کد خبر: ۳۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی استان:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از تدوین طرح اطلس زبانی این استان خبر داد و گفت: در این طرح نمونه گویش ۲۵۰ منطقه گردآوری و آوانویسی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از تدوین طرح اطلس زبانی این استان خبر داد و گفت: در این طرح نمونه گویش ۲۵۰ منطقه گردآوری و آوانویسی شده است.

فریدون فعالی امروز سه شنبه سوم دیماه در جمع خبرنگاران به کاربردی کردن پژوهش های حوزه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره و اظهار کرد: در سال های گذشته بیشتر پژوهش ها در حوزه میراث فرهنگی بود اما تاثیر گردشگری و صنایع دستی بر اقتصاد گردشگری موجب شد تا پژوهش ها به سوی این حوزه ها سوق داده شود.

وی با اشاره به اینکه با توسعه گردشگری و برنامه های مبتنی بر آن، اهمیت مطالعات علمی و پژوهشی در این حوزه نیز بیشتر شده است، گفت: هم اکنون دو طرح راهبردی و جامع گردشگری استان کرمان در حال انجام است.

فعالی با اشاره به اینکه بدون شک ماحصل پژوهش‌ها در پیشبرد اهداف صنعت گردشگری استان کرمان موثر خواهد بود، اظهار کرد: هریک از پژوهش های صورت گرفته می تواند راهکاری برای اقتصادی کردن حوزه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به انجام طرح های علمی و پژوهشی با همکاری دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و موسسات دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: تدوین طرح جامع گردشگری استان کرمان و مستند سازی نسخ خطی و دستبافته های روستایی در حوزه صنایع دستی از جمله همکاریهای مشترک است که در حال انجام می باشد.

وی افزود: طی یک سال گذشته تفاهم نامه هایی با دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه جیرفت برای فعالیت های پژوهشی در حوزه های باستانشناسی، مرمت و صنایع دستی منعقد شده است.

فعالی به فعالیت های پژوهشی انجام گرفته توسط واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته مطالعات علمی بافت قدیم کرمان، محله گلبازخان و بافت روستایی استان، مطالعات باستانشناسی قلعه دختر و اردشیر، مستندسازی میراث ناملموس و نسخ خطی و همچنین دستبافت های سنتی صنایع دستی استان انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه هر ساله بر تعداد قراردادها و تفاهمنامه های علمی و پژوهشی این اداره کل افزوده می شود، تصریح کرد: انجام فعالیت های مشارکتی با مراکز علمی استان کرمان از مهم ترین اهداف پیش روی این اداره کل می باشد که تا حدودی برآورده شده است.

فعالی مستندسازی و ثبت میراث ملموس و ناملموس در خطر را از اولویت های واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان و تصریح کرد: این طرح که شامل گویش ها، ادبیات شفاهی، عقاید و سنت ها و فرهنگ عامه و غیره می شود، بسیار مورد تاکید سازمان یونسکو است و به زودی با همکاری مراکز و موسسات علمی اجرایی خواهد شد.

وی به تدوین طرح اطلس زبانی استان کرمان در راستای طرح ملی اطلس زبانی اشاره و تصریح کرد: در آینده نزدیک از این طرح رونمایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه در طرح اطلس زبانی استان کرمان نمونه گویش ۲۵۰ منطقه گردآوری، آوانویسی و در نقشه جغرافیایی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تهیه اطلس باستانشناسی و مردم شناسی استان از برنامه های بعدی حوزه پژوهش خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)