنها مدیر کل صنعت، معدن و تجارت و مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان اصحاب رسانه را همراهی کردند.  قرار گرفتن در آستانه انتخابات دلیل اصلی این خلف وعده بیان شد.

به گزارش گفتارنو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر بی اعتمادی مردم نسبت به گفته‌های مسئولین و افزایش قیمت دو برابری کرایه‌های مسیر فاریاب، کهنوج گفت: افزایش بنزین ارتباطی به سازمان صمت ندارد، ولی افزایش قیمت متاثر از قیمت بنزین به سازمان صمت ارتباط پیدا کرده است.

مهدی حسینی نژاد ادامه داد: افزایش قیمت تاثیر مستقیم روی کرایه تاکسی‌ها دارد. با توجه به اینکه دادن یارانه هنوز صورت نگرفته است، ما پیگیری کردیم تا از طریق کارگروه تنظیم بازار این یارانه را بدهیم.

حسینی نژاد با تاکید بر این جمله که یا باید افزایش قیمت اعمال کنیم یا یارانه بدهیم، گفت: کالا‌ها به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

او در خصوص تخلفاتی مربوط به عدم فروش آهن آلات گفت: با افزایش قیمت بنزین ما با اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان توافق کردیم تا قیمت آهن آلات در استان مدیریت شود، اما قیمت گذاری از طریق بورس است.

حسینی نژاد افزود: قرار شد تا در استان افزایش قیمت نداشته باشیم، اما در سطح ملی آهن آلات به طور متوسط ۶ تا ۸ درصد افزایش قیمت داشته اند.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در واکنش به انتقادی در خصوص عملکرد تنظیم بازار گفت: تنظیم بازار به این راحتی نیست که بتوان با تشکیل یک جلسه، گزارش پایه را لحاظ و تصمیم گیری کرد.

رضا سنجری بیان کرد: بسیاری از تصمیمات کشوری گرفته شده و به استان ابلاغ می‌شود. زمانی استانی در قیمت گذاری موفق است که استان‌های مجاور هم این قیمت را رعایت کنند.

سنجری ادامه داد: اگر قیمتی را استان‌های دیگر رعایت نمی‌کنند ما با پافشاری در استان تنها مشکل بیشتری ایجاد می‌کنیم؛ بنابراین یکی از موانع قیمت دستوری کالا عدم رعایت همگانی قیمت هاست.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با بیان اینکه استان‌ها به شدت از جلوگیری از ورود و خروج کالا‌ها بین استان‌ها منع شده اند، گفت: کشور در شرایط عادی اقتصادی قرار ندارد و باید این شرایط را در نظر گرفت.

سنجری با بیان اینکه در مهر ماه قیمت انواع نان یارانه‌ای و وزن آن‌ها مشخص شده است، گفت: درصد ناچیزی از کسبه و صنوف هستند که وزن نان و چانه گیری شان کمتر از مصوبه ستاد تنظیم بازار است.

بنا به گفته او نانوایان آزادپز نیز به جهت دریافت آرد سهمیه‌ای موظف به رعایت قیمت ستاد تنظیم بازار شده اند.

سنجری وظیفه ستاد تنظیم بازار را جلوگیری از هر گونه تنش در بازار دانست و خطاب به تمامی منتقدان جلسات تنظیم بازار گفت: ما سعی داریم بدون تنش تنظیم بازار را انجام دهیم والا برخورد قهری و عجولانه کاری ندارد، اما باید تبعات آن را پذیرفت.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در واکنش به پرسشی در خصوص بالا بودن قیمت مرغ در کرمان نسبت به استان‌های دیگری همچون یزد و خراسان جنوبی که در مجاورت کرمان قراردارند، گفت: قیمت مرغ به صورت ملی یک عدد شناخته شد، اما آیا همه رعایت کردند؟

سنجری با بیان اینکه استان یزد مازاد مرغ دارد، گفت: استان کرمان امکان تامین همه مرغ مورد نیاز مردم را ندارد و سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز واحد چندانی ندارند.

او در ادامه افزود: آنچه که سیستم گویای یزد اعلام می‌کند با واقعیتی که در سطح این استان است متفاوت است.

در ادامه پرسش و پاسخ‌ها از چند واحد صنفی استان از جمله، نانوایی، میوه فروشی و. بازدید شد. برای اولین بازدید یک واحد میوه فروشی در میدان فابریک مورد بازرسی قرار گرفت که تخلفات او مربوط به عدم درج قیمت و گران فروشی بود.

نکته جالب آنکه براساس شواهد میدانی خبرنگار گفتارنو و براساس مستندات موجود این واحد چندین بار مورد بازرسی قرار گرفته و تخلف آن محرز شده است، اما کماکان تخلفات او ادامه دارد.
مسئله‌ای که به شدت با انتقاد خبرنگاران مواجه شد و تاثیر پذیری بازرسی‌ها و جرایم را زیر سوال برد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در جریان این بازدید در رابطه با تخلفات این واحد صنفی به خبرنگاران گفت: تخلفی که شکل گرفته مربوط به گران فروش و عدم درج اتیکت است. در این مورد پرونده تشکیل شد و طبق قانون به تعزیرات حکومتی فرستاده شد.

حسینی نژاد ادامه داد: در خصوص این واحد صنفی اگر جرایم به حد نصاب قانونی رسیده باشد، این واحد پلمب می‌شود. در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

او در واکنش به انتقاد خبرنگاران مبنی بر جریمه چندباره واحد صنفی و عدم اثربخشی آن، گفت: ما این ضعف قانونی را داریم. جرایمی که پیش بینی شده بازدارندگی خوبی ندارد. طبق قانون عدم نصب اتیکت ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌خورد که چندان بازدارنده نیست.

او با بیان اینکه برای پلمب باید ۵ نوبت تخلف محرز شود تا واحد پلمب شود، بار دیگر بر عدم بازدارندگی قوانین تاکید کرد و گفت: متاسفانه در بحث تخلفات صنفی جرایم ما بازدارندگی خوبی ندارد. پیشنهاد شده که افزایش جرایم به مجلس پیشنهاد شود.

رئیس سازمان صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقطعی بودن روند بازرسی‌ها گفت: رصد بازار به صورت مستمر انجام می‌شود و این طور نیست که قبل از این طرح بازرسی نبوده است.

حسینی نژاد خاطر نشان کرد: پس از بازرسی‌ها نتیجه به کارگروه تنظیم بازار ابلاغ می‌شود و در آن جا مشخص می‌شود که بازرسی‌ها ادامه داشته باشد یا روند سابق ادامه پیدا کند.

بنا به گفته حسینی نژاد بازار در قالب ۱۷ تیم در ۱۱ محور رصد می‌شود. او فروشگاه‌های زنجیره ای، سردخانه، انبارها، واحد‌های تولیدی و توزیعی فولاد و محور‌های اصلی میدان رسالت، خیابان شریعتی و بازار کرمان را در شمار بازرسی‌ها معرفی کرد.

او خاطر نشان کرد: از هر کدام از دستگاه‌ها دو نفر برای این بازرسی‌ها همکاری خواهند داشت که سرجمع این ۲۲ نفر به جمع ۷۰ نفره نیرو‌های بازرسی سازمان صمت افزوده می‌شوند.

رئیس سازمان صمت در خصوص تعداد بازرسی‌های انجام شده در دو هفته گذشته، گفت: حدود ۶ هزار مورد بررسی شده که ۲۰۰ پرونده به تعزیرات حکومتی رفته است.

در ادامه این بازدید از تعدادی از واحد‌های صنفی در خیابان امام، سام و ... بازدید شد و تخلفات مربوطه گزارش شدند. نکته جالب در جریان این بازدید تاکید بر درج اتیکت قیمت بود چرا که براساس گفته‌های مسئولین قیمت واقعی اجناس با قیمت درج شده روی محصول متفاوت است.

بنا به گفته نماینده اتاق اصناف ملاک ارزیابی فاکتور خرید است و فروشنده موظف است تا با لحاظ یک درصد مشخص، کالا را بفروشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)