کد خبر: ۳۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد:
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این جمله که پرداخت‌های کارانه پزشکان به مراتب عقب‌تر از پرستاران است، در خصوص اختلاف درآمدی پزشک و پرستار می‌گوید:اساساً مقایسه میزان درآمد پزشک و پرستار کا ردرستی نیست، پزشکان کا ر خودشان را دارند و پرداخت‌ها هم براساس قانونی که مصوب وزارت بهداشت هست صورت می‌گیرد.

پرداخت های کارانه پزشکان به مراتب عقب تر از پرستاران است/ مقدار زیادی از کار کمک پرستار و کارهای اولیه بیمار را پرستار انجام می دهد که در شرح وظایفش نیست/ شاخص  پرستار  به تخت در کرمان بالاتر از متوسط کشوری است

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:
 
محیط اصلی کارش بیمارستان است، جایی که وقتی به آنجا وارد می‌شوی در ابتدا بوی مواد ضدعفونی کننده به مشامت می رسد و بعد همراهانی رو می‌بینی که با نگاه‌های پراسترس و نگران بالای سر بیماران نشستند وگاهاً غرولند می‌کنند. آری اگر خود را جای آن‌ها بگذاری و روزت را با دیدن رنج و درد آدم‌ها آغاز کنی خواهی فهمید که چرا در ساعاتی بی حوصله و یا گا‌ها کم توجهی می‌کنند. این رفتارشان اگرچه توجیه‌پذیر نیست، اما دور از انتظار هم نیست؛ کار بسیار است و شیفت‌ها هم طولانی، اضافه کاری که اجباری است و دستمزد‌ها هم پایین.

اختلاف درآمدی پزشکی و پرستار نیز مورد دیگری است که به سبب بار روانی خود تا حدی منجر به مشکلاتی برای این قشر شده است حال آنکه تا قبل از طرح نظام نوین اداره امور بیمارستان‌ها اختلاف درآمد پزشک و پرستار به طور میانگین دو برابر بود، اما حال این اختلاف به بیش از ۱۰ برابر رسیده و همین مسئله منجر به نارضایتی پرستاران در طی این سال ها  شده است.

اگر چه در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا به سبب آن پرستاران نیز همانند پزشکان در کنار دریافت حقوق از حق الزحمه اقداماتی که انجام می‌دهند در قالب تعرفه‌های خدمات پرستاری بهره‌مند شوند، اما با گذشت بیش از یک دهه از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی، جامعه پرستاری کشور همچنان منتظر اجرایی شدن این قانون است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان اگر چه میزان دریافتی بیشتر پزشکان را قبول دارد، اما معتقد است که اساساً مقایسه میزان درآمد پزشک و پرستار کا ردرستی نیست. محمد رحمتیان در ادامه می‌گوید: پزشکان کا ر خودشان را دارند و پرداخت‌ها هم براساس قانونی که مصوب وزارت بهداشت هست صورت می‌گیرد.

رحمتیان با بیان این جمله که پرداخت‌های کارانه پزشکان به مراتب عقب‌تر از پرستاران است، خاطر نشان می‌کند: ما براساس قانون آن مبلغی که باید به پرستاران پرداخت کنیم و در قالب قاصدک مشخص است و این پرداختی صورت می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: قانون تعرفه گذاری به صورت کلی مصوب مجلس شده است، ولی بر روی جزئیات آن در سطح وزارت بهداشت اختلاف هست و تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است.

بنا به گفته مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون هیچ تاخیری در پرداخت حقوق پرستاران صورت نگرفته و کارانه پرستاران نیز تا آخر خرداد ماه پرداخت شده است.

رحمتیان با بیان این جمله که در پرداخت کارانه پرستاران نسبت به وضعیت کشوری بهتر هستیم، می‌گوید: پرداخت کارانه برخی از دانشگاه‌های کشور به پاییز ۹۷ بر می‌گردد.

او معتقد است که پرداخت کارانه و معوقات پرستاران تا حد زیادی مربوط به تاخیر پرداخت‌های سازمان‌های بیمه گر است و اگر این سازمان‌ها به موقع بدهی بیمارستان‌ها را پرداخت کنند، روند پرداخت‌ها تسریع می‌شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص کمبود نیروی کمک پرستار می‌گوید: در چند ماه گذشته ما حدود ۵۰ نیروی کمک پرستار که کمک‌ها و خدمات اولیه را به بیمار ارائه می‌دهند به بیمارستان‌ها تزریق کردیم.

بنا به اظهارات رحمتیان این ۵۰ نیرو در حیطه دانشگاه علوم پزشکی کرمان که شامل ۸ شهرستان کرمان، زرند، بافت، شهربابک، بردسیر، راور، رابر و ارزوئیه است مستقر شدند، در این محدوده ۱۱ بیمارستان دولتی وجود دارد که حاکی از این مسئله است که به طور میانگین برای هر بیمارستان کمتر از ۵ نیرو فرستاده شده است.

اگر چه او نسبت به بهتر شدن وضعیت کمبود نیروی کمک پرستار تاکید دارد، اما در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه هنوز یک مقدار زیادی از کار‌های کمک پرستار، توسط پرستاران انجام می‌شود، می‌گوید: این مسئله بار مضاعفی بر کار پرستاری ما است که جز شرح وظایف ما هم حساب نمی‌شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه صحبت هایش با اشاره به شاخص نیروی پرستار به تخت، تعداد نیروی پرستار در حیطه دانشگاه علوم پزشکی کرمان را بالاتر از متوسط کشوری می‌خواند و می‌گوید: در حال حاضر وضعیت نیرو به تختمان که از شاخص‌های مهم پرستاری است ۱.۳ است این در حالی است که متوسط، کشوری این شاخص در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن یک است.

رحمتیان می‌افزاید: در نظر داریم که این شاخص را به سطح استاندارد آن یعنی ۱۰۸ برسانیم، اما در سال ۹۸ با توجه به مشکلات کشوری و کمبود اعتبار نتوانستیم به ان صورت استخدام داشته باشیم. البته در شهرستان‌هایی مثل زرند که بیمارستان‌های تازه تاسیس داشتند مامجوز استخدام گرفتیم و جدا از آن مجوز اخد تعدادی نیروی قراردادی را هم گرفتیم که آزمون آن در اواخر سال برگزار خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)