کد خبر: ۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ در ستاد مدیریت بحران استان کرمان مطرح شد
چندی پیش بود که فائو در خصوص موج جدید حمله ملخ ها به ایران هشدار داد، از این میان استان کرمان به جهت منطقه جازموریان شرایط ویژه ای برای استقرار ملخ ها دارد.

گفتارنو/ مرضیه قاضی‌زاده: چندی پیش بود که فائو در خصوص موج جدید حمله ملخ ها به ایران هشدار داد، از این میان استان کرمان به جهت منطقه جازموریان شرایط ویژه ای برای استقرار ملخ ها دارد.

علی رغم تمامی هشدارهای داده شده به نظر می رسد که این استان آمادگی لازم را برای مواجهه با هجوم ملخ ها ندارد.
به گزارش گفتارنو، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ستاد مدیریت بحران ضمن تاکید بر هشدار فائو نسبت به هجوم ملخ ها از سمت پاکستان و هند، گفت: ما امسال تقریبا سه برابر سال گذشته ملخ داریم چون علاوه بر تخم های سال گذشته، ملخ های هند و پاکستان برای زمستان گذرانی به منطقه جازموریان استان می آیند که باید این ها را در کنار ملخ هایی گذاشت که از سمت شبه جزیره عربستان به استان می آیند.

سعید برخوری با بیان این جمله که من به شدت احساس خطر می کنم و ما نمی توانیم این ملخ را مهار کنیم، گفت: سال گذشته سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که ما موفق‌ترین استان در مبارزه با ملخ بودیم حتی به ما لوح داده شد اما امسال شرایط فرق می کند .

برخوری در ادامه تصریح کرد: پارسال هیچ خسارتی به محصولات وارد نشد چرا که سال گذشته علاوه بر کمک های ملی، حدود یک میلیارد و هفتصد تومان از استان به جهاد کشاورزی تزریق شد.

آنچه رئیس سازمان جهاد کشاورزی بر آن تاکید داشت کمبود بودجه بود چرا که به گفته او سرجمع اعتبارات مبارزه با آفات ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که در سال جاری ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است که البته یک میلیارد و هفتصد تومان آن هم کسر شده است.

او در ادامه افزود: ما پارسال حق الزحمه و اضافه کار نیروهایمان را پرداخت نکردیم چرا که اعتبارات هزینه ای ما کم شده است، به عبارت دیگر کل اعتبارات هزینه تخصیص داده شده به ما ۲۰ درصد است .

برخوری بار دیگر با تاکید بر کمبود بودجه جهاد کشاورزی، گفت: ما آفت کرم خراط و ‌غیره را هم داریم اما الان آن بحث ها به دلیل کمبود بودجه و اهمیت ویژه ملخ، در نظر گرفته نمی شود.

در این جلسه روسای سازمان جهاد کشاورزی جنوب و شمال از بحرانی بودن وضعیت مبارزه با ملخ خبر دادند و مشکلاتی از جمله نبود بودجه، نبود ناوگان حمل و نقل و امکانات مبارزه بر ملخ در شمار مشکلات اصلی جهاد کشاورزی برای مبارزه با ملخ شناخته شد.

علاوه بر جهاد کشاورزی جنوب، جهاد کشاورزی شمال نیز بر زمین‌گیر شدن ناوگان حمل و نقل این سازمان تاکید کرد و گفت: هیچ خودرویی در تشکیلات ما نیست.

با توجه به اعلام بحران روسای سازمان جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی عمرانی استانداری کرمان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواست تا بخشی از اعتبارات را جابه جا کند و به این سازمان اختصاص دهد.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی در ادامه پیشنهاد داد تا با توجه به مشکلات حمل و نقل، بخشی از فرایند سم پاشی به کشاورزان واگذار شود که با مخالفت رئیس سازمان جهاد کشاورزی مواجه شد.

بنا به گفته برخوری توزیع سم به کشاورز تجربه موفقی نبوده است چرا که منجر به ازدحام کشاورزان شده و در کنار آن بهره‌وری کشاورزان کمتر از نیروهای متخصص است.

او در ادامه پیشنهاد داد که دهیاری ها به این عرصه ورود کنند که با موافقت اعضا و معاون هماهنگی عمرانی استانداری کرمان مواجه شد.

موسوی همچنین در ادامه از سازمان صنعت و معدن خواست تا از ظرفیت بخش خصوصی در راستای تهیه سم و ماشین آلات جهت ساماندهی این امر استفاده شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)