کد خبر: ۳۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطرح کرد:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش قیمت کتاب را به عنوان یکی از دغدغه های مردم در نمایشگاه کتاب معرفی می کند ودر ادامه می افزاید: ما امسال سعی کردیم تا کمتر بن های کتاب را به کتاب خانه ها، مدارس و نهادها توزیع کنیم ، به طوری که امسال 650 میلیون تومان بن بین مردم توزیع شد و تنها 50 میلیون تومان به مدارس و کتابخانه ها اختصاص داده شد.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: هجدهمین نمایشگاه کتاب استان که از آن به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کرمان یاد می‌شود در تاریخ ۷ تا ۱۳ دی ماه در محل نمایشگاه بین المللی جنوب شرق برگزار شد. اگر چه بنا به اذعان مدیران استانی از این نمایشگاه استقبال خوبی صورت گرفته و بیش از ۶۵۰ میلیون تومان بن کتاب در این نمایشگاه فروخته شده است، اما درطول ایام برگزاری نمایشگاه همواره گلایه‌هایی از سمت بازدید کنند در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه، تعدادناشران و تنوع کتاب‌ها و همچنین قیمت آن‌ها شنیده می‌شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش قیمت کتاب را به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم در نمایشگاه کتاب معرفی می‌کند ودر ادامه می‌افزاید: ما امسال سعی کردیم تا کمتر بن‌های کتاب را به کتاب خانه ها، مدارس و نهاد‌ها توزیع کنیم، به طوری که امسال ۶۵۰ میلیون تومان بن بین مردم توزیع شد و تنها ۵۰ میلیون تومان به مدارس و کتابخانه‌ها اختصاص داده شد.

محمدرضا علیزاده خاطر نشان می‌کند: باید توجه داشت که در کنار تخفیف ۲۰ درصدی بن کتاب ناشران نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد برای کتاب‌های خود تخفیف گذاشتند.

اگر چه علیزاده در خصوص میزان فروش کتاب ابراز بی اطلاعی می‌کند و معتقد است که این مسئله ظرف دو الی سه روز آینده مشخص می‌شود، اما در ادامه می‌گوید: در این ایام تنها ۷۰۰ میلیون تومان بن کتاب توزیع شده است و به طور معمول فروش کلی نمایشگاه ۲ الی ۳ برابر میزان بن‌های فروخته شده است.

این در حالی است که برخی از غرفه داران اند مدعی اند که میزان فروش در نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است. این دسته از افراد معتقدند که با صرف اتکا به مبلغ فروش نمی‌توان از افزایش درآمد و فروش بیشترکتاب صحبت کرد چرا که با افزایش قیمت کاغذ، متوسط قیمت هر کدام نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

علیزاده در واکنش به ادعای کاهش فروش و سودآوری هجدمین نمایشگاه کتاب می‌گوید:‌ای مسئله به طورمطلق نیست، برخی از ناشران از میزان فروش خود رضایت دارند.

او ضمن پذیرش افزایش قیمت کتاب، در نمایشگاه امسال می‌افزاید: درآمد افراد بستگی به این امر دارد که چه کتاب‌هایی در کرمان به فروش می‌رود، ولی آن چیزی که معیار ما است این است که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بن کتاب بیشتر فروخته شده است، حال آنکه حتی یک روز هم اصلا هیج بن کتابی توزیع نشده است.

براساس گفته‌های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از استان‌های کشور من جمله فارس و بوشهر به دلیل مسائل اقتصادی نمایشگاه کتاب را امسال برگزار نکردند.

او ضمن اشاره به شهادت سردار سلیمانی در خصوص تأثیرات این موضوع بر نمایشگاه کتاب می‌گوید: وضعیت بازدید و فروش در روز جمعه که روز آخر نمایشگاه بود متاثر از شهادت سردار سلمانی مثل روز‌های اول بود، در حالی که روند نمایشگاه‌ها طوری است که همیشه روز آخر شلوغ‌ترین روز نمایشگاه می‌بود.


**۳۱ استان باید در ظرف ۶ ماه نمایشگاه برگزار کنند

یکی دیگر از دغدغه‌ها و گلایه‌های هجدمین نمایشگاه کتاب امسال مربوط به زمان برگزاری نمایشگاه بود، حال آنکه برخی از بازدید کنندگان با اشاره به گذشت بیش از ۳ ماه از سال تحصیلی جدید مدعی بودند که بیشتر کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده اند و نتوانستند تا از فرصت نمایشگاه بهره لازم را ببرند.

این دسته از افراد که بیشتر متقاضی خرید کتاب‌های کمک درسی و تستی اند، آبان ماه را فرصت بهتری برای نمایشگاه می‌دانند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت برگزاری نمایشگاه کتاب در دی ماه می‌گوید: نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مجری نمایشگاه ناشران در استان‌ها است.

علیزاده با بیان این جمله که زمان نمایشگاه کتاب تاریخ خاصی ندارد، خطاب به منتقدان زمان نمایشگاه کتاب می‌گوید: مردم فکر می‌کنند که نمایشگاه کتاب الزاماً باید مهر و آبان ماه برگزار شود، ولی نمایشگاه کتاب استانی تقویم مشخص و ثابتی ندارد؛ دلیلش هم این است که ۳۱ استان باید در ظرف ۶ ماه نمایشگاه برگزار کنند.

او در ادامه می‌افزاید: ما پارسال نمایشگاه کتاب را آبان ماه برگزار کردیم و امسال ین تاریخ را به ما نمی‌دادند. نزدیک‌ترین تاریخ در دی ماه بود. البته در آذر ماه هم فرصتی داده شد، ولی این امر محقق نشد؛ چرا که نمایشگاه بین المللی جنوب شرق برای این تاریخ فرصتی نداشت.

علیزاده خاطر نشان می‌کند: در ابتدا کمتر زمانی بوده است که نمایشگاه کتاب در یک تاریخ مشخص بر گزار شود؛ هر چند ککه تمامی استان‌ها به دنبال آبان ماه اند.

**اگر می‌توانستیم حتماً کتاب‌های کمک درسی را از یارانه‌ها حذف می‌کردیم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص کتاب‌های کمک درسی نیز می‌گوید: اگر ما می‌توانستیم حتما کتاب‌های کمک درسی را از یارانه‌ها حذف می‌کردیم، اما متاسفانه این کار عملی نیست.

علیزاده می‌افزاید: نمایشگاه کتاب برای حمایت از کتاب‌های کمک درسی و یا محلی برای عرضه کسب و کار این حوزه نیست چرا که ان‌ها بازار خود را دارند.

*** از تعداد ناشران کم نشده است

آنطور که در سایت‌های خبری آمده است تعداد ناشران نمایشگاه کتاب از ۶۴۴ ناشردر سال گذشته به ۴۸۱ ناشر تقلیل یافته است. حال آنکه برخی از بازدید کنندگان نمایشگاه نیز به این موضوع اشاره داشتند و عنوان می‌کردند که تعداد قابل توجهی از لیست کتاب‌های مورد نیاز خود را نتوانستند تهیه نند.

بازدید‌های میدانی خبرنگار گفتار نو نیز حاکی از این مسئله است که بیشتر کتاب‌های نمایشگاه مختص به کتاب‌های کودک، روانشناسی و رمان بود و سهم کتاب‌های دانشگاهی و آموزشی به نسبت پایین بود.

بنا به اذعان برخی از ناشران این نمایشگاه، افزایش قیمت کاغذ وسایر شرایط اقتصادی منجر شده تا ناشران در انتخاب کتاب‌ها محتا ط‌تر باشند وبرای شرکت در نمایشگاه صرفاً کتا بهای پر فروش خود را ارائه کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوب ارزیابی کردن سطح هجدمین نمایشگاه بین المللی کتاب در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو مبنی بر علت کاهش تعداد ناشران شرکت کننده در هجدهمین نمایشگاه بین اللملی کتاب می‌گوید:ما امسال تمام سالن‌ها را زیر پوشش نمایشگاه کتاب بردیم و از تعداد ناشران ما کم نشده است.

علیزاده تشریح می‌کند: در سال گذشته همراه نمایشگاه کتاب نمایشگاه مطبوعات نیز برگزار شد و یکی از سه سالن به نمایشگاه کتاب اختصاص پیدا کرد، اما امسال زیر بنای نمایشگاه کتاب از ۴ هزار متر به ۶ هزار متر افزایش یافت.

او در خصوص تعداد ناشران این نمایشگاه می‌گوید: شاید در آمار ناشران سال گذشته اشتباهی صورت گرفته باشد، اما امسال به طور دقیق ۴۸۱ ناشر در نمایشگاه کتاب شرکت کردند که از این تعداد ۸۶ ناشر از ناشران خارجی و ۲۹۵ ناشر مربوط به انتشارات داخلی و استانی بود.

بنا به اذعان او ۷۵۰ ناشر برای نمایشگاه کتاب کرمان اعلام آمادگی کردند چرا که نمایشگاه کتاب کرمان یکی از نمایشگاه‌های خوب کشور است؛ ولی در نهایت به خاطر محدودیت فضا ۴۸۱ انتشاراتی در تهران انتخاب شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)