کد خبر: ۳۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان:
کرمان در بین ۳۱ استان کشور در حوزه‌ی سواد جزو استان‌های متوسط محسوب می‌شود، بیش از ۸۹ درصد جمعیت شهری و حدود ۷۹ درصد جمعیت روستایی آن باسواد هستند و البته تعداد مردان باسوادش از زنان باسواد بیشتر است.

کرمان در بین ۳۱ استان کشور در حوزه‌ی سواد جزو استان‌های متوسط محسوب می‌شود، بیش از ۸۹ درصد جمعیت شهری و حدود ۷۹ درصد جمعیت روستایی آن باسواد هستند و البته تعداد مردان باسوادش از زنان باسواد بیشتر است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به آمار بی‌سوادان استان گفت: در کشور و به تبع آن در استان کرمان مبنای آمار، سرشماری ۱۳۹۵ نفوس و مسکن است که بر اساس آن، جمعیت بی‌سوادان استان در رده‌ی ۱۰ تا ۴۹ سال ۱۵۵ هزار و ۱۵۰ نفر است.

محمد ضیاءالدینی با بیان این‌که از این تعداد حدود ۸۲ هزار و ۶۴۲ نفر زن و ۷۲ هزار و ۵۰۸ نفر مرد هستند، افزود: ۵۳٫۳ درصد بی‌سوادان زن و ۴۶٫۷ درصد مرد هستند.

وی بیان کرد: این آمار بر اساس خوداظهاری افراد جمع‌آوری شده در حالی که سرشماری سواد باید دقیق انجام شود و نمی‌تواند بر اساس خوداظهاری افراد باشد اما در حال حاضر این آمار در تمام کشور ملاک است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان همچنین اضافه کرد: جمعیت باسوادان در مناطق شهری ۸۹٫۳ درصد و در روستاها ۷۹٫۹ درصد است که یکی از شاخص‌های ما کاهش این اختلاف است.

وی با اشاره به باسوادترین شهر استان توضیح داد: شهرستان کوهبنان با بیش از ۹۸ درصد باسوادترین شهرستان استان و شهرستان رودبارجنوب با ۷۷٫۵ درصد دارای کم‌ترین جمعیت باسواد در استان است.

ضیاءالدینی افزود: از نظر سطح سواد استان‌ها را در سه بخش دسته‌بندی کردند، بالاتر از میانگین، در حد میانگین و پایین‌تر از میانگین که استان کرمان جزو استان‌های متوسط کشور قرار دارد.

وی با بیان این‌که دوره‌های سوادآموزی شامل سه دوره‌ی سوادآموزی، انتقال و تحکیم است، بیان کرد: مهم‌ترین دوره، دوره‌ی سوادآموزی است و پس از پایان این دوره، مدرک دوره‌ی سواد معادل سوم ابتدایی به سوادآموزان ارائه می‌شود و کسی که این مدرک را داشته باشد باسواد است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: تعریف باسوادی صرفا خواندن و نوشتن نیست و سوادآموز باید با مهارت‌های متعددی آشنا شود. در این دوره شش ساحت‌ تعلیم و تربیت آموزش که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شده است، داده می‌شود.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در حال جذب در دوره‌ی سوادآموزی هستیم، گفت: مشکل اصلی ما در شناسایی و جذب است و تقاضا داریم رسانه‌ها در این حوزه ما را همراهی کنند.

ضیاءالدینی ادامه داد: در دوره‌ی انتقال یک سهمیه‌ی سه‌هزار و ۶۹۱ نفری داشتیم که صددرصد آن را پوشش دادیم اما برای دوره‌ی سوادآموزی تا پایان این ماه فرصت داریم شناسایی و جذب را انجام دهیم که سهمیه‌ی استان بیش از ۹ هزار نفر است.

وی با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای سوادآموزی اتباع خارجه نیز گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۵۰ هزار نفر از آمار بی‌سوادان استان مربوط به اتباع خارجی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: هم دوره‌ی سوادآموزی و هم انتقال برای اتباع برگزار می‌شود و خوشبختانه استقبال خوبی هم دارند.

وی افزود: هر سال سازمان‌های بین‌المللی با کشور ما تفاهم‌نامه‌هایی را برای حمایت از تحصیل اتباع خارجه منعقد می‌کنند، سال گذشته بودجه‌ی حدود ۲۰۰ میلیون تومانی به این کار اختصاص دادند در حالی که در استان بیش از دو میلیارد تومان برای تحصیل اتباع هزینه کردیم.

ضیاءالدینی با اشاره به آمار قبول‌شدگان شرکت‌کننده در دوره‌های سوادآموزی خاطرنشان کرد: به طور کلی هر سال بیش از پنج‌هزار نفر قبولی داشتیم که در مناطق مختلف و سال‌های مختلف این رقم متفاوت است و در حوزه‌ی اتباع نیز هر ساله بیش از دو هزار نفر را در استان پوشش می‌دهیم که قبولی آن‌ها حدود ۷۰ درصد است.

وی با اشاره به برنامه‌های استان برای آموزش افراد معلول و یا دارای چند معلولیت توضیح داد: افرادی که به ما معرفی می‌شوند در صورتی که آموزش‌پذیر باشند با اداره استثنایی هماهنگ می‌کنیم و آموزش آن‌ها را انجام می‌دهیم، بخش عمده‌ای از معلولین نیز در آموزش و پرورش استثنایی استان تحت پوشش قرار گرفتند و تحصیل می‌کنند اما اگر بی‌سوادی باشد کار آموزش را انجام می‌دهیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اضافه کرد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، سوادآموزی به صورت واسپاری به شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی که خدمات آموزشی ارائه می‌کنند واگذار شده است که در استان سال گذشته حدود ۲۰ موسسه و شرکت طرف قرارداد آموزش و پرورش بودند و امسال بعد از پایش تعداد ۱۶ شرکت با ما همکاری دارند.

وی افزود: بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ آموزش‌دهنده کار آموزش سوادآموزان را در استان انجام می‌دهند.

ضیاءالدینی یکی دیگر از چالش‌ها در کنار شناسایی و جذب افراد بی‌سواد را نظارت دقیق‌تر و بالاتر با سازماندهی به‌روز بیان کرد و ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش یکی از چالش‌های پیش روی ما عدم به‌روزآوری فرآیندهای انجام کار ازجمله تشکیلات سازمانی است که می‌تواند بحث نظارت را بسیار دقیق‌تر و بهتر دنبال کند که ما هم برای آن برنامه داریم.

وی گفت: برای شناسایی نیز نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم ضمن این‌که منابع مالی ما محدود است و باید به ما کمک کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)