کد خبر: ۳۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اسحاق جهانگيري از تاسف كشور به‌خاطر روزهاي تلخ اخير می گوید
جهانگيري به مناسبت روز دانشجو گفت: «همه ما مسوولان در قواي سه‌گانه و نخبگان كشور وظيفه داريم ضمن ترميم و جبران رنج‌ها و خسارت‌ها، براي رفع نگراني‌هاي جامعه و تقويت ‌سرمايه ‌اجتماعي و افق‌گشايي براي آينده‌اي بهتر بكوشيم و سازوكارهاي لازم را براي اعمال حق اعتراض مردم تمهيد كنيم.»

«دانشگاه زنده است»؛ اين يك جمله شايد بيش از هر گروه واژگاني و توصيف و تعبيري، راوي و بازگوكننده ذات و اساس «جنبش دانشجويي» است و آنچه اين جريان متعهد سياسي-مدني و در عين حال پيشرو و مطالبه‌گر بايد باشد.

هر چند حالا چند سالي است هم به باور تحليلگران و اساتيد دانشگاه و ناظران اين عرصه و هم به اعتراف خود كنشگران و جريان‌سازهاي دانشگاه و جنبش دانشجويي، اين جنبش در «ركود» به‌سر مي‌برد و به ‌اصطلاح ديگر چنان‌كه انتظار مي‌رود، رمق كار سياسي و كنشگري سياسيِ دانشجويي را ندارد.

دلايل آن هم بسيار است. بخشي به ‌دليل اقتضائات و شرايط جامعه امروز است كه دانشجويان امروز شبيه به اسلاف‌شان نيستند و بخشي هم البته ناشي از شرايط حاكم بر جنبش دانشجويي و فراهم نبودن كنش سياسي در دانشگاه.

چنان‌كه بعضي ناظران و تحليلگران اينجا و در تحليل فضاي نسبتا راكد جنبش دانشجويي هم از آن تعبير پرتكرار مباحث علوم انساني اين روزها و سال‌ها يعني «گسترش روزافزون فضاي مجازي» استفاده مي‌كنند و به اين اعتبار معتقدند بخشي از بار اثرگذاري جنبش دانشجويي خواه‌ناخواه از دوش دانشگاه به دوش «شبكه‌هاي اجتماعي» منتقل شده و دانشجويان بخشي از كنشگري سياسي خود را در اين شبكه‌ها و فضاي خاص آن مطرح مي‌كنند تا عملا ناگفته‌اي براي بيان از تريبون دانشگاه باقي نماند، آن‌هم وقتي سهم نقد دانشجويي از اين تريبون هر روز كمتر از ديروز است.

اين بحث‌ها اما عمدتا ناظر بر اوضاع و احوال دانشگاه پيش از نيمه نخست آذر و روزهاي پاياني آبان‌ ماه 98 است. حال آنكه آذر ماه به‌ جبر تقويم، همواره پس از آبان‌ ماه از راه مي‌رسد و شانزدهمين روز از ماه دانشجو نيز به همين قاعده، پس از سپري ‌شدن نيمه نخست آذر ماه. آنچه اين روزها كشور را درگير خود ساخته، اعتراض‌هاي مردمي به ماجراي افزايش قيمت بنزين در كشور بوده و حالا در شرايطي به استقبال روز دانشجو مي‌رويم كه اين‌بار «16 آذر» و مراسم «روز دانشجو» متاثر است از 24 آبان و روزهاي سرد بعد از آن.

اين را نه‌تنها دانشجويان و كنشگران دانشجويي، بلكه حتي اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري نيز باور دارد تا آنجا كه حتي در پيام كوتاه خود به اين مناسبت، بيش از آنكه بي‌واسطه از دانشگاه و «روز دانشجو» بگويد، از وظيفه قواي سه‌گانه در راستاي «ترميم و جبران رنج‌ها و خسارت‌ها» مي‌گويد و «روزهاي تلخي» كه كشور، «سپري كرده است.»

جهانگيري همچون هميشه اين مناسبت را تبريك گفته اما نوشته است: «امسال دانشجويان ما در شرايطي خاص به استقبال اين روز مي‌روند كه كشور روزهاي تلخي را سپري كرده است.

همه ما همچنان متاثر از حوادث اخير هستيم كه خسارت‌هاي ناگوار مادي و معنوي به‌جا گذاشت و عميقا متاسف از جان باختن جمعي از مردم و حافظين امنيت.»

جهانگيري همچنين تاكيد كرده است: «همه ما مسوولان در قواي سه‌گانه و نخبگان كشور وظيفه داريم ضمن ترميم و جبران رنج‌ها و خسارت‌ها، براي رفع نگراني‌هاي جامعه و تقويت ‌سرمايه ‌اجتماعي و افق‌گشايي براي آينده‌اي بهتر بكوشيم و سازوكارهاي لازم را براي اعمال حق اعتراض مردم تمهيد كنيم.»

اشاره معاون اول اصلاح‌طلب دولت اعتدال بر تاثيرپذيري مراسم «روز دانشجو» امسال از حوادث اخير و «روزهاي تلخي» كه كشور از سر گذرانده، تنها سند و نشان از اين تاثير و تاثر نيست.

اين را هم آمار و ارقام رسمي تعداد درخواست‌هاي دانشجويي كه براي برگزاري مراسم دانشجويي مي‌گويد و هم خود كنشگران دانشجويي و دانشجويان. غلامرضا ظريفيان، فعال سياسي اصلاح‌طلب كه به‌واسطه حضور در وزارت علوم دولت اصلاحات، ازجمله چهره‌هاي آشنا به فضاي دانشگاه است، از اين موضوع  گفته است:«در سراسر دانشگاه‌هاي كشور درمجموع 313 درخواست از جانب تشكل‌هاي مختلف براي برگزاري مراسم روز دانشجو ارايه شده كه البته تعدادي از همين تعداد درخواست برگزاري مراسم نيز با مشكلاتي در مسير دريافت مجوز مواجهند.»

غزل معصوم‌شاهي، از دانشجويان فعال دانشگاه پلي‌تكنيك كه همچنان در شوراي عمومي انجمن اسلامي اين دانشگاه فعال است اما به نكاتي اشاره مي‌كند كه به‌طور غيرمستقيم، پاسخي است به پرسش از علت كاهش درخواست‌ها. اين كنشگر دانشجويي با اشاره به 2 نكته‌اي كه مي‌توانند به‌نحوي توضيح‌دهنده اين اوضاع باشند، گفته است: «از يكي، دو سال قبل موجي درميان كنشگران دانشجويي و تشكل‌ها ايجاد شد كه به‌جاي آنكه سراغ مسوولان و چهره‌هاي سرشناس سياسي برويم، از چهره‌هاي دانشگاهي، فعالان و كنشگران مدني و سياسي و دانشجويي باتجربه و روشنفكران دعوت كنيم كه به دانشگاه بيايند.»

او معتقد است اين تغيير رويكرد در نحوه برگزاري مراسم، از طرفي باعث شده مراسم دانشجويي لزوما با بازتاب رسانه‌اي گسترده همراه نباشد و مهم‌تر، فرصتي دراختيار مسوولان دانشگاه قرار داده تا با دست باز، نسبت به عدم صدور مجوز يا لغو مجوزهاي صادرشده اقدام كنند. شايد به اين دليل كه عواقب سياسي كمتري پيش‌روي خود مي‌بينند.

اين تغييرِ رويكرد البته احتمالا آسيب‌هايي به همراه دارد اما واقعيت اين است كه لزوما اشتباه نيست و حتي مي‌تواند فضايي عميق‌تر به بحث‌ها و كنش‌هاي دانشجويي ببخشد. معصوم‌شاهي البته از تغيير ديگري در فضاي برگزاري مراسم دانشجويي در دانشگاه‌هاي امروز كشور خبر دارد.

او مي‌گويد: «تغيير ديگري كه نسبت به تغيير نحوه دعوت از ميهمانان، متاخر است، تمايل دانشجويان به حركات و مراسم غيررسمي است كه به‌جاي تمركز در يك سالن همايش خاص در دانشگاه، به اصطلاح «كف دانشگاه» برگزار مي‌شود.» اين كنشگر دانشجويي با اشاره به جزييات تلاش‌هايي كه به‌همراه ديگر هم‌دانشگاهي‌هايش در دانشگاه پلي‌تكنيك براي برگزاري مراسم روز دانشجوي امسال داشته و علي‌رغم دريافت بعضي مجوزها و موافقت‌ها در روزهاي پيش از اعتراض‌هاي آبان ‌ماه، اين چند روز گذشته به در بسته خورده‌اند، از لغو چند برنامه غيرسياسي در مدت اخير، خبر داده و معتقد است كه پس از اعتراض‌هاي آبان ‌ماه، اوضاع دانشگاه و كنش دانشجويي هم متحول شده است.

اين‌طور كه پيداست انگار جان كلامِ غزل معصوم‌شاهي و يكي، دو نفر از بچه‌هاي نسل‌هاي قديمي‌تر جنبش دانشجويي يكي است؛ كنشگراني كه البته به‌دليل آنچه «افزايش غيرمنطقي و نامعقول فشارها بر دانشگاه» مي‌خواندند، درنهايت حاضر به گفت‌وگو با ما نشدند اما اصل حرف‌شان همچون معصوم‌شاهي و البته شبيه به ظريفيان و البته حسين كاشفي، يكي است: «حال دانشگاه خوب نيست.»

منبع: اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)