کد خبر: ۳۴۸۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ گفتارنو از صحن علنی شورای اسلامی شهر کرمان گزارش می دهد
علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اما در دفاع از این لوایح گفت: من معتقدم و اطمینان دارم شهرداری کرمان تا سال ۹۶ پروانه مجانی صادر می کرد. یعنی تعرفه هایی که در شهرداری کرمان وجود داشت عددی نبود و به نوعی رایگان بود.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار: 

کمیسیون های مختلف عمران و حمل ونقل،خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست،معماری و شهرسازی، فرهنگی، هنری و بانوان، کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان، گردشگری و اصناف لوایح عوارضی پیشنهادی خود را در صحن علنی شورا که شامگاه دوشنبه برگزار شد مطرح کردند. در این میان لوایح عوارضی کمیسیون معماری و شهرسازی اما با چالش هایی مواجه شد.

پس از آنکه دو عضو شورای شهر یعنی علی اکبر مشرفی و فتح الله مویدی با افزایش عوارض شهرسازی در سال 99 مخالفت کردند. عدم افزایش لوایح عوارضی در شورای چهارم از سمت شهردار مورد انتقاد گرفت و همین موضوع چالش هایی را ایجاد کرد و مشرفی و مویدی که در شورای چهارم بودند در مقام دفاع از عملکرد شورای چهارم و شهردار وقت برآمدند.

گفتارنو از مذاکرات و چالش هایی که در خصوص افزایش عوارض شهرسازی در جلسه علنی شورای شهر ایجاد شد گزارش می دهد.

رأی ممتنع می دهم، اما این لوایح باید امشب تصویب شود

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه در بحث شهرسازی ابعاد مختلفی از جمله درآمدهای حاصل از پروانه های ساختمانی، تفکیک و خدمات دیگر وجود دارد، گفت: از همین رو بیش از ده جلسه نیاز است تا بتوانیم جزئیات را مطرح کنیم و در این فرصت کم نمی شود به همه ابعاد پرداخت.

رامین ارجمند کرمانی، خاطر نشان کرد: ما در حوزه خدماتی سعی کردیم تا 20 درصد افزایش داشته باشیم و با توجه به تجربیاتی که در سال ۹۸ داشتیم در بعضی آیتم ها نیز نرخ کاهنده داشیم.

منصور ایرانمنش، با بیان اینکه شورا در خصوص لوایح امسال تدابیر خوبی اندیشیده است که جای قدردانی دارد،گفت: در لوایح شهرسازی نه می توانم رأی موافق بدهم و نه مخالف از همین رو رأی ممتنع می دهم. اما لوایح امسال از سال گذشته خیلی بهتر شده است و معتقدم اگر لوایح شهرسازی امشب رأی نیاورد شهرداری مجبور می شود همان لوایح سال ۹۸ را در سال ۹۹ انجام دهد.

محمد فرشاد، رییس شورای شهر در پاسخ گفت: پس رای ممتنع ندهید!

ایرامنش اما در پاسخ گفت: من می دانم که رأی می آورد اما ممکن است در آینده نیاز باشد شورا در بعضی از موارد این لوایح بررسی مجدد انجام دهد و تصمیم گیری کند.

امسال در لوایح شهرسازی افزایشی عمل نکنیم

در ادامه این لوایح با انتقادات علی اکبر مشرفی، دیگر عضو شورا نیز همراه بود. مشرفی یادآور شد: ما در سال گذشته افزایش زیادی در عوارض شهرسازی داشتیم و با اعمال ضرایب کاهنده نیز با مشکل مواجه بودیم.

او با بیان اینکه بهتر است امسال در لوایح شهرسازی افزایشی عمل نکنیم، گفت: موارد کاهشی مورد تایید ما هستند تا فشار برروی شهروندان نباشد، امیدواریم تعداد شهروندانی که پروانه ساختمانی می گیرند افزایش یابد و از آن طریق افزایش درآمدی برای شهرداری داشته باشیم.

شهرداری کرمان تا سال ۹۶ پروانه مجانی صادر می کرد

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اما در دفاع از این لوایح گفت: من معتقدم و اطمینان دارم شهرداری کرمان تا سال ۹۶ پروانه مجانی صادر می کرد. یعنی تعرفه هایی که در شهرداری کرمان وجود داشت عددی نبود و به نوعی رایگان بود.

خدادادی اظهار داشت: من شاهد بودم در شهرداری منطقه 1و 4 پول عوارض پروانه هایی که صادر می شد از پول بیمه بسیار کمتر بود. اما امسال شهرداری لوایح را به روز کرد و مسیر را برای شهرداری در سال های آینده مشخص کرد.
خدادادی خطاب به مشرفی گفت: همان طور که آقای ارجمند گفت ما در خیلی از لوایح کاهش داشتیم و اینکه شما می گویید ما به نسبت سال گذشته افزایشی عمل نکنیم، خوب خیلی اضافه نشده و ناچاراً باید در بعضی از آیتم ها افزایش داشته باشیم.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خاطرنشان کرد: امیدواریم شهرداری با افزایشی که در عوارض صدور پروانه اعمال می کند برای شهروندان و شهرداری مفید باشد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در دفاع از این لوایح گفت: در سیاست های کلی و عمومی بخشنامه ای وزارت کشور هم در بحث راهبردهای اساسی بخشنامه بودجه و هم در سیاست ها بندهایی وجود دارد که  بحث افزایش یا کاهش نیست. در بند ۷ راهبردهای اساسی بودجه؛ اصلاح نظام درآمد شهرداری، تقویت، افزایش و اثر بخشی درآمدهای پایدار مورد توجه قرار گرفته است.

او همچنین اعلام کرد: در لوایح درآمدی اساسی ترین لوایح همین لوایح شهرسازی و ساخت و ساز است و اگر این بخش مدنظر قرار داده نشود سایر بخش ها خیلی اثرات افزایشی یا تقویتی در حوزه درآمدی شهرداری ندارد .
چناریان تأکید کرد: در بخش سیاست ها نیز در بند دو به اصلاح و تقویت منابع موجود درآمدی شهرداری و تامین منابع جدید تاکید شده است.

فتح الله مویدی، گفت: خوب بود شما تمام بندهای بخشنامه را می‌خواندید، شما گزینشی می خوانید. من با کلیات لوایح عوارض شهرسازی مخالف هستم.

مویدی اظهار داشت: خوب بود که در سال 96 عوارض را به صورت پلکانی برای سال ۹۷ افزایش می دادید و به یکباره در سال ۹۸ تا ۸ برابر افزایش نمی دادید.

سال 96 بنا به دلایلی نرخ عوارض افزایش نیافت

 رییس شورای شهر در پاسخ ضمن اشاره به اینکه در جای جای لوایح هم مستندات کافی برای هیئت عمومی و هم  دیوان عدالت اداری عنوان شد، گفت:  پشتوانه مصوبات پشتوانه قوی ای است.

فرشاد یادآور شد: در سال ۹۶ به دلیل اینکه مبنای کارشناسی نبود تعدادی از اعضای شورا گفتند در سال ۹۶ افزایشی در لوایح عوارضی شهرسازی نداشته باشیم اکنون دو سال می گذرد ، اگر در سال ۹۶ پلکانی افزایش می دادیم درست، اما با دلایلی که آن سال آورده شد در عوارض اصلاً  افزایشی رخ نداد.

او تاکید کرد: این لوایح انسانی هستند و ممکن است خطا رخ دهد اگر ایرادی باشد حتماً در همین شورا در زمان اجرا اصلاح می کنیم.

در نهایت کلیات لوایح عوارضی کمیسیون معماری و شهرسازی با ۷ رای موافق و ۴ رای مخالف تصویب شد.

ان شاء الله من هم یاد بگیرم مثل شما نجابت به خرج دهم و علت ها و مشکلات را نگویم

پس از تصویب لوایح شهردار کرمان گفت: یک بحثی پیش آمد که چرا شورا در همین دوره عوارض را پلکانی افزایش نداد؟ ان شاء الله من هم یاد بگیرم مثل شما[ رییس شورا] نجابت به خرج بدهم و علت ها و مشکلات را نگویم. وقتی شورای قبلی نرخ عوارض را تا دوسال تغییر نمی دهد شورای جدید با یک اختلاف قیمت مواجه می شود. وقتی دو سه سال افزایش نیافت شورای بعدی مجبور می شود...

اعتراضات بالا گرفت
مشرفی که در شورای چهارم یک دوره ای به عنوان رییس شورا بود، گفت: شما پدر مردم را سوختید، مردم نمی توانند نفس بکشند شورای قبلی درست عمل کرد، آقای شهردار شما مردم را بدبخت کردید. بعد از این همه سال می گویید شورای چهارم چه کار کرده؟ شورای چهارم شورای مردمی بود و از مردم حمایت می کرد.

مویدی نیز که عضو شورای چهارم بود، گفت: شما یک انبوه ساز را شهردار کردید و تمام افراد متخصص را بیرون کردید شما پدر مردم را سوزاندید.

شهردار در پاسخ گفت: اگر نتوانید حرف هایتان را ثابت کنید این حرفها برایتان بار حقوقی دارد.

یک شورایی باید وارد شود و یک سیستم و نظام را جراحی کند

سید مهران عالم زاده افزود: به هرحال یک شورایی باید وارد شود و یک سیستم و نظام را جراحی کند.

او با بیان اینکه افتخار یک شهرداری پایین بودن عوارض و نداشتن آسفالت است؟ گفت: چگونه است شهرداری شیراز درآمد سه هزار میلیاردی دارد و شهرداری کرمان سیصد میلیاردی؟ اگر امروز اتفاق خوبی در کرمان رخ داده همت شورا بوده نه شهردار.و من برای کار کارشناسی در حوزه شورا ارزش قائل هستم و دست تک تک آن ها را می بوسم.

شهردار ادامه داد: همیشه از مردم صحبت می کنید، این مردم چه کسانی هستند؟ در طول سال ۹۸ ممکن است نهایتاً حدود یک درصد جمعیت خانواری کرمان برای پرداخت عوارض ساخت به شهرداری مراجعه کنند. درامد شهرداری از این یک درصد مگر چقدر است؟

عالم زاده تصریح کرد: ما هم معتقدیم باید مردم محور باشند  اما با تخلف محوری هم مخالفیم.  مردم در چارچوب قانون روی چشم ما جای دارند حتی اگر از چراغ قرمز رد شوند جریمه می شوند.

اگر درآمد شهرداری چندین برابر شده از مردم گرفته شده
مشرفی گفت: ما نماینده مردمیم و شما مجری. شما گزارش بدهید در زمان شما نسبت به دوره قبل چقدر آسفالت شده است؟ اگر درآمد شهرداری چندین برابر شده از مردم گرفته شده،  شما می گویید کدام مردم؟ بروید در میان مردم می دانید کدام مردم را می گوییم.

او ادامه داد: شهرداران قبلی با درآمدهای کم چقدر کار انجام دادند. آسفالت کردند خیابان کشیده شد، کوچه تعریض شد .من گزارش مکتوب می دهم با درآمد کم چه کار هایی شد.

تخلفات شهرداری را گزارش ندهید شرعا مسئول هستید
خدادادی در واکنش به اظهارات مشرفی گفت: هرتخلفی که در حوزه شهرداری در حال انجام است و کسی آن را گزارش ندهد شرعاً  مسئول است.

او خطاب به مشرفی اعلام کرد: شما در سال ۹۶ نامه اداره امور مالیاتی را اجرا نکردید.

مشرفی پاسخ داد: ما زحمت کشیدیم ما خیلی کار انجام دادیم.

رییس شورای شهر گفت: حرف حساب داد و بیداد نمی خواهد. مردم حرف حساب را اگر آرام هم بگویید می شنوند.

یکی از خبرنگاران گفت: تمام این صحبت ها مستقیم منتشر شده است،در این میان سید محمد رضا میرحسینی، عضو شورای شهراز این موضوع استقبال کرد و گفت، شورای شهر شیراز تمام مذاکراتشان مستقیم از رادیو پخش می شود ما هم مشکلی نداریم. مردم می بینند و قضاوت می کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)