کد خبر: ۳۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس هیات مدیره موسسه خیریه مولی‌الموحدین در جمع تعدادی از مسئولان و فعالان اقتصادی از عملکرد این موسسه و شرکت‌های تابعه به‌مثابه یک تجربه موفق برای تبدیل شدن به الگوی کارآفرینی و پیشرفت اقتصادی منطقه‌ای یاد کرد.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه مولی‌الموحدین در جمع تعدادی از مسئولان و فعالان اقتصادی از عملکرد این موسسه و شرکت‌های تابعه به‌مثابه یک تجربه موفق برای تبدیل شدن به الگوی کارآفرینی و پیشرفت اقتصادی منطقه‌ای یاد کرد.

احمد مرادعلیزاده در نشست «نقش نهادهای توسعه در پیشرفت استان کرمان» که چهارشنبه سیزدهم آذرماه در محل اتاق بازرگانی استان کرمان برگزار شد طی سخنانی ضمن تشریح تاریخچه تأسیس موسسه مولی‌الموحدین، ویژگی‌ها و عملکرد این موسسه را تشریح کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

 

معرفی شرکت‌های موسسه
احمد مرادعلیزاده در ادامه سخنان خود در نشست نقش نهادهای توسعه در پیشرفت کرمان، به معرفی شرکت‌های زیرمجموعه موسسه مولی‌الموحدین پرداخت و با بیان تاریخچه آن‌ها، دلیل ورود و سرمایه‌گذاری در هر حوزه را بر اساس سیاست‌های کلی موسسه تشریح کرد.

وی با اشاره به برخی صحبت‌ها درباره برخورداری موسسه از رانت‌های دولتی به تأسیس سازمان عمران کرمان در سال70 اشاره کرد و گفت: مدیرانی که در حوزه اقتصاد، تجارب و مطالعاتی داشتند، رویکردهای اقتصادی کشورهای مختلف از جمله چین و جنوب‌شرق آسیا را بررسی کرده بودند و پیشنهاد تأسیس مناطقی را دادند که امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی آسان‌تر در آن‌ها فراهم شود. با پیگیری این پیشنهاد و طی کردن مراتب قانونی و اخذ مجوزها، اولین منطقه ویژه اقتصادی ایران در سیرجان تأسیس شد. بنابراین نه تنها رانتی نبوده که برویم بگیریم بلکه این فرصت را موسسه خلق کرد و بعدا به سایر نقاط کشور هم تعمیم داده شد.

ایشان با ذکر این نکته که راه‌اندازی صنایع خودروسازی در بم و تأسیس ارگ جدید باعث تحول عمیق در منطقه شده برخی خاطرات را خاطرنشان کرد و افزود: با همه کسانی که در مورد خودروسازی در بم مشورت می‌شد بلااستثنا می‌گفتند بم ظرفیت و پتانسیل ندارد، ناامن است، کدام مهندس یا کارشناس می‌آید در آن گرما کار کند؟ این میان تنها یک‌نفر ایستادگی کرد و گفت ما باید سرریز جمعیت تحصیل کرده جنوب شرقی را در یک نقطه جذب و مشغول به کار کنیم. تا کی قرار است نیروی انسانی متخصص در تهران و اصفهان یا کرمان جمع شوند؟ با همین استدلال سرمایه‌گذار خارجی را راضی کرد، با همین استدلال مدیران اولیه خودروسازی آقایان سجادی، علمی و مجلسی که همه فوت شدند و خدایشان رحمت کند پای کار ایستادند.

مرادعلیزاده افزود: وقتی مرحوم سجادی به بم آمد، نیامد که فقط خودروسازی راه بیاندازد، سجادی در بم بنای یک فرهنگ را گذاشت. فقط خودرو نساخت، ارگ جدیدی را با مجموعه‌ای از امکانات بنا کرد که در آن ده‌ها خودروساز و شرکت جانبی فعالیت و حدود هشت درصد صنعت خودروی کشور را تامین می‌کنند. حالا به تحریم و مسایل پیچیده‌ای که الان اتفاق افتاده و دارد تاثیر خیلی بدی را می گذارد کاری نداریم اما واقعا چهره بم تغییر کرد. صنعت، وضعیت اجتماعی آنجا را تغییر داد. فرودگاه ایجاد شد، کارشناس آمد. الان چند هزار نفر هر روز تا شعاع 50کیلومتری بم، به ارگ جدید می‌آیند و مشغول کار می‌شوند. دوستان اگر نرفته‌اند بروند بازدید کنند و تاثیر آن نیت پاک را برای ارتقای وضعیت منطقه در همه ابعاد ببینند.

مرادعلیزاده با یادآوری یک خاطره از سفر استاندار وقت به مشهد در سال 69 گفت: در کرمان اتفاقی امنیتی افتاده بود، 24ساعت طول کشید تا استاندار به کرمان برسد. بلافاصله پس از بازگشت گفت باید یک شرکت هواپیمایی راه بیاندازیم که پل توسعه کرمان بشود. داستان تأسیس را احتمالا شنیده‌اید؛ هم‌اکنون یک شرکت هواپیمایی باکیفیت در ایران با نام ماهان داریم که سی درصد صنعت هوایی کشور است. جدای از تاثیرات اقتصادی و اجتماعی همین دو صنعت کرمان‌خودرو و هواپیمایی ماهان، الان بیش از بیست ‌هزار نفر را به‌صورت مستقیم مشغول به کار کرده‌اند. تعداد شغل‌های غیرمستقیم که حداقل سه برابرمستقیم است.

وی با ذکر این‌که مجموعه شرکت نیروگاهی «آرین مهتاب‌گستر» که 52درصد سهام آن متعلق به موسسه است هم‌اکنون 5/4 درصد برق کشور را تامین می‌کند، گفت: این شرکت پنج درصد از پروژه‌های نیروگاهی را نیز پیش می‌برد.

مرادعلیزاده با اشاره به این‌که در دوران استانداری آقای بانک، ایده طرح هفت‌باغ شکل اجرایی گرفت، گفت: یک شرکت مهندسی مشاور محاسبه کرد که برای اجرای طرح و آماده‌سازی، دو هزارتومان به ازای هر متر مربع نیاز است. طی فراخوانی همین مبلغ از متقاضیان گرفته شد و بیش از سه میلیارد تومان پول جمع شد. زمین‌ها بر اساس قانون از دولت به شرکت منتقل و به مردم واگذار شد و شرکت عمران علوی ماهان (هفت باغ) نیز متعهد شد که اتوبان را بسازد، آب و برق آن را تامین کند و تحولات را پیش ببرد و امروز یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری شهر کرمان است که با کابری فرهنگی در بهبود وضعیت اجتماعی استان کرمان بسیار موثر خواهد بود. او گفت: جهت‌گیری تمامی این فعالیت‌ها از جنس توسعه است، از جنس فعالیت‌هایی که در زمره وظایف روزمره دولت یا توان و انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری نبوده است و خوشبختانه از ارزش افزوده این کار مردم استفاده حداکثر را بردند.

متن کامل سخنان مرادعلیزاده را اینجا بخوانید

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)