کد خبر: ۳۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو مطرح کرد:
پس از پایان ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موضوعی که در بین اصلاح طلبان نگرانی ایجاد کرده است بحث تایید صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان است.نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان از یک سو بعید می داند سیاست شورای نگهبان در قبال اصلاح طلبان تغییر کند و از سوی دیگر اما امیدوار است شورای نگهبان کمی در سیاست هایش تغییر ایجاد کند و سیاست انقباضی خودش را کمتر کند.

امیدواریم شورای نگهبان سیاست انقباضی خودش را کمتر کند/چهره ها می گویند ما اگر بیاییم رد صلاحیتمان می کنند پس چرا بیاییم!؟ /یک عده می گویند ما با عدم حضورمان می خواهیم یک پیامی را به حاکمیت بفرستیم ما با این دسته از افراد مخالفیم/ین دوره صرفا گزینه های که اصلاح طلب باشند مورد حمایت قرار می گیرند

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

پس از پایان ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موضوعی که در بین اصلاح طلبان نگرانی ایجاد کرده است بحث تایید صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان است.

نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان از یک سو بعید می‌داند سیاست شورای نگهبان در قبال اصلاح طلبان تغییر کند و از سوی دیگر اما امیدوار است شورای نگهبان کمی در سیاست‌هایش تغییر ایجاد کند و سیاست انقباضی خودش را کمتر کند.

گپ و گفت من با محمد مهدی عرب نژاد، دکترای جامعه شناسی، عضو شورای اصلاح‌طلبان استان و نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان در ادامه آمده است که می خوانید.

ظاهرا این روزها اصلاح طلبان در خصوص شرکت در انتخابات حداقل تا پایان بررسی صلاحیت‌ها به جمع بندی رسیده‌اند در همین چارچوب فکر می‌کنید سیاست شورای نگهبان در این دوره از انتخابات مانند دوره قبل است یا به قول معاون وزیر کشور سیاست انبساطی دارد؟

من بعید می‌دانم سیاست شورای نگهبان تغییر کند، اما ممکن است به دلیل وضعیت کشور، فشارهای خارجی و مذاکره با طرف‌های خارجی مقدار کمی در سیاست‌هایش تغییر ایجاد کند. چرا که کشور نیاز دارد مردم حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند به همین دلیل ممکن است شورای نگهبان سیاست انقباضی خودش را کم تر کند.

آیا امکان دارد کسانی که در دوره قبل صلاحیتشان احراز نشده است در این دوره تایید صلاحیت شوند؟

نمی‌دانم، این را نمی‌توانیم تشخیص دهیم، ما فقط امیدواریم. شورای نگهبان در دوره قبل خیلی سخت‌گیری کرد به‌طوریکه در بعضی از حوزه‌ها نفرات پنجم تا دهم ما را تایید کرد.

این درحالی است که جریان رقیب از ماه ها قبل کاندیداهای خود را می‌شناسد و فعالیت‌شان را گروه به گروه و هیات به هیات انجام می‌دهند اما تکلیف اصلاح طلبان معمولا تا آخرین لحظه مشخص نیست و منتظرند تا شاید شورای نگهبان یک نفر را تایید کند.

عملا حضور سیاسی اصلاح طلبان صرفا جهت وظیفه و دینی است که در جمهوری اسلامی به عهده دارند و گرنه دلیلی ندارد وقتی می‌دانند رقیب از سه ماه پیش کارهایش را انجام می‌دهد و بدون شک تایید شده نیز هست اما تمام مهره‌های خودشان رد می‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

در دوره قبل یکی از کاندیداهای اصلی ما را در زمان شروع انتخابات تایید کردند درحالیکه حتی برای خود اصلاح طلبان هم ناشناخته بود. خوب این شرایط آدم را خسته می‌کند و ما عملا در این دوره اثرات آن را دیدیم که حضورچهره‌های اصلاح‌طلب بسیار کم بود.

چهره‌ها می‌گویند ما اگر بیاییم رد صلاحیت‌مان می‌کنند پس چرا بیاییم!؟ و چهره‌هایی هم که حضور می‌یابند شناخته شده نیستند.

شما به نیاز کشور به حضورپرشور مردم اشاره کردید؛ با اتفاقات پیش آمده و اصلاح قیمت بنزین چقدر به حضور مردم پای صندوق رای خوش بین هستید؟

قطعا حضور مردم کم خواهد شد. مردم هم از اصلاح طلبان و هم اصولگرایان ناراضی هستند و از اصلاح طلبان دل خورند و این موضوع در سبد رای هر دو طیف تاثیر می‌گذارد.

این دو جریان سیاسی هر کدام یک رای ثابت دارند که با اتفاقات پیش آمده ممکن است این رای نیز با تغییراتی روبه رو شود. اما آنچه که سرنوشت را تعیین می‌کند رای طیف خاکستری است که گاهی به جریان اصولگرایی و گاهی به جریان اصلاح طلبی نزدیک می‌شوند و اکنون این طیف به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

یعنی فکر می‌کنید طیف خاکستری پای صندوق رای نمی‌آید؟

خیر، بخشی از آنها شرکت می‌کنند. مسائل اجتماعی مسائلی نیستند که ما بتوانیم به صورت مطلق تعریفشان کنیم. یک عده می‌آیند که فقط یک رای داده باشند و یک عده هم تحت تاثیر نیروهای فشار شرکت می‌کنند یک عده هم می‌گویند ما با عدم حضورمان می‌خواهیم یک پیامی را به حاکمیت بفرستیم. ما با رویکرد این دسته از افراد مخالفیم چرا که این کارشان هیچ تاثیری ندارد.

با توجه به انتقاداتی که بدنه اصلاح طلبان در خصوص لیست امید در دوره گذشته داشتند فکر می‌کنید در صورت رد صلاحیت گسترده آیا سیاست اصلاح طلبان شرکت به هر قیمت است یا در هر حوزه‌ای که نامزد شاخص نداشته باشند از ارائه لیست خودداری می‌کنند؟

خیر، این دوره دیگر به این شکل نیست و اشتباه دوره قبل دوباره تکرار نمی‌شود. دوره قبل لیست را به هر قیمتی بستند و بعد فهمیدند اشتباه کردند. در دور قبلی افرادی وارد لیست شدند و با فشار اصلاح طلبی بالا رفتند و کاری نتوانسته بکنند به همین دلیل این دوره صرفا گزینه‌های که اصلاح طلب باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند و و مانیز از آنها حمایت می‌کنیم.

وضعیت کلی اصلاح طلبان را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می کنید؟

از سال84 و به دنبال آن 88 ضربات متعددی به اصلاح طلبی وارد شد بخشی از ضربات به دلیل سیاست‌های اشتباه درونی خود اصلاح طلبان بود و بخشی هم استفاده رقیب از برخی وقایع که توانست به اصلاح طلبان ضربه بزند.

جریان اصلاح طلبی امروز بسیار ناامید و خسته است و تنها مسئله‌ای که جریان اصلاح طلبی را نگه می دارد احساس انقلابی بودن و احساس وظیفه است به هرحال بخشی از بدنه انقلاب جریان اصلاح طلبی است و گرنه خستگی بسیار زیاد است. حتی رهبر معظم انقلاب هم به تفکر اصلاح طلبی اعتقاد دارند منتها مشکل در بدنه است که این تفکر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

برخی به عملکرد دولت یازدهم انتقاد دارند و همین بر ناامیدی شان دامن زده است. نظر شما چیست؟

در زمان آقای خاتمی توجه ایشان صرفا به مسائل سیاسی بود و تنها دولتی بود که از اقتصاد هیچ حرفی نزد و نتیجه آن کمترین میزان فساد در دولت خاتمی بود به جهت اینکه به توسعه سیاسی و فرهنگی تاکید داشت.

بهترین دوره طلائی اقتصادی در دوره خاتمی بود که تورم و گران شدن بنزین تدریجی بود. اما شوک اقتصادی و نوسان قیمت نداشتیم.

اصلاح‌طلبی خاتمی که تمام دولت دستش بود این نتایج را داشت اما نگرش روحانی با خاتمی فرق می‌کند در دوره روحانی تمام تاکید بر اقتصاد بود و در دولت احمدی نژاد تاکید بر عدالت اجتماعی بود که نتیجه آن‌ها را دیدیم.

در دوره خاتمی به توسعه طبقه متوسط جامعه توجه می‌شد اما در دولت احمدی نژاد به طبقه پایین نگاه شد و نتیجه نداد و در دولت روحانی هم به طبقه بالا که این هم بی نتیجه ماند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)