کد خبر: ۳۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ یک روانشناس کودک و نوجوان مطرح کرد:
یک روان شناس کودک و نوجوانان با بیان این جمله که اخبار ناگوار، اضطراب آور و بحران‌های اجتماعی به طور طبیعی سلامت روان کودکان را مختل می‌کند، به گفتار نو می‌گوید:خیلی وقت‌ها خانواده‌ها در حضور کودکان اخبار اضطراب آور مثل بحث‌های درگیری، جنگ سیل، آلودگی هوا و .. را دنبال می‌کنند؛ در حالی که این موضوعات برای کودکان اضطراب آور است و می‌تواند سبب مشکلاتی، چون افت تحصیلی و استرس بچه‌ها و یا اختلالات روانی شود.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:سونامی اخبار بد زندگی ما را درنوردیده است، از بلایای طبیعی گرفته تا اخبار جنگ و اعتراضات و عملیات تروریستی. بدون شک فرم و محتوای هر خبری بر روی سلامت روان ما تاثیر‌های عمیقی خواهد داشت و بیشتر از همه کودکان را در دام خود گرفتار می‌کند.

یک روان شناس کودک و نوجوانان با بیان این جمله که اخبار ناگوار، اضطراب آور و بحران‌های اجتماعی به طور طبیعی سلامت روان کودکان را مختل می‌کند، به گفتار نو می‌گوید:خیلی وقت‌ها خانواده‌ها در حضور کودکان اخبار اضطراب آور مثل بحث‌های درگیری، جنگ سیل، آلودگی هوا و .. را دنبال می‌کنند؛ در حالی که این موضوعات برای کودکان اضطراب آور است و می‌تواند سبب مشکلاتی، چون افت تحصیلی و استرس بچه‌ها و یا اختلالات روانی شود.

سمیه بها آبادی ادامه می‌دهد: بچه‌ها درک شناختی لازم برای تجزیه و تحلیل این مسائل و اخبار را ندارند و به همین جهت نیز دچار آسیب می‌شوند؛ لذا مهم است تا والدین طوری رفتار کننند که محیط برای بچه‌ها امن باشد و در حضور کودکان اخبار بد و تنش زا را دنبال نکنند.

بها آبادی در خصوص نشانه‌های اضطرابی کودکان می‌گوید: در مواقعی بچه‌ها از خوابیدن در اتاق خود امتناع می‌کنند و یا در مقابل رفتن به مدرسه گارد می‌گیرند.

او سایر علائم اضطرابی کودکان را شامل کابوس‌های شبانه، دندان قروچه، دلدرد و حالت تهوع می‌داند و تاکید می‌کند که در هنگام بروز این حالات حتماً باید با یک روانشناس مشورت شود.

به اعتقاد این روانشناس والدینی که خودشان زمینه اضطرابی دارند، بچه هایشان بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابی هستند چرا که رفتار والدین و نوع کنش‌های او در برابر مسائل اجتماعی و حوادث بر سلامت روان کودک تاثیر گذار است.

بها آبادی در این زمینه می‌افزاید: وقتی که پدر یا مادربه بچه می‌گوید آرام باش درحالی که خودش آرامش ندارد و تماماً اضطراب است، کودک این اضطراب را به طور ذهنی از رفتار والدینش دریافت خواهد کرد و این مسئله به اضطراب کودک دامن می‌زند و سلامت روانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این روانشناس کودک یکی از مهمترین راهکار‌های کاهش تنش و اضطراب کودکان را مثبت اندیشی و آرامش والدین می‌داند و معتقد است که والدین باید الگوی مناسبی در رفتار‌های مثبت اندیشی برای بچه هایشان باشند.

بها آبادی سایر راهکار‌های کاهش تنش کودک را شامل نقاشی کودک، خواب مناسب، توجه به عامل نگران کننده کودک می‌داند.

او در خصوص نحوه صحیح انحراف ذهن کودک از عامل تنش زا توضیح می‌دهد: باید ابتدا از بچه‌ها سوال شود تا عامل ترس شناخته شود. مهم است که در این هنگام نباید عامل ترس نفی شود و یا کوچک شمرده شود بلکه باید به احساسات کودک توجه شود و به او حق داده شود.

این روانشناس کودک می‌افزاید: باید ذهن کودک را از عامل تنش زا دور کرد. قطعاً از صحبت‌های کودک نکات مثبتی می‌توان پیدا کرد، فرضاً کودک می‌گوید امروز که رفته بودیم مراسم عزاردای یک شربت خوشمزه‌ای هم به ما دادند. والدین باید سعی کنند روی همین نکته‌های مثبت متمر کز شوند تا ذهن بچه را به آرامش برسانند.
 

*ریتم زندگی کودک را به هم نریزید

او با تاکید بر ثابت نگه داشتن ریتم زندگی کودکان، می‌گوید: در شرایط تنش زا چیزی که به طور معمول تغییر می‌کند، تغییر شیوه زندگی است. همین مسئله که می‌تواند شامل نگاه کردن بیشتر شبکه اخبار، تغییر ساعات ناهار و شام، .. باشد باعث بروز استرس در کودک می‌شود.

بها آبادی با تأکید بر این نکته که خواب کافی برای بچه‌ها می‌تواند عامل ایجاد آرامش باشد، می‌گوید: خیلی مهم است که والدین زمان کافی برای خواب بچه بگذارند تا کودک همان ۸ ساعت خواب را داشته باشد. سعی کنند قبل از خواب برای کودک یک موسیقی آرام بگذارند و چند دقیقه با او صحبت کنند و یا برای او یک داستان کوتاه تعریف کنند تا کودک به آرامش برسد.

این روانشناس در خصوص خواباندن کودک در اتاق والدین هنگامی نا آرامی واضطراب کودک می‌گوید: اگر کودک ازرفتن به اتاق خواب خودش واهمه دارد، سعی کنند تا در کناراو بیشتر بمانند تا آرامش به او منتقل شود، ولی آوردن کودک به اتاق خواب خود یک اشتباه است چرا که برگشت دوباره کودک به اتاق خود را سخت‌تر می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)