کد خبر: ۳۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد واعظی از سیاست انتخاباتی برای کاهش مشارکت مردم؛
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری، ادامه داد: تفکری دیگر هم هست مبنی بر اینکه مهم نیست چند درصد افراد در انتخابات شرکت می‌کنند، بلکه مهم نتیجه انتخابات است. ما می‌گوییم که اگر شما می‌خواهید مهندسی کنید که تعداد کمی در انتخابات شرکت کنند و افراد خاصی نتیجه این انتخابات باشند، این نتیجه انتخابات همه ملت ایران نیست.

طرفداری از دولت و برجام علت برخی از رد صلاحیت ها است / نمی‌شود همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد/زیرنویس‌های پخش شده در صدا و سیما با فیلم و نوار سخنرانی‌های رئیس جمهوری مغایر است/صدا و سیما نباید توسط گروه محدود جناحی اداره شود/دولت تصمیمی برای خروج از «ان.پی.تی» نگرفته است

رئیس دفتر رئیس جمهوری از آنچه «مهندسی انتخابات با هدف کاهش مشارکت مردم» خواند، انتقاد کرد و گفت که در این صورت، این نتیجه انتخاب همه ملت نیست.

محمود واعظی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره واکنش دولت نسبت به رد صلاحیت‌ها، با تأکید بر اینکه دولت نسبت به رد صلاحیت‌هایی که براساس قانون باشد، به هیچ وجه مطلبی ندارد، اظهار کرد: گزارش‌هایی از نمایندگان حاضر در مجلس یا نامزدها دریافت می‌کنیم که به آنان گفته شد شما از برجام حمایت کردید، یا از دولت طرفداری کرده‌اید و مسائلی را در پرونده آنها مطرح کرده‌اند که مربوط به مسائل تفکر و اندیشه (افراد) است.

واعظی با بیان اینکه نمی‌شود همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد، گفت: وقتی علی لاریجانی درباره مسأله رد صلاحیت‌ها صحبت کرد، سخنگوی شورای نگهبان پاسخ وی را داد و هر کسی در هر جایی صحبتی درباره مسأله رد صلاحیت‌ها انجام داده آقای کدخدایی به وی پاسخ داده است. او اضافه کرد: برهمین اساس، ما همه آنچه در مسائل مالی اقتصادی و اخلاقی تخلف است را قبول داریم اما این طور نیست که بخواهند با فکر و اندیشه افراد این کار را انجام بدهند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری، ادامه داد: تفکری دیگر هم هست مبنی بر اینکه مهم نیست چند درصد افراد در انتخابات شرکت می‌کنند، بلکه مهم نتیجه انتخابات است. ما می‌گوییم که اگر شما می‌خواهید مهندسی کنید که تعداد کمی در انتخابات شرکت کنند و افراد خاصی نتیجه این انتخابات باشند، این نتیجه انتخابات همه ملت ایران نیست.

واعظی که همزمان عضو مؤسس و شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم هست، درباره وضعیت تأیید صلاحیت نامزدهای این حزب هم گفت: اکثر نامزدهایی که از حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات ثبت نام کرده بودند به واسطه‌ اینکه که طرفدار دولت هستند، رد صلاحیت شده‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، هرگونه اختلاف دولت و صدا و سیما را رد و تأکید کرد: ما از صدا و سیما چیز زیادی نمی‌خواهیم، جز اینکه صحبت‌های رئیس جمهوری و وزرا بدون تبعیض و براساس آنچه می‌گویند را مطرح کند.

واعظی گفت: اینکه برخی از مطالب به دلیل مصلحت نبودن کار نمی‌شود یا برداشت‌های خود را از صحبت‌های رئیس جمهوری و وزرا زیرنویس می‌کنند، مورد قبول نیست، چندین بار هم تذکر داده شده که در مواردی زیرنویس‌های پخش شده با فیلم و نوار سخنرانی‌های رئیس جمهوری مغایر است.

او با اشاره به اینکه دولت مجموعه عظیم کارکنان این سازمان در سراسر کشور را از خود می‌داند، اضافه کرد: اما متأسفانه تعداد اندکی از افراد سیاسی در ۱۵ سال گذشته پست‌های کلیدی را در اختیار گرفته و با این جایگاه به عنوان یک حزب برخورد می‌کنند و دولت معتقد است نباید صدا و سیما از سوی آن گروه محدود جناحی اداره شود.

واعظی، صدا و سیما را یک رسانه ملی و متعلق به کل کشور و نظام دانست و افزود: همان گونه که برای قوا و نهادهای دیگر بسته خبری تدارک می‌بینند، در مورد دولت هم همان گونه عمل کنند. برای مثال پوشش خبری وزیر دولت که دو روز در هرمزگان از تمام جاهای سیلزده بازدید کرده در مقایسه با نهادها و افراد دیگری که مثلاً در حال غذا دادن به سیلزده‌ها هستند یکسان نیست، برای دومی ۳ دقیقه زمان اختصاص داده می‌شود، در حالی که برای اولی تنها ۱۰ ثانیه!

تصمیمی برای خروج از «ان.پی.تی» گرفته نشد

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره مسأله خروج از «ان.پی.تی» که اخیراً از سوی وزیر خارجه مطرح شد نیز گفت: در دولت بحثی درباره تصویب خروج ایران از «ان پی تی» نداشتیم و طبیعی است که این موضوع از اختیارات خود دولت است و تصمیم آن باید جای دیگری گرفته شود.

او با اشاره به نامه رئیس جمهوری به سران کشورهای ۴+۱ که اردیبهشت‌ ماه امسال نوشته شد، ادامه داد: رئیس جمهوری در این نامه اعلام کرده بود اگر امریکا یا هر یک از طرفین تلاش کنند تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، در آن صورت ایران تصمیم به اقدامات سخت‌تری خواهد گرفت، که خروج از «ان پی تی» یکی از آن‌ها خواهد بود.

واعظی درباره ابهامات انتخاب رئیس سازمان هلال احمر هم گفت: شورای عالی تشکیل شده در آن زمان بسیار با عجله بود و استعفایی که «پیوندی» به رئیس جمهوری داد، هنوز پذیرفته نشده بود. لذا مشکلاتی هم در رأی‌گیری و انتخابات به وجود آمد. در این انتخابات ۹ نفر شرکت کرده بودند دو نفر از داخل همان شورا [عالی هلال احمر] و هفت نفر از بیرون. ۷ نفر از بیرون زمان محدودی برای ارائه برنامه و حرف زدن در اختیار داشتند در حالی که بقیه عضو شورا بودند. اتفاقاً همان دو نفر هم انتخاب شدند و ۷ نفر درباره موضوعات مختلف اعتراض کردند و به رئیس جمهوری نامه نوشتند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری دستور پیگیری و بررسی بی‌طرفانه در معاونت حقوقی را داد و معاونت حقوقی به انتخابات اشکال گرفت و پیشنهاد داد این انتخابات تجدید شود و این دست خود شورای عالی است که انتخابات را تجدید کنند. اگر انتخابات درست انجام شود رئیس جمهوری هم یکی از دو نفر را انتخاب خواهد کرد. رئیس جمهوری تا زمانی که اختلاف درونی گروه‌ها حل نشود، حکم فردی را امضا نمی‌کند.

منبع: ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)