کد خبر: ۳۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ در نشست علنی شورای شهر مطرح شد
اعضای شورای شهر در جلسه علنی شورا موضوعاتی همچون عمل نکردن شهرداری های مناطق به مصوبه شورا درخصوص قدرالسهم اراضی زیر ۵۰۰ متر و موازی کاری در شهرداری را مطرح کردند.معرفی خیابان شهید باهنر به عنوان راسته فرش و گلایه از دستگاه های متولی در امر احیای بازار قلعه محمود بخشی از صحبت های رییس کمیسیون گردشگری شورا بود.در جلسه شب گذشته شورا همچنین درخصوص نامه عضو سابق شورای شهر درخصوص فروش قبر در عباسعلی نیز بحث شد و به رأی گذاشته شد.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

شامگاه دوشنبه دوم دی ماه شورای اسلامی شهر کرمان نشست علنی خود را آغاز کرد. صحن علنی شورا که در جلسات اخیر شاهد طرح موضوعات چالش برانگیز بود این جلسه را آرام سپری کرد.

اعضای شورای شهر موضوعاتی همچون عمل نکردن شهرداری های مناطق به مصوبه شورا درخصوص قدرالسهم اراضی زیر ۵۰۰ متر و موازی کاری در شهرداری را مطرح کردند.

به گزارش گفتارنو، معرفی خیابان شهید باهنر به عنوان راسته فرش و گلایه از دستگاه های متولی در امر احیای بازار قلعه محمود بخشی از صحبت های رییس کمیسیون گردشگری شورا بود.

در جلسه شب گذشته شورا همچنین درخصوص نامه عضو سابق شورای شهر درخصوص فروش قبر در عباسعلی نیز بحث شد و به رأی گذاشته شد.

گفتارنو از جزئیات اخبار شورای شهر گزارش می دهد.

مصوبات شورا به منزله قانون است و لازم الاجرا
در آغاز نشست علنی شورای شهر منصور ایرانمنش عضو شورای شهر گفت: شورا درخصوص قدراسهم اراضی زیر ۵۰۰ متر مصوبه ای داشته است هرچند رییس شورا آن را لازم الاجرا دانستند اما در شهرداری های مناطق به آن عمل نمی شود.

شهردار پاسخ داد: این یک اختلافی بود که من چندروز پیش دستور دادم چون رییس شورا اعلام کرده این مصوبه لازم الاجرا است پس باید به آن عمل شود.

رییس شورای شهر در راستای صحبتهای ایرانمنش گفت: گاهی اوقات شهرداران مناطق قصدی ندارند اما به دلیل اینکه بارها و بارها مورد بازخواست قرارگرفتند قدری تامل می کنند.

محمد فرشاد افزود: در چارچوب ضوابطی که شورا دارد هرآنچه در شورا مصوب می‌شود به منزله قانون است و دستور هیچ اداره و بخشنامه هیچ ارگانی نمی‌تواند آن را نفی کند مگر اینکه ایراداتی داشته باشد که در این خصوص خود شورا پاسخگو خواهد بود.

فرشاد ادامه داد: هرچند موضوع قدرالسهم مصوب شد و به فرمانداری رفت اما مهلت چهارده روزه آن گذشت و فرمانداری پاسخی نداد در نتیجه لازم الاجرا می شد و ما این را به شهرداری ها ابلاغ کردیم.

اما بعد از سپری شدن چهارده روز فرمانداری نامه داد که این در زمان مقرر به فرمانداری نرسیده و شک و شبهه ایجاد کرده. اما مااعلام کردیم در دوم آذر نامه را فرستادیم و امضای آن هم موجود است و چهارده روز آن هم سپری شده و طبق قانون شوراها لازم الاجرا است.

او باردیگر تاکیید کرد: به هرحال این رافع مسئولیت شهرداران مناطق و دست اندرکارانی که باید آنرا اجرا کنند نیست و باید به مصوبه شورا عمل کنند.

فتح الله مویدی دیگر عضو شورای شهر نیز در همین راستا یادآور شد: من در جلسات قبل مصاحبه های شما را قرائت کردم و گفتم اصلاً نباید موضوع قدرالسهم مصوب می شد. قانون می گوید اراضی بالای ۵۰۰ متر باید قدرالسهم بدهند نه زیر ۵۰۰ متر،مبالغی که اضافه گرفته شده باید به مردم بازگردانده شود. اراضی زیر ۵۰۰ متر معاف هستند اما شما از خانه های خشتی هم بابت تفکیک رقم های میلیونی گرفته اید این خلاف قانون است.

شهرداری موازی کاری می کند
در بخش دیگری از نشست علنی شورای شهر زهرا لری به برخی از فعالیت‌های شهرداری انتقاد کرد و گفت: بعضی فعالیت ها وظیفه ذاتی شهرداری است اما بعضی از موازی کاری ها هم شکل می گیرد،یعنی بعضی از نهادهای فرهنگ وظایف خود را به نوعی بر دوش شهرداری می گذارند و این را با بررسی هایی که با معاونت فرهنگی شهرداری انجام دادیم متوجه شدیم.

لری افزود: فعالیت های شهرداری در زمینه فرهنگی نباید به‌اندازه بودجه یک نهاد فرهنگی باشد. بلکه شهرداری کارهای فرهنگی که مردم به آن نیاز دارند را انجام بدهد و درکنارش به دیگر نهادها هم کمک کند خوب است.

این عضو شورا شهر ادامه داد: با توجه به اینکه فصل بودجه ریزی شهرداری است بایستی به مسئله توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین فضای سبز با رویکرد افزایش سرانه تفرجگاهها و توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی توجه شود.

لری ادامه داد: در متمم بودجه ۳ میلیارد تومان به مسائل فرهنگی اختصاص یافت خوب است به جای این که این مبلغ را به برنامه‌های اجتماعی اختصاص بدهیم آن را به زیرساخت ها اختصاص بدهیم.مثلا این مبلغ را می توانیم به سمت احداث پارک کودکان ببریم.

فرشاد در پاسخ به لری گفت: ابتدا خطاب به خودم و سپس به اعضای شورای شهر می گویم از کلی گویی پرهیز کنیم اینکه مسائل را مطرح کنیم اما راه حل و طرحی را به شهرداری ندهیم درست نیست.هم کمیسیون فرهنگی و هم دیگر کمیسیون ها اگر طرحی دارند به شهرداری ارائه دهند.

به شدت مخالف فروش قبر در عباسعلی هستم

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نامه ای را قرائت کرد که از طرف عضو سابق شورای شهر بود. در این نامه ربانی تقاضا کرده بود در عباسعلی قبر بفروشند و در ازای آن مبلغی را به شهرداری بدهندتا منبع درآمدی هم برای عباسعلی باشد.

آنطور که علی خدادادی گفت: محیط زیست و بهداشت به شدت مخالف این موضوع بودند.

خدادادی هم اعلام کرد: من هم به عنوان رئیس کمیسیون خدمات شهری و عضو شورای شهر نه اینکه مخالفم بلکه به شدت مخالفم.

او با بیان اینکه در قم و اصفهان نیز این مسئله را ممنوع اعلام کردند، دلایل مخالفتش را اینگونه مطرح کرد: این موضوع از یک سو ترافیک را به هم می ریزدو خانه ها را از قیمت می‌اندازد و مردم دیگر رغبتی برای زندگی کردن در آن جا ندارند. از سوی دیگر عباسعلی خانه های آنجا را ارزان می خرد و منبع درآمدی برای خودش می سازد. از دیگر سو نیز امامزاده های دیگر هم از فردا همین تقاضا را خواهند کرد.

خیابان شهید باهنر به عنوان راسته فرش معرفی شود

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر نیز در بخش دیگری از جلسه گفت: پیشنهاد کمیسیون این است که خیابان شهید باهنر به عنوان راسته فرش معرفی شود و در کنار آن بسته تشویقی به عنوان احیای بافت تاریخی گذاشته شود.

سید محمدرضا میرحسینی افزود: خیابان شهید باهنر در کنار مشتاقیه و بازار کرمان قرار دارد و می تواند محور گردشگری شود، مصوب کنیم تا شهرداری تمهیدات خاصی برای این خیابان بیاندیشد.
او این را هم اضافه کرد: راسته فرش که می گویم منظور این نیست که خدمات دیگر نتوانند ارائه شوند هدف این است ما بسته تشویقی بگذاریم تا فرش فروشان راغب شوند به اینجا بیایند. تا گردشگران بتوانند همه ی کارهای مرتبط با فرش را یکجا ببیند.

فرشاد پیشنهاد داد: نامه‌ای با همین مضمون به شهرداری بنویسیم تا شهرداری طرح خود را به شورا ارائه کند.


اوقاف در ارتباط با قلعه محمود همکاری نمی کند

میرحسینی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص احیای بازار قلعه محمود نیز صحبت کرد و از برخی نهادها و دستگاه ها که با شهرداری در این زمینه همکاری نمی کنند گلایه کرد.

او افزود: ۲۴ غرفه بازار قلعه محمود فقط مال اوقاف است و اوقاف هیچ گونه همکاری با شهرداری نکرده است.
علی اکبر مشرفی گفت: اوقاف چه کاره است؟ آنها ۲۴ تا غرفه را اجاره دادند.

میرحسینی گفت: قراربود اوقاف در شناسایی و بازسازی این غرفه ها کمک کند اما همکاری نکرده است. همچنین مقرر شده بود با دادستانی هماهنگ کنند مستاجرین این غرفه ها را خالی کند یا وادار به بازسازی کند اما این کار را نمی کند.

پیشنهاد کمیسیون گردشگری این بود که اعضای شورای شهر به همراه استاندار از پنجشنبه های فرهنگی قلعه محمود بازدید کنند تا هم افزایی و هم اندیشی صورت گیرد تا اتفاقی که برای بازار کرمان رخ داد برای بازار قلعه محمود هم رخ دهد.

این صحبت های میرحسینی باعث شد تا محمد جواد کامیاب بگوید یکی از کسانی که می‌تواند در این خصوص کمک کند اوقاف است، بنابراین گله گذاری در شورا مشکلی را حل نمی کند چرا که دوستان ممکن است تیتر بزنند و اوقاف موضع گیری کند بهتر است از رئیس اوقاف دعوت کنیم به شورا بیاید تا صحبت کنیم.

رییس شورا نیز در همین راستا اعلام کرد: خیابان امام در بازار قلعه محمود یک انقطاع ایجاد کرده و بخشی از مخروبه شدن بازار قلعه محمود این است که ارتباطش با بازار اصلی قطع شده است. اگر شهرداری صلاح می داند بچه های معماری شورای مشورتی جوانان طرحی در همین خصوص ارائه کردند، اعضای شورای شهر و شهرداری آن را بررسی کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)