کد خبر: ۳۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های ظریف به سه نماینده اصولگرا قانع شدند
ظریف در مجلس گفت: بنده در همه عرصه‌های بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران محکم‌ترین دفاع را از همه سیاست‌های جمهوری اسلامی چه آنهایی که بنده در شکل‌گیری آنها نقش داشتم و چه آنهایی که در شکل‌گیری آنها نقشی نداشتم کرده‌ام. شاید دیدگاه‌های ما با هم متفاوت باشد اما همه در عمل یک سیاست را اجرا می‌کنیم و بنده نه‌تنها به تعهد خودم یعنی اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی متعهد هستم بلکه از آن نیز دفاع می‌کنم.

در جلسه دیروز مجلس ذوالنوری در طرح سوالش درباره‌ی اظهارات‌ ظریف راجع به توان موشکی و اینستکس، توان نظامی و دفاعی کشور را پشتوانه مذاکره عنوان کرد و گفت: طرح بعضی از مطالب برای تضعیف توان دفاعی در جریان مذاکرات پالس‌هایی را به دشمن می‌دهد.

 اصلی‌ترین دستور کار مجلس در روز گذشته سوالات سه نماینده سوپر اصولگرا از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بود. مجتبی ذوالنوری، ساداتی‌نژاد و ابطحی ظریف را بر سر اظهاراتش درباره توان موشکی و اینستکس، نحوه مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه امریکا و نحوه مقابله وزارت خارجه برابر فعال کردن مکانیزم ماشه به صحن مجلس کشاندند و البته هر سه آنها از پاسخ‌های ظریف قانع شدند. موضوعی که نشان داد آنها بیش از آنکه به دنبال پاسخ‌های ظریف باشند به دنبال تریبونی برای بیان سخنان خودشان بودند.

ذوالنوری: توان نظامی پشتوانه مذاکره است

در جلسه دیروز مجلس ذوالنوری در طرح سوالش درباره‌ی اظهارات‌ ظریف راجع به توان موشکی و اینستکس، توان نظامی و دفاعی کشور را پشتوانه مذاکره عنوان کرد و گفت: طرح بعضی از مطالب برای تضعیف توان دفاعی در جریان مذاکرات پالس‌هایی را به دشمن می‌دهد.

او گفت: آقای ظریف بیان کردند که توان معنوی اهمیت دارد و بقاء و دوام ما به این توان معنوی است، اما چرا باید این حرف را به‌گونه‌ای بگوییم که بعد دیگر تضعیف شود. ایشان گفت که امریکا با دو بمب می‌تواند تمام سیستم دفاعی ما را مختل کند. در حالی که این خلاف واقع است. چرا باید جوری حرف بزنیم که دشمن را تقویت و خود را تضعیف کنیم. در این شرایط دشمن به اشتباه محاسباتی گرفتار و تطمیع می‌شود.

ذوالنوری یادآور شد: توان نظامی و دفاعی پشتوانه مذاکره است. ما همزمان با اوج مذاکرات، رزمایشی در خلیج‌فارس داشتیم و رئیس‌جمهور گفت برخی فکر می‌کنند هرچه برد موشک‌ها بیشتر باشد توان هم بیشتر می‌شود، معنی‌اش این است که شما که می‌توانید با دو بمب ما را از بین ببرید چرا مذاکره می‌کنید. دشمن چنین پالس‌هایی از ما گرفته که حاضر نشده امتیازی بدهد.

وی ادامه داد: ما در حال تلاش برای فعال کردن کانال مالی با اروپا هستیم اما آیا سهم ما از برجام، اینستکس بود یا عادی‌سازی همه روابط اقتصادی با دنیا؟ ما می‌خواهیم پول نفت و صادرات را در صندوقی بریزیم و آنها به نیابت از ما پول کالا را پرداخت کنند مگر ملت ما مهجور هستند که چند کشور اروپایی ولایت‌شان را به دست بگیرند.

ذوالنوری ادامه داد: زمانی که اینستکس می‌خواهد فعال شود وزیر خارجه در تلویزیون می‌گوید پولشویی در کشور یک واقعیت است آقای ظریف جوانی و عمرش را در دیپلماسی گذاشته و به حقوق بین‌الملل آشنا است و می‌داند ۴ نفر در دنیا هستند که حرف‌شان سند است و در محاکم می‌شود به آنها استناد کرد که یکی از آنها وزیر خارجه است. وقتی وزیر خارجه می‌گوید پولشویی در کشور ما واقعیت است معنایش این نیست شما که می‌خواهید اینستکس را فعال کنید هزینه را بالا ببرید زیرا سیستم ما آلوده است و می‌توانیم برای ما گربه برقصانید؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا باید جوری حرف بزنیم که دشمن را به طمع بیندازیم. رئیس‌جمهور در فتنه بنزینی خواسته یا ناخواسته به اشرار پیام می‌دهد و می‌گوید با دوربین شما را می‌بینم و آنها شکستن دوربین‌ها را دنبال می‌کنند یا این که گفته می‌شود ترامپ یک راه فروش نفت را کشف کرده اما ما ۶ راه دیگر داریم.

ذوالنوری با طرح این سوال که سردار سلیمانی با چه ابزاری در جهبه مقاومت جهان اسلام فعالیت می‌کرد؟ ادامه داد: حرف شما که پولشویی در ایران یک واقعیت است تاثیر می‌گذارد برخی نمایندگان به دنبال استیضاح شما بودند اما من نگذاشتم مطرح شود زیرا احساسم این بود این موضوع به رای گذاشته شود شما باید اثبات کنید که پولشویی وجود دارد. اگر شما به عنوان وزیر خارجه در حرف‌هایتان دقت نکنید خواسته یا ناخواسته منافع ملی آسیب می‌بیند.

ظریف: هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی ایران در خارج دفاع نکرده است

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: آنچه موضوع سوال است در خصوص اظهارات بنده در خارج از کشور است، بنده در همه عرصه‌های بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران محکم‌ترین دفاع را از همه سیاست‌های جمهوری اسلامی چه آنهایی که بنده در شکل‌گیری آنها نقش داشتم و چه آنهایی که در شکل‌گیری آنها نقشی نداشتم کرده‌ام. شاید دیدگاه‌های ما با هم متفاوت باشد اما همه در عمل یک سیاست را اجرا می‌کنیم و بنده نه‌تنها به تعهد خودم یعنی اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی متعهد هستم بلکه از آن نیز دفاع می‌کنم.

ظریف در ادامه تاکید کرد: همه دفاع بنده از شعارهای جمهوری اسلامی را در هند، آستانه و دوحه شنیده‌اند بنده مسئولیت دفاع از سیاست‌های جمهوری اسلامی را برعهده دارم و هیچ‌گاه کار خود را سخت نمی‌کنم. صحبت‌های بنده در خصوص بحث موشکی و پولشویی بزرگنمایی شده و آنچه بنده گفتم درست منتشر نشد.

وی در ادامه تاکید کرد: صحبت‌های بنده در خصوص توان موشکی جمهوری اسلامی ایران دقیقا پیرو فرمایش حضرت امام در سال اول انقلاب بود، ایشان فرمودند این فرهنگ ایثار و شهادت است که ما را برابر دشمن پیروز می‌کند نه سلاح‌ها. بنده در یک سخنرانی نیم ساعته در دانشگاه تهران از توانمندی‌های دفاعی کشور تقدیر کردم و به فرمایش امام اشاره کردم که آنچه امروز ما را برابر دشمن مقتدر می‌کند سلاح ما نیست بلکه فرهنگ ایثار و شهادت مردم ما است. بنده این را از حضرت امام و رهبری یاد گرفتم. وی در ادامه تاکید کرد: نیروهای مسلح می‌دانند که هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی جمهوری اسلامی در خارج دفاع نکرده است. سخنرانی بنده را یک خبرگزاری دست‌کاری کرد اما آنچه که بنده گفتم، پیرو فرمایش حضرت امام بود. سخنان بنده نیز در خصوص پولشویی واضح است. بنده گفتم دامن نظام از پولشویی مبرا است. از آنجا که ما قوانین پولشویی و CFT را تصویب نمی‌کنیم همه دولت را محکوم می‌کنند اما قوه قضاییه و وزیر اقتصاد بارها اعلام کردند که منافعی در این وسط وجود دارد اما دامن نظام جمهوری اسلامی از پولشویی مبرا است.

ظریف در ادامه با تاکید بر این که دشمن در مقابل مردم ایران احساس ضعف می‌کند بیان کرد: آمریکایی‌ها در تحلیل‌های خود برنامه نابودی فردو را کشیدند اما پشت آن نوشتند اگر ما فردو را خراب کنیم این مردم متحدتر و منسجم‌تر برابر ما می‌ایستند و آن گاه خطر جدی‌تری ما را تهدید می‌کند. حضرت آقا به همین دلیل تاکید داشتند که شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمنان ترسناک‌تر است. اگر ما قدرت ملت را قبول نداشتیم در شهادت حاج قاسم دیدیم که مردم همه یک دست شده و برابر استکبار ایستادند. وی در ادامه با اشاره به بودجه دو تریلیونی نظامی سالیانه آمریکایی‌ها بیان کرد: آنچه که قطعا ما را برابر تجهیزات نظامی امریکا قدرتمندتر می‌کند سلاح ما نیست بلکه قدرت اتحاد مردم است ما باید خود این را باور کنیم. توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دنیا مشخص است اما توان فرهنگ ایثار و شهادت ما بسیار بالاتر است بنده در جلسه‌ای خصوصی با آقای کری حضور داشتم ایشان گفتند چرا فردو را ساختید اگر ما بخواهیم آن را خراب می‌کنیم بنده در پاسخ به ایشان بیان کردم به فرض این که شما فردو را خراب کنید آن‌گاه چه پاسخی برای ملت دارید. آقای کری همانجا اعلام کردند برای همین است که ما نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم. امریکا با بودجه دو تریلیون دلاری فکر می‌کند می‌تواند دنیا را نابود کند اما ما با این منطق با امریکا روبه‌رو نمی‌شویم. قدرت ما برگرفته از توان مردمی و فرهنگ ایثار و شهادت کشور است.

بعد از سخنان ظریف ذوالنوری اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شده است.

ساداتی نژاد: وزارت خارجه برای مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها چه کرده است؟

در ادامه جلسه نوبت به طرح سوال ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس رسید که ضمن بیان سوال خود از ظریف در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا، تاکید کرد که با توجه به سیاست مداخله‌جویانه امریکا برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه باید اقدامات مقتدرانه‌تری انجام دهد. او در ادامه تصریح کرد: وزارت خارجه باید شکایت و اعتراض در مجامع حقوقی بین‌المللی را دنبال کند و از سوی دیگر فعالیت رسانه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته باشد. جنگ رسانه‌ای امریکا امروز در حوزه رسانه‌ها بسیار شدت گرفته و با فریبکاری به مداخله می‌پردازد. وزارت خارجه باید در همان رسانه‌های بین‌المللی پاسخ این اقدامات مداخله‌جویانه را دهد. نباید وزارت امور خارجه صرفا به چند مصاحبه و توییت بسنده کند. در خصوص برجام نیز باید بگویم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هر آنچه را که خواستند به دست آوردند و آن‌گاه که نوبت به اجرای تعهدات آنها شد کنار کشیدند. وزارت امور خارجه لازم است با جدیت به نقش مقتدرانه خود در مجامع بین‌المللی ادامه دهد تا دیگر این کشورها جرات نکنند اقدامات مداخله‌جویانه انجام دهند.

ظریف: مداخله سفیر انگلیس را با شدیدترین لحن محکوم کردیم

ظریف در پاسخ به او گفت:‌ وزارت خارجه اقدامات متعددی برابر دخالت‌های آمریکایی‌ها در سال ۱۳۹۶ انجام داد مهم‌ترین آن خنثی کردن طراحی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل است. آمریکایی‌ها به عنوان عضو دائم شورای امنیت تصمیم گرفته بودند که با سوء‌استفاده از مکانیزم شورا موضوع اغتشاشات و ناآرامی‌های سال ۱۳۹۶ را به شورای امنیت ببرند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چنان موفق بود که آن جلسه تبدیل شد به جلسه‌ای برای محاکمه ایالات متحده.

ظریف در ادامه صحبت‌هایش با بیان این‌که ما در برجام بردیم و اروپایی‌ها نبردند، اظهار کرد: وزارت خارجه در موضوع مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات، آن را به شدیدترین لحن محکوم کرد.

در ادامه اما ساداتی‌نژاد که از توضیحات ظریف قانع نشده بود پاسخ‌های او را به رای گذاشت که نمایندگان پاسخ‌های او را قانع‌کننده دانستند.

اقناع مجلس از پاسخ‌های ظریف

سومین نماینده هم محمدجواد ابطحی نماینده اصولگرای خمینی‌شهر بود که سوالش از ظریف در جلسه ۱۲ آبان‌ماه ناقص ماند و قرار شد تا دراولین جلسه حضور ظریف در مجلس آن را مطرح کند. سوال او در آن جلسه این بود که علت اظهارات ظریف درباره‌ پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال برابر وقت‌کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس چه بود.

در آن جلسه ظریف بعد از توضیحات به ابطحی جلسه را قبل از شنیدن حرف‌های این نماینده برای حضور در نشست شورای‌عالی امنیت ملی ترک کرد. اقدامی که مورد اعتراض ابطحی قرار گرفت و او صحبت‌هایش را ادامه نداد. ابطحی در توضیح سوالش در جلسه دیروز با انتقاد از رفتار ظریف گفت: ترک جلسه آن هم زودتر از موعد مقرر در آیین‌نامه بی‌اعتنایی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است شما نمی‌توانید به نمایندگان دهن‌کجی کنید. آقای ظریف چرا رگ گردن‌تان برای دوستان داخلی متورم است اما به خارجی‌ها لبخند می‌زنید، شما امروز عمل وقیح سفیر انگلیس را محکوم می‌کنید اما احتیاجی به محکومیت شما نیست به‌جای آن قانون مصوب سال ۹۰ را اجرا کنید. از طرف دیگر سفرا را برای اروپا و امریکا اعزام می‌کنید که ما مناسبات اقتصادی‌مان با اروپا دو درصد است اما برای هند و چین سال‌ها و ماه‌هاست یک سفیر نفرستاده‌اید.

او با انتقاد از صحبت‌های ظریف درباره‌ی پولشویی گفت: شما در صحبت‌های‌تان نگفتید که منظورتان از پولشویی در کدام دستگاه است و شبکه‌های خارجی، همه دستگاه‌ها اعم از مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، سپاه و مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم کردند. آقای ظریف شما دیپلمات هستید و باید متوجه کلام خود باشید.

از آنجا که طبق آیین‌نامه مجلس وزیر در جلسه روز ۱۲ آبان‌ماه توضیحات‌ش را بیان کرده و تنها ۸ دقیقه از وقت ابطحی برای بیان سخنانش باقی مانده بود، ظریف دیگر صحبتی نکرد. ابطحی هم گفت که این سوال را به رای می‌گذارم چون وزیر امور خارجه به مجلس بی‌اعتنایی کرده است. نمایندگان هم با ۹۹ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

برچسب ها: ظریف ، مجلس ، ذوالنوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)