کد خبر: ۳۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوي دولت در دانشگاه صنعتي شريف:
برخلاف «رييسی» كه دانشگاهي آرام و كم‌حاشيه را انتخاب كرد، «سخنگو» مراسم «روز دانشجوي» به‌ مراتب سخت‌تري را تجربه كرد.

برخلاف «رييسی» كه دانشگاهي آرام و كم‌حاشيه را انتخاب كرد، «سخنگو» مراسم «روز دانشجوي» به‌ مراتب سخت‌تري را تجربه كرد.

حسن روحاني، رييس‌جمهوري 48 ساعت پس از «16 آذر» به دانشگاه فرهنگيان رفت تا شايد تجربه تلخ سيدمحمد خاتمي در آخرين سال رياست‌جمهوري در دانشگاه تهران برايش تكرار نشود. از همين روي در جمعي سخنراني كرد كه كمتر شباهتي با دانشگاه‌هايي داشت كه «جنبش دانشجويي» را رقم زده‌اند.

سخنگوي دولت اما ديروز به پيشنهاد سخت‌تري پاسخ داد؛ راهي دانشگاه صنعتي شريف شد و به دعوت «بسيج دانشجويي» در اين دانشگاه سخنراني كرد و حتي پيشنهاد داد كه ماه آينده هم به همين دانشگاه بيايد و سخنراني كند. با اين حال در اين مراسم هم مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف سخنراني كرد و با كنايه گفت «آقاي روحاني شما مي‌خنديد و مردم گريه مي‌كنند.

شما مي‌خنديد و مردم از نداري و مشكلات اقتصادي مي‌گريند» و هم دبير انجمن اسلامي اين دانشگاه از سيدمحمد خاتمي و حمايتش از دولت روحاني و البته مظلوميت محصوران سخن گفت.

اما آنچه از ميان جمعيت شنيده شد، بيشتر شعارهايي ضد دولت بود. واكنش سخنگوي دولت به شعارهاي عليه دولت بخشي از دانشجويان تقبيح «گفت بي‌شنود» بود.

علي ربيعي ابراز تاسف كرد و با كنايه گفت كه «چندي است برخي تريبون‌ها فقط عادت به گفت-گفت را پيشه كردند اما من مي‌خواهم كه رويه اين نباشد و ما گفت‌وشنود را تجربه كنيم بنابراين اگر كسي مي‌خواهد باز هم شعار دهد، ايرادي ندارد.»

او دانشجويان را به سال‌هاي روي كار آمدن دولت محمود احمدي‌نژاد ارجاع داد و پرسيد:«امروز شما هر چه خواستيد عليه دولت گفتيد ولي آيا سال ۸۴ يا ۸۵ اين جرات وجود داشت كه شما چنين نقدهايي عليه دولت داشته باشيد؟ اين زمينه براي كساني كه به دولت وقت انتقاد داشتند، وجود داشت؟ شما گفتيد دولت هيچ كاري نكرده حداقل اين كار را كرده كه نماينده‌اش اينجا بنشيند و نقد شما را بشنود. اين درست است و بايد هم دولت نقد شود.»

ربيعي پس از اينكه از بحث نقد و شعار فارغ شد به مساله اصلاح نرخ بنزين اشاره كرد، مساله‌اي كه در خلال صحبت‌ها و شعارهاي دانشجويان شنيده و ديده مي‌شد. پاسخ ربيعي به مخالفان اين اقدام دولت اما اين بود كه «در مقاله‌اي اشاره كردم كه در سال ۹۸ بايد بينديشيم كه آن سال فقط يك سال نيست بلكه آينده جامعه در آن است.» او گفت:«پس از وقايع تلخ اخير نوشتم كه اگر فاصله ميان ۷۸ تا ۸۸، 10 سال بود و فاصله ۸۸ تا ۹۶، ۸ سال؛ فاصله اتفاق بعدي كمتر خواهد شد.»

نمي‌توان انتظارات بالا داشت

ربيعي در ادامه در حمايت از دولت سخن گفت و اذعان داشت:«من حاضرم باز هم در دانشگاه حضور داشته باشم و به سخنان پاسخ دهم. مي‌گويند چرا تورم ايجاد شده است؟ مگر قبل از اين ما تورم ۷ درصدي تجربه نكرديم؟ ما رشد اقتصادي 12 درصدي نداشتيم؟ ما قدرت خريد بازنشستگان را در چند سال دولت اول‌مان بالا برديم. حالا اينكه شما بگوييد نه چنين چيزي را تجربه نكرديم يك حرف غيرعلمي است. ما اگر بخواهيم 8 درصد رشد كنيم بايد سالي هزاران ميليارد دلار پول داشته باشيم، آيا چنين پولي در كشور داريم؟ نمي‌توان كه انتظارات بالا داشت!»

او ادامه داد:«توسعه اقتصادي بايد با توسعه سياسي و اجتماعي پيش رود اما آيا اين 3 متوازن پيش رفتند؟ توسعه سياسي عقب ماند و توسعه اجتماعي هم كمي بعد جا ماند. متوسط رشد كشور در ۳۰ سال گذشته زير ۳ درصد بوده است. ما چقدر امكان فعاليت به احزاب و سمن‌هاي محيط زيستي داديم. اين مربوط به چند سال اخير هم نيست از يك ساختار فكري مي‌آيد كه تقصير اين دولت و آن دولت هم نيست. من نمي‌خواهم بگويم تقصير قبلي بوده نه ما. من از اين برخورد كه اخيرا مد هم شده است كه هر كس مشكلات را گردن ديگري مي‌اندازد، بدم مي‌آيد و با آن مشكل دارم. اين موضوع تنها به دولت فعلي و قبلي و قبل آن مربوط نمي‌شود.»

تحريم يك واقعيت است

سخنگوي دولت همچنين در جمع دانشجويان به تشريح شرايط اقتصادي پرداخت و گفت كه پول در اقتصاد براي توليد كم شده است و تحريم‌ها هم افزايش يافته، اسراييل از خروج امريكا از برجام شادكام است و همه آنچه باعث شده كه امروز به اينجا برسيم، تحريم است. «تحريم يك واقعيت است.» تاكيد ربيعي در جريان تشريح شرايط اقتصادي بود. او در همين راستا توضيح داد:«اگر نمي‌توانيم به يك مربي پول دهيم به خاطر تحريم بانك‌هاي ماست. فردي هم اگر پول دهد او هم تحريم مي‌شود. ما مي‌گوييم به پالرمو بپردازيد ولي برخي مي‌گويند اين حرف، سياسي است، آن وقت نتيجه‌اش همين مي‌شود.»

فاصله بسيار زياد «تجربه فساد» و «تصور فساد»

سخنگوي دولت كه زماني از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي بوده، اذعان دارد كه شاخصه‌هاي اعتماد در جامعه از سال 88 به اين ‌سو سير نزولي داشته است. او كه سال 1388 در ستاد ميرحسين موسوي فعاليت مي‌كرد، «اعتماد به مسوولان» را هم در زمره همين شاخص‌هاي اعتماد نام برد و در ادامه توضيح داد:«نظر‌سنجي‌ها نشان مي‌دهد وقتي به مردم مراجعه مي‌كنيم و مي‌پرسيم كه چقدر فساد ديده‌ايد، مي‌گويند 3 درصد.

ما مي‌گوييم اين ميزان با تجربه خانواده‌اش بشود ۱۳ درصد اما وقتي از او مي‌پرسيم در دولت و حكومت چقدر فساد تصور مي‌كني، مي‌گويد ۸۰ درصد يعني فاصله ميان تجربه فساد تا تصور از آن بسيار زياد است.» ربيعي ادامه داد:«نبايد آنقدر با نفرت با هم رفتار كنيم. من وقتي سال ۸۸ شعارنويسي روي در توالت‌ها تند شد، نوشتم كه اين نوع شعارها باعث ايجاد كينه‌هاي عميق در جامعه خواهد شد.»

او در خلال سخنراني اذعان كرد كه «اگر اين وضعي كه از فروش نفت به وجود آمده، وضع بيكاري و نسلي كه الان انتظار از زندگي‌اش با گذشته كاملا متفاوت است را آن كساني كه مدعي هستند، تجربه مي‌كردند و دولت را به دست مي‌گرفتند، تورم الان ۸۰ درصد بود.»

گفت ‌و شنود با ربيعي

به‌ جاي گفت-گفتِ سخنگو

در ادامه نشست و پس از سخنراني، علي ربيعي به سوالات دانشجويان پاسخ داد. يكي از اين پرسش‌ها چرايي تدوين لايحه‌اي براي معافيت مالياتي از هنرمندان بود كه ربيعي در مورد آن توضيح داد و گفت اين لايحه در مورد «سلبريتي‌ها» نيست؛ بلكه مربوط به اهالي هنر است. او در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت سخت اقتصادي كشور نيز گفت:«اقتصاد ما كوچك شد؛ چون سرمايه‌گذاري صورت نمي‌گيرد و لزوم سرمايه‌گذاري در كشور نيازمند تعامل با دنياست. سرمايه‌گذاري امنيت اقتصادي و سياسي مي‌خواهد. هزار هزار ميليارد پول براي سرمايه‌گذاري نيازمند امنيت اقتصادي است. عده‌اي نشستند و هر روز سرمايه‌گذار را نااميد كردند و جلوي سرمايه‌گذاري را گرفتند.»

انتخاب وزير كشور بين دو پنجشنبه

سخنگوي دولت همچنين به اين پرسش پاسخ داد كه چرا دولت مردم را نامحرم دانست و به مردم افزايش قيمت را اطلاع نداد. ربيعي روند تصميم‌گيري در اين زمينه را بار ديگر اين‌گونه روايت كرد كه «اين تصور بود كه درباره اصل گران شدن بحث صورت گرفت اما گفتيم درباره زمان اجراي آن چيزي گفته نشود تا تبعاتي نداشته‌ باشد. خيلي‌ها هم از آن خبر داشتند كه نمي‌خواهم بحثي كنم. وزير كشور هم مخير بود كه بين دو پنجشنبه يكي را براي اجرا انتخاب كند.»

خنده‌هاي روحاني از سوز دل بود

ربيعي در پاسخ به پرسشي درباره با خبر بودن يا نبودن روحاني از گران شدن بنزين نيز افزود: «چهارشنبه آخرين گفت‌وگوي ميان آقاي روحاني و آقاي رحماني‌فضلي انجام شد و رييس‌جمهوري گفت با توجه به سخناني كه در شوراي عالي امنيت ملي و ميان سران قوا انجام شده است شما مخيريد كه ميان دو پنجشنبه يكي را انتخاب كنيد.» سخنگوي دولت حتي در مورد خنده‌هاي روحاني در جلسه بعد از گران شدن بنزين نيز در جمع دانشجويان توضيح داد و گفت:«گاهي خنده‌هايي به لب مي‌آيد كه از سوز دل است اما من متاسفم براي كساني كه خنده‌هاي سرمستي سر دادند و گفتند خدا را شكر كه براي اين دولت اين مسائل پيش آمد.»

منبع: اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)