کد خبر: ۳۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در سومین سالگرد درگذشت آیت‏ الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد:
اسحاق جهانگیری با اشاره به ویژگی‏ های آیت‏ الله هاشمی‌رفسنجانی و ضرورت بازخوانی میراث و نقش و مشی وی، ادامه داد: آیت‏ الله هاشمی مبارزی توسعه‏ گرا و آینده‏ نگر بود که در همه عرصه‏ هایی که برای خدمت مجال پیدا کرد خوش درخشید و در عبور از بحران‏ها و مدیریت آنها میراثی گرانقدر بجا گذاشت. او به‌رغم همه جفاها و بی‏ مهری‏ هایی که شنید و دید به‌خاطر علاقه‏ مندی به ایران، فهم روزآمد از اسلام، پایبندی به انقلاب و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی و احساس مسئولیت نسبت به مردم، انعطاف در برابر تنگناها و مشکلات را برای پیشبرد مصالح ملی و تأمین منافع کشور ضروری می‏دانست و تا آخرین لحظات عمر پربارش این راه را ادامه داد

نیازمند میراث هاشمی هستیم/ دروغ گفتن به مردم خسارت زیادی دارد/ داغدیدگان فاجعه کرمان و پرواز ناتمام، آرزوی سال‌ها زندگی داشتند/رقابت جدی در اکثر حوزه ‏های انتخابیه وجود ندارد

سومین کنگره بزرگداشت آیت ‏الله هاشمی‌رفسنجانی با پیام آیت‏ الله جوادی‌آملی صبح روز پنج‌شنبه در ساختمان اجلاس سران برگزار شد. او هاشمی را فقیهی خواند که «علاقه‌اش نسبت به فقه این بود تا حکومت دینی تشکیل شود. به همین دلیل نیز شورای فقهی را پیشنهاد ‏داد که مبادا تکرأی بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‏رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‏کند.»

اسحاق جهانگیری و سیدحسن خمینی از جمله مهمترین چهره‏ های این مراسم بودند. همچنین در این مراسم علی ‏اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی رئیس‏جمهوری، رضا اردکانیان وزیر نیرو، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی، شخصیت‏های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات‏های خارجی و جمعی از علاقه‏مندان هاشمی حضور داشتند.

شورای فقهی پیشنهاد هاشمی بود

آیت‏الله العظمی عبدالله جوادی‌آملی در پیامی که برای سومین سالگرد درگذشت هاشمی‌رفسنجانی ارسال کرد آورده بود: «در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده‌یاد آیت‏الله هاشمی دو نکته را نباید فراموش کرد: اول اینکه از میراث‏های علمی این سیاستمدار نام‏آور این است که قرآن کتاب جهانی است و از آغاز ورود آن جهانی بودن را اعلام کرد و با جهان کار دارد و حوزه اسلامی یا ایمانی اعم از مسلمین و کلیمی‏ها و مانند آن، گوشه‏ای از برنامه‏های جهانی قرآن کریم است.

نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‏های خستگی‏ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام‏آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان‌طوری که نظام ارباب و رعیتی مادی و اقتصادی را کلاً محکوم می‌داند، نظام ارباب و رعیتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‏داند؛ لذا مرحوم هاشمی‌رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد ‏داد؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‏رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‏کند. غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند فقیه شد، عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان چه در خارج زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت واقعاً محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‏داشت هم بر فقاهت خود می‌افزود هم بر مفسر بودن خود.

محمد هاشمی: منافع ملی مقدم بر منافع شخصی

محمد هاشمی برادر آیت‏الله هاشمی نیز در این مراسم اظهار داشت: برادرم مردی از جنس «ادخلوها به سلام آمنین» بود؛ مردی که آفتاب بهاری در پیشانی داشت و قطب‏نمایی از جنس وحدت که قلب‏ها را به قبله‏گاه اتحاد و چشم‏ها را به سجاده آرامش و دست‏ها را به دریای وحدت گره می‏زد. کشاکش خدنگ و خدعه و نیرنگ و تزویر، باهوش وافری که داشت «چهره‏ای تابناک در حافظه خیابان‏های انقلاب و نعمتی اصیل و گرانبها در سال‏های قحط‌الرجال به جای گذاشت. برادر هاشمی یادآور شد: خداوندا در این حوادث خونین دی ماه قلب ما را به آرامش نورانی گردان تا در فراق سردار دل‏ها، سلیمانی‏ها شویم و همچون مردم کرمان عاشقان خدمت شویم نه شیفتگان قدرت و در اوج آسمان‏ها به شهپر پرواز از حضیض خاک به سریر بندگی و شهادت و لبخند تو دست یابیم.

فاطمه هاشمی: در آرزوی اقتدار نرم

فاطمه هاشمی در سخنانی احساسی در خصوص پدر گفت: پدرم، سه سال است که از فراق تو می‏گذرد، مردم امروز بیش از هر زمان دیگری، به تو نیاز دارند و کمبود بودنت را احساس می‏کنند، امیدوار بودیم جای خالیت برای ما که نه، اما برای مردم و ایران پرشود اما این روزها بیش از هر زمان دیگری می‏شنویم کاش و‏ای کاش، هاشمی بود. مردم تو را می‏خواهند تا بتوانند با اطمینان به عقلانیت و تدبیرت، نگران فردایشان و آینده فرزندان‌شان نباشند، چرا که تو چون پدری دلسوز، نگران همه فرزندان ایران بودی. مردم تو را می‏خواهند تا به عقب بازنگردند و آنچه را که طی این ۴۰ سال با زحمت و هزینه فراوان به دست آورده‏اند، به شراره‏ای از کف ندهند. امسال سالگرد رحلتت مصادف با وقایعی یکی از یکی تلخ‌تر و سیاه‌تر شده است.

هاشمی ادامه داد: عروج حاج قاسم سلیمانی که بیش از هر فرمانده نظامی به تو ارادت و علاقه داشت و تو بیشتر از هر سرباز وطنی، به صداقت و جوانمردیش ایمان داشتی، ضربه‏ای سخت بر بغض فروخته ما بود اما جانسوزتر از آن، پرپر شدن ۱۷۶ تن از انسان‌های بیگناه بر اثر قصور و تقصیر مسئولان امر و پنهان‌کاری حقیقت از مردم بود. اگر حاج قاسم، به شهادت رسید، عمری در حسرت این پایان بود و شهادت هنر مردان خداست اما داغدیدگان فاجعه کرمان و پرواز ناتمام، آرزوی سال‌ها زندگی داشتند.

وی ادامه داد: اکنون مردم در حسرت تدبیر و صداقت و شفافیتی هستند که در بدترین شرایط جنگ، صلح را برای آنها به ارمغان آورد، در آرزوی تنش‌زدایی و اقتدار نرم کشورند و کاش خودت بودی و ما فقط حسرت آرزوهایمان را نمی‏خوردیم. پدرم! امسال سالگرد رحلتت مصادف با ایام فاطمیه است، ایامی که همیشه سیلاب اشک را از دیدگانت روان می‏ساخت.

نیازمند میراث هاشمی هستیم/ دروغ گفتن به مردم خسارت زیادی دارد/ داغدیدگان فاجعه کرمان و پرواز ناتمام، آرزوی سال‌ها زندگی داشتند/رقابت جدی در اکثر حوزه ‏های انتخابیه وجود ندارد

جهانگیری: هاشمی جفا دید

جهانگیری نیز در این مراسم با اشاره به شرایط دشوار کنونی و حوادث غمباری که همه ایرانیان را ناراحت کرده است، تصریح کرد:‏ دی ماه امسال برای همه ایرانیان تا به امروز در غم، در دلهره، در نگرانی، در شنیدن خبرهای غیرمنتظره و در هراس از آینده گذشته است. از جمله ۱۳ دی‌ماه و خبر شهادت فرماندهی نام‌آور و فروتن – حاج قاسم سلیمانی – که به حق «سردار ملی» و «سرباز ایران و اسلام» لقب گرفت تا خبر تلخ جان باختن بیش از ۶۰ نفر از هموطنان در مراسم تشییع باشکوه او در کرمان در روز سه شنبه ۱۷ دی‌ماه و خبر شوک‏آور سقوط هواپیمای اوکراینی و داغ مرگ هم‏ میهنان ایرانی و مسافران خارجی در روز چهارشنبه ۱۸ دیماه و حادثه مرگ مسافران اتوبوس سوادکوه در روز پنج‏شنبه ۱۹ دی‌ماه.

شناخت زمینه‏ ی اشتباهات

معاون اول رئیس‏ جمهور شوک جان باختن جمعی از نخبگان علمی کشور و افتخارآفرینان میدان دانش در اثر خطای محاسباتی را افسوس‌آور خواند و با اشاره به اینکه غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان گذاشتن حادثه برای چند روز، این فرصت عظیم ملی را در معرض تهدید قرار داد،‏ گفت: چند روز پیش که برای عرض تسلیت به خانه چند تن از خانواده‏هایی که یک تا سه تن از عزیزان خود را در همین حادثه از دست داده‏اند، رفتم و اندوه حاکم بر خانواده‏های داغدار را دیدم، هر چه از غصه در وجودم بود، چند برابر شد، خود را لحظه‏ای در جای آنان و به جای هر ایرانی دیگر از جوان تا کهنسال از اینجا تا آن سوی مرزها گذاشتم و دیدم که چه حق بزرگی دارند برای غصه‏ های سخت داشتن و برای گلایه و نقد و اعتراض داشتن.جهانگیری با بیان اینکه انصاف این است که باید ریشه‏ها، زمینه‏ ها، ابعاد و پیامدهای اشتباهات و خطاها را به درستی شناخت و با سرعت اصلاح کرد و هزینه‏ های آن را هم به موقع پرداخت،‏ گفت: در چنین شرایطی است که یاد بعضی شخصیت‏ها و مدیریت‏ها و حتی حسرت نبودن آنها زنده می‏شود، «مدیران بحران‏ها» و تجربه مدیریت‏های موفق در عبور از بحران‏ها.

نیازمند میراث هاشمی هستیم

وی با اشاره به ویژگی‏های آیت‏الله هاشمی‌رفسنجانی و ضرورت بازخوانی میراث و نقش و مشی وی، ادامه داد: آیت‏ الله هاشمی مبارزی توسعه‏ گرا و آینده‏ نگر بود که در همه عرصه‏ هایی که برای خدمت مجال پیدا کرد خوش درخشید و در عبور از بحران‏ها و مدیریت آنها میراثی گرانقدر بجا گذاشت. او به‌رغم همه جفاها و بی‏ مهری‏ هایی که شنید و دید به‌خاطر علاقه‏مندی به ایران، فهم روزآمد از اسلام، پایبندی به انقلاب و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی و احساس مسئولیت نسبت به مردم، انعطاف در برابر تنگناها و مشکلات را برای پیشبرد مصالح ملی و تأمین منافع کشور ضروری می‏دانست و تا آخرین لحظات عمر پربارش این راه را ادامه داد .اگر آرمان‏های اقتصادی او با جدیت و همراه با بهبود همگانی شاخص‏های زندگی تداوم می‏یافت، جامعه امروز ما، از لحاظ رشد اقتصادی و برابری اجتماعی کارنامه مطلوبی داشت.

معاون اول رئیس‏ جمهور ادامه داد: امروز که کشور بیش از هر زمانی، درگیر مشکلاتی شده و شرایط زندگی و معیشت و رفاه مردم آسیب دیده، اگر آیت‏الله هاشمی زنده و در میان ما بود و کشور با این مشکلات مواجه بود، فقط زبان به نقد و گلایه نمی‏گشود و صرفاً دیگران را شماتت نمی‏کرد، بلکه با عقل و دوراندیشی و تدبیری که داشت برای نجات مردم، حفظ نظام و کشور به چاره‏جویی مدبرانه و مسئولانه می‏پرداخت.

جهانگیری با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی ملت تنزل پیدا کرده است گفت: بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جانگداز مجموعه مسافران فرهیخته آن همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است و امنیت روانی ـ‏ ذهنی و اجتماعی مردم را دچار مخاطره کرده است. به جامعه حق و اجازه داغ‌دیدگی و انتقاد بدهیم و بزرگی مصیبت را با همدردی و هم‌رأیی و همکاری ملی کم کنیم.

 

دستورات رهبری درباره‌ی هواپیمای اکراینی

جهانگیری با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب به حادثه سقوط هواپیما، افزود: نباید حتی در میان عمیق‏ ترین انتقادات از موضع انصاف خارج شد و به تضعیف نهادهایی که موجبات ثبات و امنیت کشور به ویژه در شرایط مخاطره ‏آمیز است، رضایت داد.

رهبری این نظام مایه استقرار، قوام و اقتدار کشور در این شرایط هستند و نباید تضعیف شوند.جهانگیری با تاکید بر ضرورت حراست و صیانت از جایگاه رهبری خاطر نشان کرد: در حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی رهبر معظم انقلاب به محض دریافت گزارش حادثه چند دستور صادر کردند که ادامه پیگیری‏ها بر مبنای این دستورها دنبال شد.

نخستین دستور ایشان این بود که باید با مردم صادق باشیم و همه مسائل را صادقانه بیان کنیم. دستور دیگر این بود که دستگاه قضایی کشور باید این حادثه را بررسی و پرونده کسانی که در این زمینه قصور و کوتاهی داشتند را مورد رسیدگی قرار دهد و دستور سوم نیز این بود که تمامی این امور باید از طریق شورای‌عالی امنیت ملی کشور دنبال و پیگیری شود.

جهانگیری گفت: باید پاسخ‌گویی سریع به ابهامات داشته باشیم و برای جبران خطاهای مدیریتی مسئولیت‌پذیر باشیم و قبول کنیم که در این شرایط پیچیده با مسئولیت‌پذیری و گفت‌و‌گوی صادقانه با مردم بخش زیادی از مشکلات کشور قابل حل است. حوادث اخیر این موضوع را به مسئولین فهماند که افکار عمومی داخل و خارج از کشور چیزی نیست که بتوانیم در مقابل آن بایستیم، وقتی که خطایی رخ می‏دهد باید شجاعت پذیرش مسئولیت را داشته باشیم. من سردار حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه را تحسین می‏کنم که مسئولیت حادثه را پذیرفت و گفت گردنم از مو باریک‌تر است. وی با تاکید بر اینکه باید با مردم صادق باشیم تصریح کرد: نباید پنهان‌کاری شود چرا که دروغ گفتن به مردم خسارت زیادی دارد.

باید با شورای نگهبان گفت‏وگو کرد

معاون اول رئیس‏ جمهور انتخابات پیش رو را بسیار مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت: این انتخابات می‏تواند بخش زیادی از اعتماد از دست رفته جامعه را بازگرداند. باید با سعه صدر به دنبال راهکارهایی باشیم که این انتخابات هر چه پر شورتر برگزار شود.

وی با اشاره به اخباری که در خصوص رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شده افزود: خبرها درباره رد صلاحیت‏ها و نیز گزارشی که در دولت در این خصوص ارائه شد بیانگر آن است که رقابت جدی در اکثر حوزه‏های انتخابیه وجود ندارد. شورای نگهبان فرصت خوبی در اختیار دارد. باید با شورای نگهبان گفت‌و‌گو کرد و از امکان مقام معظم رهبری استفاده شود تا هیچ جریان سیاسی بخصوص جریاناتی که می‏خواهند در چارچوب نظام فعالیت کنند احساس نکند که کاندیدای مورد نظرش در صحنه انتخابات حضور ندارد.

معاون اول رئیس‏ جمهور اضافه کرد: از دوستان عزیز اصلاح‌طلب خواهش می‏کنم با حوصله، صبر و بردباری پیگیری کنند و من نیز آنچه در توان داشته باشم برای این موضوع مهم به صحنه خواهم آورد تا جمع زیادی از دوستان به صحنه انتخابات برگردند و انتخابات گرمی برگزار شود. ایران سرمایه‏ های نمادین بزرگی دارد که از احزاب تاثیرگذار‌ترند. نخبگان دانشگاهی ایران می‏ توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)