کد خبر: ۳۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان:
يلدا به عنوان یکی از آيين‌های كهن ايرانيان، همیشه برای مردم خاطره‌انگیز بوده است. شب چله محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع‌شدن‌های خودمانی با دوست، فامیل و آشنایان است.

يلدا به عنوان یکی از آيين‌های كهن ايرانيان، همیشه برای مردم خاطره‌انگیز بوده است. شب چله محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع‌شدن‌های خودمانی با دوست، فامیل و آشنایان است.

طولانی‌ترین شب سال البته همیشه با رسم ‌و رسومی هم همراه است. گرفتن فال حافظ، «چهاربیتو» خوانی، فال نخود، خوردن هندوانه و انار و البته آجیل.

سال گذشته به‌دلیل افزایش قیمت بسیاری از اقلام آجیل و خشکبار، خانواده‌های زیادی یا قید آجیل شب یلدا را زدند و یا به خرید میزان اندکی از این خوراکی که پای ثابت سفره‌های یلدایی بود بسنده کردند. امسال اما به گفته‌ی رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته، کاهش قیمتی که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی به‌نظر نمی‌رسد چندان در میزان و قدرت خرید مردم تاثیرگذار باشد.

مهدی کیوانی‌مقدم بیان کرد: به‌طور متوسط قیمت تمام اقلام آجیل و خشکبار ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی یکی از دلایل کاهش این قیمت را افزایش تولید محصول پسته دانست و افزود: سال گذشته قیمت پسته فندقی ۱۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر حداکثر ۱۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان ادامه داد: قیمت برخی اقلام تغییر نکرده و برخی نیز تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌اند.

وی با اشاره به برخی قیمت‌ها توضیح داد: قیمت بادام هندی سال گذشته هر کیلو ۱۶۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت نوع درجه‌ی یک آن حدود ۱۰ روز پیش به ۱۲۵ هزار تومان هم رسید.

کیوانی‌مقدم گفت: قیمت تخمه هندوانه محبوبی سال گذشته ۴۵ هزار تومان بود که امسال ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت پسته اکبری درجه یک که سال گذشته ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به حداکثر ۱۴۰ هزار تومان رسیده و بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان با بیان این‌که قیمت آجیل شب یلدا از ۴۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان متغیر است، بیان کرد: قیمت آجیل مخصوص درجه یک ۷۶ هزار تومان و قیمت آجیل ممتاز ۱۰۸ هزار تومان است که بسته به مرغوبیت و نوع مغز و پسته‌ای که در آجیل وجود دارد متفاوت است.

وی با بیان این‌که خرید مردم معمولی است، افزود: هنوز تا شب یلدا فاصله داریم، الان وضعیت خرید معمولی است ضمن این‌که انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته، قدرت خرید مردم بیشتر و بهتر باشد.

کیوانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که چه اقلامی از آجیل وارداتی است، گفت: بادام هندی، مقداری از بادام درختی و مغز بادام وارداتی است که نسبت به سال گذشته واردات آن کمتر است.

وی با بیان این‌که قیمت اقلام وارداتی بر اساس نرخ دلار تغییر می‌کند اضافه کرد: بادام هندی چند روز پیش هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان بوده که الان مغازه‌داران باید آن را هر کیلو ۱۳۰ هزار تومان بخرند.

رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان افزود: زمانی که اقلام وارداتی افزایش قیمت داشته باشند، قیمت اقلام آجیل ایرانی نیز مقداری افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که امکان افزایش قیمت آجیل تا شب یلدا بسیار کم است، بیان کرد: ممکن است بسیار کم افزایش پیدا کند که آن هم بستگی به قیمت دلار دارد.

کیوانی‌مقدم یادآور شد: قیمت آجیل تا عید نوروز هم زیاد افزایش نخواهد داشت و شاید پنج تا ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی گفت: به دلیل این‌که سال گذشته از نظر کشاورزی وضعیت خوبی حاکم بوده احتمال کمی وجود دارد که افزایش قیمت داشته باشیم و قیمت اقلام وارداتی نیز بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان با اشاره به فعالیت ۷۰ واحد صنفی آجیل‌فروشی در کرمان افزود: از مردم تقاضا داریم مایحتاج خود را از کسانی که مجوز آجیل و خشکبار دارند خرید کنند، زیرا هم کیفیت اجناس بالاتر است و هم قیمت آن‌ها مناسب‌تر است، ضمن این‌که اتحادیه، اتاق اصناف و بازرسان صمت نیز از این واحدها بازرسی می‌کنند.

وی درباره‌ی سرمایه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک مغازه‌ی آجیل‌فروشی در کرمان، توضیح داد: این مساله بستگی به مغازه و لوکس بودنش دارد، سال‌های گذشته با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان امکان راه‌اندازی یک مغازه‌ی آجیل‌فروشی معمولی وجود داشت اما الان این کار به ۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

کیوانی‌مقدم ادامه داد: مغازه‌هایی وجود دارد که ۲۰۰ میلیون تومان هم هزینه می‌کنند که این به خرید آن‌ها بستگی دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)