معاون اتکای بیمه مرکزی،گفت: هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمای که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیشبینی شده است.
جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمهنامه اوکراینی در اختیار نیست که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است؟ گفت: براساس آن چه در بیمههای بین المللی تحت پوشش قرار میگیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد میکنند. وی در مورد خسارت بیمهای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.
وی ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو ، دلار و ین است که برابر با ۱.۳ دلار میشود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دلار ضرب میشود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود. با توجه به برآوردههای اولیه پیش بینی میکینم که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمهنامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.
معاون اتکایی بیمه مرکزی در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکتهای بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمههای اتکایی خود دریافت میکردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.