کد خبر: ۳۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یک فعال سیاسی اصلاح طلب؛
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جنبش دانشجويي يكي از ديرپاترين جنبش‌هاي معاصر كشور بوده؛ چنان‌كه اگر زمان تولد جنبش دانشجويي را دهه 1320 در نظر بگيريم تا امروز كه سال 1398 است، سال‌ها و دهه‌ها گذشته و حتي مي‌توان ادعا كرد كه هيچ‌يك از جنبش‌هاي سياسي و مدني و حتي احزاب‌مان سابقه‌اي به اين قدمت نداشته‌اند؛ كمااينكه اگر جنبش دانشجويي را به‌ نحوي ناديده بگيريم، عملا بخش عمده و عظيمي از تاريخ معاصرمان را حذف كرده‌ايم؛

غلامرضا ظریفیان/ جنبش دانشجويي يكي از ديرپاترين جنبش‌هاي معاصر كشور بوده؛ چنان‌كه اگر زمان تولد جنبش دانشجويي را دهه 1320 در نظر بگيريم تا امروز كه سال 1398 است، سال‌ها و دهه‌ها گذشته و حتي مي‌توان ادعا كرد كه هيچ‌يك از جنبش‌هاي سياسي و مدني و حتي احزاب‌مان سابقه‌اي به اين قدمت نداشته‌اند؛ كمااينكه اگر جنبش دانشجويي را به‌ نحوي ناديده بگيريم، عملا بخش عمده و عظيمي از تاريخ معاصرمان را حذف كرده‌ايم؛ به بيان ديگر جنبش دانشجويي به‌‌رغم فراز و نشيب‌هايي كه داشته است، همواره نقش پيشروي خود را حفظ كرده و اين است كه جنبش دانشجويي را زنده و متفاوت ساخته است.

واقعيت اين است كه در فرهنگ سياسي ما هنوز هم احزاب و سنديكاها و انجمن‌هاي صنفي از بلوغ موردانتظار برخوردار نيستند و در اين اوضاع، بار سنگين تعهد اجتماعي عمدتا بر دوش جنبش دانشجويي قرار گرفته كه درواقع سازوكاري آماتوري است، نه حرفه‌اي.

با اين همه بار سنگين سازمان‌هاي حرفه‌اي را بر دوش مي‌كشد و طبيعتا نقشي بسيار مهم در تاريخ سياسي ايران در دفاع از آزادي و عدالت بر دوش كشيده و حتي در دفاع سرزمين نيز در 8 سال دفاع مقدس نقشي مهم ايفا كرده است. با اين همه اين جنبش به همين ميزان كه متعهد عمل كرده، با ناملايمت‌هايي نيز روبرو بوده و در حالي كه تكليف اين جنبش در دوران حكومت پهلوي روشن است، متاسفانه در دوره معاصر و سال‌هاي حكومت جمهوري اسلامي نيز بعضا با سختي‌ها و مشقت‌ها و فشارهايي نامساعد روبرو بوده است.

با تمام اين تفاسير در حال حاضر امروز به ‌نحوي در ركود است. البته جنبش دانشجويي در دوره اخير در عرصه‌هاي علمي، ورزشي، فرهنگي و... كنش‌هاي مثبتي را پشت سر گذاشته اما در عرصه سياسي به‌ دلايلي متعدد جايگاه خود را از كفداده است.

فارغ از دو بحث فعال شدن شبكه‌هاي اجتماعي كه حوزه نفوذشان با گونه‌هايي از اثرگذاري جنبش دانشجويي مشابهت دارد و نيز «بحران معرفتي» كه جنبش دانشجويي ما در دهه‌هاي گذشته به آن دچار است، امروز اين جنبش به دلايلي ديگر نيز با نوعي ركود در وجه سياسي خود روبرو است. حال آنكه شرايط دشواري كه اخيرا در جريان اعتراض‌هاي آبان‌ماه نيز طي شد، بر فعاليت‌هاي اين جنبش تاثير مضاف و منفي به جا
گذاشته است.

با اين همه لازم است حاكمان قدر اين جنبش را كه بدون هيچ چشمداشتي به كنترل و درمان آسيب‌هاي جامعه و گسترش فضاي نقد ياري مي‌رساند، بدانند. تجربه نشان داده است كه هرگاه دانشگاه از نشاط سياسي بيشتري برخوردار بوده، جامعه نيز به سوي پويايي حركت كرده است بنابراين بايد اين جنبش را فرصتي طلايي شناخته و در راستاي تقويت و حضور مغتنم آن تلاش كنيم؛ تلاشي كه وقتي معنادار است كه امكان بيان‌گري دانشجويان و ايفاي نقش در راستاي رساندن صداي اعتراض جامعه براي آنها فراهم باشد.

منبع: اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)