کد خبر: ۳۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: پنج عنوان کتاب مفاخر کرمان در همایش ناظم‌الاطبا رونمایی می‌شود و از مولفان و گردآوران این کتاب‌ها نیز تجلیل به عمل می‌آید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: پنج عنوان کتاب مفاخر کرمان در همایش ناظم‌الاطبا رونمایی می‌شود و از مولفان و گردآوران این کتاب‌ها نیز تجلیل به عمل می‌آید.

محمدصادق بصیری روز دوشنبه در نشست خبری همایش ناظم الاطبا کرمانی افزود: هدف از برگزاری این همایش فقط معرفی یک شخصیت برجسته و حکیم نیست بلکه نشان دادن ۵۰۰ سال خدمت، تعهد و حکمت در دیار کریمان است.

وی با بیان اینکه اقدام پسندیده تجلیل از مفاخر استان کرمان چندین سال است آغاز شده و فارغ از هرگونه حاشیه و با در نظر گرفتن صرفه‌جویی‌ها، نقطه تمرکز آن روی کارهای ماندگار و آثاری بوده که تاکنون به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه میرزا علی‌خان نفیسی ملقب به ناظم‌الاطبا از خاندان بزرگی است و بیش از ۵۰۰ سال این خاندان دانشمندان زیادی را به دنیا عرضه داشته‌اند تصریح کرد: وی در خانواده‌ای اهل حکمت و علم دیده به جهان گشود و تحصیلات خود را در کرمان به پایان رساند و مقدمات علم طب را فرا گرفت، اما مایل بود به حکمت و فلسفه روی بیاورد از این رو در سن ۱۹ سالگی با جدیت به تحصیل علم فقه در دارالفنون تهران پرداخت.

بصیری افزود: در سال ۱۲۸۸ زمانی که قحطی و امراض فراوانی ایران را فرا گرفته بود وی بیمارستانی را در تهران تاسیس و مردم به ویژه اقشار ضعیف را رایگان مداوا می‌کرد و این بیمارستان سنگ بنایی بود برای درمان بیماری‌های سخت درمان که بعدها این بیمارستان به دستور ناصرالدین شاه توسط میرزا علی‌اکبرخان نفیسی تبدیل به مریض‌خانه دولتی شد که امروز به نام بیمارستان سینا در تهران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در ادامه با اشاره به ساخت نخستین بیمارستان مشهد توسط میرزا علی‌اکبرخان نفیسی افزود: وی در سن ۷۷ سالگی و در سال ۱۳۴۲ دار فانی را وداع گفت.

وی همچنین گفت: میرزا علی‌اکبرخان نفیسی رساله‌های پزشکی زیادی دارد و کتاب‌هایی را نیز ترجمه کرده و به نوعی پل ارتباط طب سنتی با طب نوین را آفریده و در کنار آن دانشگاه شهید باهنر کرمان آثار ادبی ناظم‌الاطبای کرمانی را شناسایی کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه کتاب فرهنگ نفیسی در سال ۴۳ توسط انتشارات خیام در پنج جلد چاپ شده است و نسخه اصلی آن به خط مولف است افزود: "نامه زبان‌آموز" نیز یکی دیگر از عناوین کتاب‌های میرزا علی‌اکبرخان نفیسی است که اولین کتاب غیرپزشکی او به شمار می‌رود.

وی از آماده چاپ بودن "دیوان میرزا کاظم طبیب" نیز که از شجره ناظم‌الاطبای کرمانی است خبر داد و اظهار داشت: وی طبیبی دانشمند و فرد بسیار خیری بود که موقوفات بسیار زیادی داشته است.

بصیری با عنوان اینکه این همایش در ۲ بخش افتتاحیه و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود افزود: سخنران اصلی همایش ناظم‌الاطبای کرمانی دکتر بلخاری است که ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور را به‌ عهده دارد و در بخش دوم همایش نیز بعد از افتتاحیه سه استاد مشهور کشوری صحبت می‌کنند و پشتوانه علمی زیادی پشت این همایش است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ مرحوم نفیسی بر فرهنگ دهخدا و معین و عمید مقدم است بیان داشت: این کتاب خود ماخذ عمده فرهنگ‌های بعدی است.

این همایش ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸ در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر با ارائه سخنرانی توسط دکتر شمس اردکانی و دکتر تاج الدینی و علی اشرف صادقی برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)