کد خبر: ۳۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/گزارش گفتار نو از شورای مسکن:
از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر شمال استان کرمان که قریب به ۳۰ پروژه آن در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه بوده است، ۵ پروژه فاقد متقاضی است و ۵ پروژه دیگر نیز در مرحله اجرا و خاتمه کار دچار مشکل شده و نیمه کاره رها شده‌اند.

گفتارنو/ سرویس اقتصاد: جلسه شورای مسکن با دستور کار تایید و تصویب نرخ ساخت پروژه‌های تفاهم‌نامه سه جانبه مسکن مهر تشکیل شد .

طرحی که از زمان دولت احمدی‌نژاد برای خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد با واگذاری زمین رایگان آغاز و کماکان بعد از گذشت دو دوره تبعات و مشکلات آن‌ها به قوت خود باقی است و بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها هنوز به مرحله اتمام نرسیده‌اند.

حال آنکه از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر شمال استان کرمان که قریب به ۳۰ پروژه آن در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه بوده است، ۵ پروژه فاقد متقاضی است و ۵ پروژه دیگر نیز در مرحله اجرا و خاتمه کار دچار مشکل شده و نیمه کاره رها شده‌اند.

به گزارش گفتارنو، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه در سال‌های اخیر افزایش نرخ مصالح و دستمزدها منجر به رکود در ساخت و سازها شده است‌، گفت: ابتدا برای خاتمه کار افزایش نرخ پروژه‌های مذکور در رنج ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد که این مصوبه منوط به تصویب وزارت راه و شهرسازی شد.

علی حاجی‌زاده تشریح کرد: این مصوبه مربوط به خرداد ۹۶ است که متاسفانه بعد از ۸ ماه به تصویب نرسید و تنها با عدد ۴۵۰ هزار تومان موافقت شد که این امر سرعت عملیات اجرایی را پایین آورد.

محور اصلی سخنان حاجی‌زاده در این جلسه بر افزایش نرخ پروژه‌ها بود چرا که به گفته او با نرخ‌های موجود امکان انجام پروژه‌ها وجود ندارد.

او با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در اسفند ۹۷ تصویب کردند که به اقلام مصرفی در پروژه‌های مسکن مهر مثل پمپ و درب ضد سرقت و ... مابه‌التفاوت پرداخت شود، گفت: به دلیل پیشرفت‌های متفاوت پروژه‌ها امکان دریافت مناسب مابه‌التفاوت وجود ندارد.

حاجی‌زاده در ادامه این جلسه به قرائت گزارشی از پیشرفت فیزیکی ۵ پروژه نیمه تمام مسکن مهر شمال استان پرداخت.

با توجه به گزارش ارائه شده در این جلسه از پروژه ۱۹۲ واحدی خواجوی کرمان ، ۶۴ واحد باقیمانده است و برای تکمیل پروژه به ازای هر متر مربع یک میلیون و ۱۵۰ تومان هزینه نیاز است. همچنین برای پروژه جوان سازه بافت با پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصد ۹۴۲ هزار تومان به ازای هر متر مربع نیاز است.

این مبالغ برای سایر پروژه‌ها نیز به همین صورت بود، به طوری که برای تکمیل واحدهای نیمه تمام در پروژه آبادگران یک میلیون و ۶۵ هزار تومان و آتیه بام‌سازان نیز ۹۴۲ هزار تومان به ازای هر متر مربع تعیین شد.
این هزینه‌ها البته فارغ از هزینه‌های جانبی همچون محوطه‌سازی بود.

معاون هماهنگی عمرانی استانداری کرمان در واکنش به گزارش ارائه شده گفت: من با افزایش قیمت موافقم چرا که با این قیمت‌ها امکان ساخت وجود ندارد اما مابه‌التفاوت را باید متقاضی تامین کند و متقاضیان این پروژه‌ها مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که مسلما در تامین این مبلغ به مشکل برخواهند خورد.

نگرانی اصلی سید مصطفی آیت اللهی موسوی بر بدون متقاضی شدن این پروژه‌ها بود چرا که مابه‌التفاوت در برخی از پروژه‌ها به سه برابر مبلغ اولیه می‌رسد.

با توجه به توضیحات حاجی‌زاده در این جلسه سه راهکار برای تامین منابع این پروژه وجود دارد که راهکار اول دریافت مابقی مبلغ از متقاضیان و دو راهکار بعدی شامل افزایش مبلغ وام از ۳۵ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان و فروش عرصه بخشی از پروژه‌های مسکن مهر به جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر.

در این جلسه حتی بر روی مبالغ فهرست بها نیز بحث شد و برخی از اعضا تاکید کردند که شرکت‌های سازنده با این نرخ‌ها موافق نیستند و حاضر به ادامه کار نخواهند بود. البته نماینده راه و شهرسازی بر موافقت شرکت‌ها پافشاری کرد و مشکل اصلی نحوه تامین منابع برای پرداخت مابه‌التفاوت عنوان شد.

با توجه به بحث‌های صورت گرفته در این جلسه مبنی بر ناکافی بودن مبلغ وام برای پوشش این هزینه‌ها و عدم استقبال برای واگذاری واحدها پیشنهاداتی مطرح شد که بارزترین آن‌ها پیشنهاد واگذاری یک یا چند ملک از مسکن مهر به پیمانکار بابت طلب بود که با توجه به اظهارات حاجی‌زاده مبنی بر منع قانونی آن، از اساس رد شد.

این جلسه البته با حواشی نیز همراه بود به طوری که علی بهرامی، نماینده متقاضیان مسکن مهر در بافت به عملکرد شرکت پیمانکاری جوان سازه اقطاع در بافت معترض شد.

به گفته او هیچ یک از اعضا و نمایندگان اطلاعی از این شرکت و هیات مدیره آن ندارند و علی‌رغم پرداخت مبلغ اولیه توسط اعضا چند سال این شرکت تعطیل بوده و هیچ کاری انجام نداده است.

این ادعا همراه با بحث‌هایی از سمت راه و شهرسازی همراه شد که در نهایت منجر به اخطار معاون هماهنگی عمرانی استانداری کرمان مبنی بر خاتمه بحث شد .

موسوی با بیان اینکه اصل موضوع نحوه تامین مابه‌التفاوت است، گفت: موضوع شرکت جوان سازه اقطاع در بافت باید رسیدگی شود ولی موضوع این جلسه چیز دیگری است.

مدیر کل بهزیستی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل از مشارکت ما نیست، ما سهم مشارکت خود را دادیم، گفت: بخشی مربوط به تسهیلات بوده که خود عضو، کوتاهی کرده و موارد بعدی نیز مربوط به عملکرد سایر سازمان‌ها من‌جمله راه و شهرسازی است.

این گفته عباس صادق‌زاده البته با صحبت‌های یکی از پیمانکاران تایید شد. به گفته مومنی از ۱۸۲ واحد تعهد شده این شرکت ۱۲۸ واحد تحویل متقاضی شده است اما مابقی به جهت تاخیر در پرداخت به مرحله اتمام نرسیده است.

در این جلسه با افزایش مبلغ تمام شده موافقت شد و مقرر شد تا راه‌های تامین مابه‌التفاوت از جانب راه و شهرسازی بررسی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)