کد خبر: ۳۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
اولین بسته خبرهای انتخاباتی گفتارنو؛
رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس که در دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد با واکنش بسیاری از چهره های شاخص اصلاح طلب و همین طور رییس جمهور همراه بوده است.اظهار نظر ها در این خصوص سخنگوی شورای نگهبان را به واکنش واداشته وگفته است رد صلاحیت ها به دلیل فساد اقتصادی بوده است اما اسماعيل گرامي‌مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي می گوید اصلاح طلبان به دلیل رويكرد و تفكرات سياسي‌شان رد صلاحيت شدند.حالا برخی چهره های اصلاح طلب می گویند: برای هرگونه رفتار انتخاباتی منتظر پاسخ اعتراضات در خصوص رد صلاحیت‌ها هستند، تابعد از آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.البته اصلاح طلبان معتقدند: نباید امید داشت شورای نگهبان ، اصلاح‌طلبان را به رقابت‌های انتخاباتی بازگرداند.

دولت احمدی نژاد یکدست بود پس چرا از دولتش با عنوان انحرافی نام می برند؟/ یکدست شدن یک جریان سیاسی در حاکمیت به مصلحت کشور نیست/رئیس‌جمهور جلسه انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت/ انتخابات مجلس اول در اسفند ۵۸ را الگو قرار دهید/ هيچ بهانه‌اي از هيچ گروهي براي دور شدن از صندوق‌هاي راي پذيرفته نيست

به گزارش گفتارنو و به نقل از خبرگزاری ها، رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس که در دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد با واکنش بسیاری از چهره های شاخص اصلاح طلب و همین طور رییس جمهور همراه بوده است.

اظهارنظر ها در این خصوص سخنگوی شورای نگهبان را به واکنش واداشته وگفته است رد صلاحیت ها به دلیل فساد اقتصادی بوده است اما اسماعيل گرامي‌مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي می گوید اصلاح طلبان به دلیل رويكرد و تفكرات سياسي‌شان رد صلاحيت شدند.

حالا برخی چهره های اصلاح طلب می گویند: برای هرگونه رفتار انتخاباتی منتظر پاسخ اعتراضات در خصوص رد صلاحیت‌ها هستند، تابعد از آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

البته اصلاح طلبان معتقدند: نباید امید داشت شورای نگهبان ، اصلاح‌طلبان را به رقابت‌های انتخاباتی بازگرداند.

نام شخص سمت  در اظهاراتشان چه گفتند  

علیرضا معزی 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور

تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به فیک نیوز، آبی گرم‌ نخواهد شد. رئیس‌جمهوری هیچ زمانی، جلسه انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت.

گرچه روحانی وظیفه خود می‌داند که همه ارکان را برای خلق انتخاباتی رقابتی و پرشور متقاعد سازد.

 
ربیعی سخنگوی دولت

برگزاری انتخابات مجلس با تکیه بر الگوهای ۱۵ درصدی و حداکثر سی و چند درصدی که مشارکت و «رضایت عامه ملت» را نادیده انگارد و به رسمیت نشناسد، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مبرم لحظه حاضر یعنی مقاومت حداکثری در مقابل فشارها و تحریم‌ها و تروریسم آمریکایی باشد.

رونق تولید اقتصادی در‌ فاز مقدم عملیاتی خود باید بر «رونق تولید رضایت» استوار باشد که انتخابات تراز قانون اساسی و ملهم از انتخابات مجلس اول، یعنی جلب رضایت عامه با همه گرایش‌های سیاسی موجود و پرهیز از تک جناح سازی شرط اصلی آن است.

انتخابات مجلس اول در اسفند ۵۸ الگوی درخشانی برای بازگشت به جامعه وجلب رضایت عامه با همه تنوع‌ها و مؤلفه‌های گوناگون هویت ملی و همه سبک‌های زیستی کشور به نمایش می‌گذارد که تکرار خلاقانه آن در چهلمین سالگرد تأسیس و استمرار یک مجلس واقعی می‌تواند ضمن تحکیم صفوف ملی بنیان‌های تحریم‌ها و تروریسم آمریکایی را در جهان امروز به زیر ضرب ببرد.

 
قاسم میرزایی نیکو  عضو فراکسیون امید مجلس

مجلس یازدهم یک مجلس ناشناخته خواهد بود. از سوی دیگر هم مطرح می‌شود پارلمان بعدی یکدست می‌شود؛ اما دوستان نمی‌گویند که یکدستی در هیچ زمینه‌ای نه تنها سود ندارد بلکه ضرر هم دارد. مگر در دولت احمدی نژاد همه چیز یکدست نبود پس بعدها چرا از دولتش با عنوان انحرافی نام بردند؟

اصلاح طلبان برای هرگونه رفتار انتخاباتی منتظر پاسخ اعتراضات در رد صلاحیت‌ها هستند، بعد تصمیم نهایی را می‌گیرند. نباید امید داشت شورای نگهبان ، اصلاح‌طلبان را به رقابت‌های انتخاباتی بازگرداند.

 
غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب

اصلاح طلبان اگر چه در بیست سال گذشته با فراز و فرودهای زیادی رو به رو بوده‌اند و درخصوص بسیاری از نیروهای کلیدی و توانمند این جریان برخوردهای حذفی صورت گرفت و بسیاری ردصلاحیت شدند اما همواره تلاش این جریان سیاسی حضور در انتخابات و تحکیم همبستگی ملی بوده است.

از شورای نگهبان انتظار داریم درخصوص ردصلاحیت‌ها تجدید نظر کنند تا اصلاح طلبان بتوانند حضور جدی در انتخابات پیش رو داشته باشند.

جوانمردانه نیست که کاندیداهای جریاناصلاح طلب ردصلاحیت شوند و بازهم بگویند که شما قصد همکاری ندارید. یکدست شدن یک جریان سیاسی در حاکمیت به مصلحت کشور نیست.

 
اعضاي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان  

اعضاي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان با انتقاد از نحوه اعلام مواضع شوراي نگهبان از سوي سخنگوي اين نهاد در مواجهه با اعتراض داوطلبان ردصلاحيت شده، اين نوع رويارويي را در شرايط ويژه كشور، نقض بي‌طرفي اين شورا و الزامات يك انتخابات پرشور دانسته و از آن به عنوان عاملي براي بي‌اعتمادي به نهاد انتخابات و جايگاه مجلس شوراي اسلامي توصيف كردند.

 

جمال عرف

رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور 

دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب و دولت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات است.

در شرایط فعلی در فضای سیاسی- انتخاباتی کشور، برخی احزاب و جریان‌ها احساس می‌کنند در گردونه انتخابات، جایگاه مناسب و شایسته‌ای ندارند و وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امر انتخابات این است که با درک شرایط، زمینه‌های مناسب را برای افزایش رقابت انتخاباتی و تحقق مشارکت حداکثری فراهم کنند.

 

پاسخ کدخدایی به واعظی
سخنگوی شورای نگهبان - رییس دفتر روحانی

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت که برخی رد صلاحیت ها به خاطر حمایت نامزدها از برجام و دولت بوده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اما در توئیتی در واکنش به این سخن واعظی نوشته است: «اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد! شاید همین ‎اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است.

 
پاسخ واعظی به کدخدایی  رییس دفتر روحانی- سخنگوی شورای نگهبان 

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اینکه گفته می‌شود انتقاد رئیس جمهوری نسبت به رد صلاحیت‌‍‌های صورت گرفته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل رد صلاحیت داماد ایشان است، گفت: آقای رئیس جمهوری همیشه از حضور تمامی جریان‌ها در انتخابات حمایت کردند؛ بازگردید به چهار سال قبل،‌ چهار سال قبل هم داماد ایشان در کارزار انتخابات حضور داشت؟ یکی هم به ایشان جواب داد شما ۱۰ هزار نفر را رد کردید، همه این ۱۰ هزار نفر از بستگان رئیس‌ جمهوری هستند؟

وظیفه رئیس جمهوری است که از آن چیزی که در قانون اساسی مشخص شده است، دفاع کند؛ صیانت از قانون اساسی و سخن گفتن با مردم حق رئیس‌ جمهوری است.

 
آيت‌الله عليرضا اعرافي

خطیب نماز جمعه قم

انتخابات اسفندماه مي‌تواند حلقه اقتدار ملت و عظمت گفتمان و جبهه مقاومت را تكميل كند. هيچ بهانه‌اي از هيچ گروهي براي دور شدن از صندوق‌هاي راي پذيرفته نيست.

صندوق‌هاي راي بايد شكوه حضور را نشان داده و مردم بايد با آگاهي و بصيرت به انسان‌هاي پاك‌دست و مجاهد و مبارز راي دهند تا كشور در مسير درست قرار گيرد.

 
اسماعيل گرامي‌مقدم

سخنگوي حزب اعتماد ملي

متاسفانه سخنگوي شوراي نگهبان در اظهاراتي مدعي شده عمده رد صلاحيت‌شدگان به‌ دليل مسائل اقتصادي و اخلاقي با اين مشكل مواجه شده‌اند.

بعضي ناظران معتقدند، كانديداهاي اصلاح‌طلب را رد صلاحيت كرده‌اند تا جريان مورد وثوق‌شان بي‌رقيب وارد مجلس شود.

عملكرد شوراي نگهبان برخلاف بيانات رهبري بود كه فرمودند هر كس به كمرنگ كردن انتخابات كمك كند در راستاي كمك به دشمنان حركت كرده است، چراكه وقتي جرياني سياسي به اين صورت رد صلاحيت شود، روشن است كه انتخابات كمرنگ و كم ‌رونق خواهد شد.

شوراي نگهبان اگر دغدغه مشاركت مردم، اتحاد و فرمايش‌هاي رهبري را دارد بايد از اين رويكرد سليقه‌ايي كه به حذف يك جريان سياسي خاص از انتخابات مي‌انجامد، دست بردارد و به منافع ملي توجه كند. با اين رد صلاحيت‌هاي گسترده هيات‌هاي نظارت توجهي به منافع ملي ندارند.

ما اصلاح‌طلبان تا جايي كه توانستيم نام‌نويسي كرديم و به ميدان آمديم. از طرفي بسياري از چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلب نيامدند و ثبت نام کنندگان همگي از چهره‌هاي معتدل اصلاح‌طلب بودند تا شوراي نگهبان بهانه‌اي براي رد صلاحيت نداشته باشد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)