کد خبر: ۳۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ گپ و گفتی کوتاه در خصوص مطالبه گری‌ها و فضای حاکم بر دانشگاه ها؛
یک فعال دانشجویی گفت: دانشجویان فکر می‌کنند اگر مطالبه گر باشند با آن‌ها برخورد می‌کنند، در واقع این موضوع از سوی جامعه به دانشجویان القا می‌شود، در حالیکه اگر روحیه مطالبه گری و نقد فراموش شود، جامعه به بن بست می‌رسد.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

تا زمانی که مشکلات دانشگاه حل نشود مشکلات جامعه نیز حل نخواهد شد/اگر روحیه مطالبه گری و نقد فراموش شود، جامعه به بن بست می‌رسد

«محدودیتی برای فعالیتهای دانشجویان در روز دانشجو وجود ندارد.» این را معاون فرهنگی وزیر علوم در آستانه روز دانشجو اعلام و گفته است: از تمامی فعالیتهای دانشجویان در روز ۱۶ آذر که در چارچوب قواعد و مقررات باشد، حمایت خواهیم کرد و به دانشگاه ها تاکید کردیم که همراهی و همکاری لازم را با درخواستهای دانشجویان مبنی بر اجرای برنامه های خود داشته باشند.

اما این در حالی است که برخی فعالین دانشجویی در کرمان از وجود استانداردهای دوگانه در دانشگاه ها سخن می گویند. امیر عوضزاده که یک فعال دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان است از برخوردهای تنش زا به هنگام نصب بنر حاوی درخواست ایجاد تشکل جدیدشان سخن می گوید.

شایان زندی، فعال دانشجویی دانشگاه باهنر نیز از سختگیری های زیاد از سوی دانشگاه ها در اعطای مجوز فعالیت تشکل های تحول خواه خبر می دهد.

به گزارش گفتارنو، در گپ و گفت کوتاهی که با شایان زندی داشتم از او در خصوص دغدغه ها، مطالبه گری ها و فضای حاکم بر دانشگاه ها پرسیدم. شایان زندی گفت: ما به دانشگاه شهیدباهنر کرمان درخواست دادیم و گفتیم خواهان برگزاری مراسم روز دانشجو در روز 19 آذر هستیم اما درخواست ما را بی پاسخ گذاشتند و گفتند مسئولیت اجرای آن با خودتان است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: دانشگاه باهنر اعلام کرد ما خودمان می خواهیم جشن روز دانشجو را برگزار کنیم و هیچ تشکلی اجازه اجرای برنامه ندارد، در صورتی که خود دانشگاه نیز در روز دانشجو برنامه اجرا نکرد و فقط هدفشان این بود که در روز ۱۶ آذر هیچ برنامه ای اجرا نشود.

او تصریح کرد: مسئولین یاد گرفتند برای برنامه هایی که نمی خواهند مجوز بدهند؛ بهانه بیاورند و عدم برگزاری را به مخالفت نهادهای بیرونی و امنیتی ربط دهند.

از زندی در خصوص روحیه مطالبه گری دانشجویان در شرایط فعلی می پرسم، پاسخش همان پاسخی است که دیگر تحلیل گران سیاسی نیزبر آن اذعان دارند، زندی گفت: روحیه مطالبه گری، نسل به نسل رو به کاهش است و این موضوع ابعاد مختلفی دارد یکی اینکه جامعه به سمت فردگرایی حرکت می کند و این متوجه آموزش و پرورش ماست که در آموزش های پایه، بچه های ما را فردگرا بار می آورند.

او برخورد با افراد مطالبه گر را از دیگر دلایل کاهش روحیه مطالبه گری دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان فکر می کنند اگر مطالبهگر باشند با آنها برخورد می کنند، در واقع این موضوع از سوی جامعه به دانشجویان القا می شود.

این فعال دانشجویی معتقد است: اگر روحیه مطالبه گری و نقد فراموش شود، جامعه به بن بست می رسد.

زندی ادامه داد: در دانشگاه باهنر با برگزاری برنامه تریبون های آزاد و پرسش و پاسخ شفاهی مخالفت می شود و این خلاف قانون است و ما از مراجع قضایی پیگیر هستیم که در این خصوص با دانشگاه برخورد شود.

او معتقد است باید فضای دانشگاه ها را باز گذاشت اما نه به این معنا که باعث به هم ریختن دانشگاه شود بلکه به این معنا که هر کس باید عقاید و انتقادات خود را بیان کند چرا که از این طریق باعث رشد جامعه می شویم.

زندی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه های روز دانشجو به جای دانشجو محوری و مطالبه گری دانشجویان به سمت سخنرانی های یک طرفه مسوولین رفته است، گفت: در سخنرانی های یک طرفه نیز اجازه صحبت به دانشجویان داده نمی شود چه برسد به اینکه برنامه های دانشجو محور برگزار شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: امسال در کرمان هیچکدام از جریانات تحول خواه نتوانستند برای روز دانشجو برنامه داشته باشند و این جای تاسف دارد متاسفانه فضایی شکل گرفته که کار سیاسی در آن بد تلقی می شود.

این فعال دانشجویی با ابراز تاسف از اظهارنظر مسئول یکی از دانشگاه ها که افتخارش این است دانشگاهشان سیاسی نیست، گفت: این ضعف مسوولین فعلی دانشگاه ها را نشان می دهد که البته خلاف سیاست های کلی نظام در خصوص دانشگاه هاست، چرا که سیاست نظام درباره دانشگاه ها مشخص است و رهبری فرمودند خدا لعنت کند دست هایی که اجازه نمی دهد دانشجویان ما سیاسی باشند.

او یکی از مشکلات حال حاضر کشور را سیاست گریزی مسوولین دانست و گفت: این به محافظه کار بودن آنها برمی گردد و این یکی از مطالبات ماست که به آن رسیدگی نمی شود.

زندی در ادامه افزود: درخواستم این است در آستانه انتخابات بین جریان ها و گروه های فکری مختلف یک عدالت در دانشگاه شکل گیرد تا همه گروه ها و جریان ها بتوانند صحبتهایشان را انجام دهند و دانشجو به عنوان قشرآگاه بتواند تصمیم بگیرد و درخواست دیگرم شکل گیری ارتباط موثر و مستقیم بین مسئولین و دانشگاه است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: تا زمانی که مشکلات دانشگاه حل نشود مشکلات جامعه نیز حل نخواهد شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)