کد خبر: ۳۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
ازدواج سنت نبوی و سرآغاز تشکیل یک زندگی صمیمی از طرف زن و مرد است، مقدس‌ترین و مهم‌ترین نهاد در هر جامعه محسوب می‌شود؛ تصمیم‌گیری آگاهانه می‌تواند نهاد خانواده را مداوم و مستحکم کند و موجب سلامت جامعه شود.

ازدواج سنت نبوی و سرآغاز تشکیل یک زندگی صمیمی از طرف زن و مرد است، مقدس‌ترین و مهم‌ترین نهاد در هر جامعه محسوب می‌شود؛ تصمیم‌گیری آگاهانه می‌تواند نهاد خانواده را مداوم و مستحکم کند و موجب سلامت جامعه شود.

براساس آمارها، ۱۱درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷ زنان بزرگتر از مردان هستند، این اختلاف سنی از 2 تا 3 سال شروع شده و به 25 سال و حتی بیشتر هم می‌رسد. ازدواج‌هایی که ممکن است با انگیزه‌های مختلف صورت گرفته باشد؛ طبق آخرین سرشماری سازمان ثبت احوال از توزیع سنی همسران در زمان ازدواج و طلاق در کشور ۱۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷، مرد و زن هم سن بودند و در ۱۱ درصد آنها زنان بزرگ‌تر از مردان هستند.

براساس نظر جامعه‌شناسان در حال حاضر، ایران به لحاظ ازدواج کشوری مناسبی نیست چراکه امروز هرم سنی ازدواج به هم ریخته است؛ گاهی تجردگرایی تا سن ۴۰ سالگی می‌بینم و گاهی ازدواج‌هایی را می‌بینیم که همسران توان تفکیک درست و غلط زندگی را ندارند در این میان دولت تنها با سیاست افزایش وام ازدواج در راستای تشویق جوانان به ازدواج است و در برخی از مواقع خانواده‌ها، کودکان کم سن و سال خود را مجبور به ازدواج می‌کنند بنابراین این وضعیت در شکل‌های مختلف خود دستخوش آسیب است.

13 میلیون جوان مجرد در کشور

عده‌ای نظرات موافقی در رابطه با این ازدواج دارند و گروهی مخالف چنین پیوندهایی هستند و مسائلی همچون بلوغ فکری، اقتدار و مردسالاری، عدم پذیرش خانواده‌ها و حتی عدم پذیرش جامعه و عرف می‌دانند در این میان بالا رفتن سن ازدواج و استقلال مالی زنان از جمله دلایل شکل‌گیری تعدادی از این ازدواج‌ها است.

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار مرکز آمار ایران و مدیرکل سابق اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در گزارشی از میزان جوانان مجرد کشور گفت: ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مجرد هرگز ازدواج نکرده در کشور داریم که با احتساب افراد بدون همسر در اثر فوت یا طلاق، جمعیت مجردان ایران به رقم ۱۳ میلیون و ۳۲ هزار می‌رسد.

اختلافات سنی تهدیدی برای برخی از ازدواج‌ها

محمدرضا بادامچی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مورد ازدواج‌های معکوس می‌گوید: در ازدواج‌هایی که دختران بزرگتر از مردان هستند باید موردی، مورد بحث و بررسی قرار بگیرند، اگر این اختلاف سنی بین 5 تا 6 سال باشد مشکلی ندارد اما زمانی که این اختلاف سنی بین 20 تا 30 باشد مشکلات دیگری در پی خواهد داشت که ممکن است تهدیدی برای اینگونه ازدواج‌ها باشد.

جامعه به ظاهر مدرن ایرانی با افکار سنتی می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به سنتی بودن جامعه ایرانی اشاره و تاکید می‌کند: جامعه به ظاهر مدرن ایرانی با افکار سنتی می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد، در ازدواج معکوس نقش خانواده‌ها بسیار تاثیرگذار است از گذشته‌های دور این‌گونه ازدواج‌ها وجود داشته و چندان عجیب نیست؛ نباید در مورد این ازدواج‌ها آمارسازی شود اگر آمار آن افزایش پیدا کند بدون شک در جامعه مشکلاتی وجود دارد.

سایه سنگین بیکاری در شکل‌گیری ازدواج‌های معکوس

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تصریح می‌کند: برخی از این ازدواج‌ها به دلیل شرایط مادی و بیکاری شکل می‌گیرد، پسران به دلیل تمول زنان و نه برحسب عشق و علاقه به سمت اینگونه ازدواج‌ها پیش می‌روند که به مرور زمان جذابیت خود را از دست داده و تبدیل به جدایی می‌شود.

سن یکی از فاکتورهای مهم زندگی

سیده فاطمه ذوالقدر سخنگویی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ازدواج‌های معکوس می‌گوید: ازدواج سنت نبوی و سرآغاز تشکیل یک زندگی صمیمی از طرف زن و مرد است، مقدس‌ترین و مهم‌ترین نهاد در هر جامعه محسوب می‌شود؛ تصمیم‌گیری آگاهانه می‌تواند نهاد خانواده را مداوم و مستحکم کند و موجب سلامت جامعه شود؛ در دین اسلام به خانواده بسیار سفارش شده است در این بین کفویت از جمله شرایط لازم برای یک انتخاب درست یک ازدواج پایدار خواهد بود که از جمله فاکتورهای کفویت تناسب سنی زن و مرد است، البته این بدان معنا نیست که حتما زن از مرد کوچکتر باشد؛ در ازدواج علاوه بر تناسب ظاهری فاصله سنی نباید زیاد باشد که موجب تفاوت تفکر زوجین باشد.

صدا و سیما و نهادهای مدنی، جهت ترغیب جوانان به ازدواج و تبلیغ برای انتخاب آگاهانه و درست بسیار مؤثر هستند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: صدا و سیما و نهادهای مدنی، جهت ترغیب جوانان به ازدواج و تبلیغ برای انتخاب آگاهانه و درست بسیار مؤثر هستند، باید زمینه مناسب برای این مهم را فراهم کنند و عاملی باشند تا از انتخاب‌های هیجانی و تصمیمات شتابزده اجتناب شود، تناسب و توافق در اوضاع فرهنگی، اقتصادی، عقیدتی و شرایط همخوان تحصیلی و کاری و همچنین توجه به موضوع سن و سال مورد توجه جوانان قرار گیرد.

ازدواج‌های معکوس را سرزنش نکنید

ذوالقدر در مورد سرکوب نشدن ازدواج‌های معکوس در جامعه گفت: هنگامی که ازدواجی صورت گرفت که به لحاظ عرفی در جامعه همخوانی نداشت نباید آن را سرزنش کنیم. هنگامی که افراد تصمیم بگیرند چنین پیوندی داشته باشند بدون شک معایب و محاسن ازدواج پیش رو را سنجیده‌اند در این میان چنانچه بعد از ازدواج مدام مورد قضاوت جامعه قرار بگیرند، خواسته و ناخواسته ذهن آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در آینده تهدیدی برای زندگی آنها محسوب می‌شود، بر همین مبنا علاوه به کمک به انتخاب درست جوانان در شریک زندگی خود باید به انتخاب آنها احترام بگذاریم و به جای قضاوت‌های نابجا، سعی در ایجاد صمیمیت و پایداری این زندگی‌ها باشیم.

ازدواج «من» بودن را به «ما» بودن تبدیل می‌کند

زهرا سعیدی مبارکه عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه مبنای زندگی زناشویی، مشترکات زوجین است می‌گوید: برای ازدواج‌های معکوس مبنایی عملی در نظر گرفته نشده و نمی‌توانیم بگوییم این ازدواج‌ها ناموفق بوده و یا نه صد در صد موفق هستند، در زندگی مشترک برخی اشتراکات مطرح است «من» بودن را به «ما» بودن تبدیل می‌کند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید می‌کند: سن در ازدواج یک عدد است؛ مهم آرامش زن و مرد است که در کنار یکدیگر هستند؛ در یک خانواده ما به دفعات متعددی دیدیم که پدر با دختر و یا با پسر خود مثل یک دوست رفتار می‌کند نمی‌توان به دلیل اختلاف سنی «دوستی» پدر با فرزندان را زیر سوال ببریم، ازدواج معکوس هم بر همین اساس است گاهی دوستی زن و شوهر فراتر از رقم شناسنامه‌ای آنها است.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که دو نفر از دو جنس متفاوت زیر یک سقف می‌روند تفاوت‌هایی با هم دارند تا زمانی که با خلق و خوی یکدیگر آشنا شوند این تضادها به صورت اختلاف خود را نشان می‌دهند که به مرور زمان کم می‌شوند نمی‌توانیم بگوییم به دلیل اختلاف سنی است؛ در تمام ازدواج‌ها نه تنها ازدواج معکوس باید مشاوره و شناخت هر دو طرف در میان باشد بلکه مولفه‌هایی مثل سن در ازدواج عددی بیش نیست.

ازدواج‌های معکوس به دلایل شرایط عرفی از طرف خانواده‌ها چندان پذیرفتنی نیست

سعیدی در ادامه یادآوری می‌کند: ازدواج‌های معکوس به دلایل شرایط عرفی از طرف خانواده‌ها چندان پذیرفتنی نیست، دختر و پسر هر دو از خانواده‌های متفاوتی هستند با دو فرهنگ متفاوت که زندگی را تشکیل می‌دهند، وابستگی هر خانواده‌ به فرزندان شاید منجر به ایجاد اختلافاتی در زندگی زوجین شود علی‌الخصوص در این ازدواج‌ها که سن مطرح می‌شود؛ اختلافات خانوادگی اگر کنترل نشود گاهی منجر به اختلافات بزرگتر و حتی طلاق هم می‌شود.

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید می‌کند: فرهنگ‌سازی و آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در رابطه با انتخاب همسر آینده جزو اولویت‌های زندگی هر جوانی است؛ باید در حوزه ازدواج و ازدواج‌های معکوس فرهنگ‌سازی شود و مشاوره‌هایی در حوزه ازدواج گذاشته شود.

فرهنگ‌سازی را از مساجد و مدارس آغاز کنید

وی فرهنگ‌سازی درست را مهمترین عامل در حوزه ازدواج می‌داند و می‌گوید: مساجد و مدارس دو پتانسیل قوی در حوزه فرهنگ‌سازی در کشور ما هستند که می‌توان در حوزه زندگی شخصی و اجتماعی مسائل دیگر مورد توجه قرار دهیم؛ اگر بتوانیم در این حوزه قوی عمل کنیم بدون شک آمار طلاق در کشور هم رو کاهش خواهد یافت؛ دراین میان نقش رسانه‌ها در زندگی تک تک افراد غیر قابل انکار است و در تحکیم بنیان خانواده می‌تواند نقش موثری داشته باشد و تاثیر مستقیمی در زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد دارند، علی‌الخصوص در فرهنگ‌سازی نقش بی‌بدیل رسانه را نمی‌توانیم انکار کنیم استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در کنار رسانه ملی می‌توانند نقش موثری در راستای افزایش ازدواج‌های درست و کاهش طلاق داشته باشد.

نمی‌توان در مورد درست یا غلط بودن ازدواج‌های معکوس نظر قطعی داد

فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در مورد ازدواج معکوس می‌گوید: ازدواج یک امر شخصی است نمی‌توانیم نظر قطعی در مورد درست و اشتباه بودن ازدواج‌های معکوس مطرح کنیم، چه بسا ازدواج‌هایی را می‌بینم که مردان بزرگتر از زنان بودند اما زندگی موفقی نداشته و گاهی برعکس این ماجرا را شاهد بودیم ازدواج‌هایی که زنان بزرگتر از مردان بوده و زندگی خوبی را داشته‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید می‌کند: تعیین اختلاف سنی برای ازدواج چندان اهمیت ندارد، برای اینگونه ازدواج باید دنبال چرایی باشم، یا برحسب علاقه بوده یا دلایل دیگری همچون نیاز عاطفی و یا استقلال مالی زنان عامل این‌گونه ازدواج‌ها شده است، موفق و یا ناموفق بودن این ازدواج‌ها باید توسط تحقیق و پژوهش و پرسشنامه مورد بررسی قرار گیرد .

فرض بر این بگذاریم که ازدواج‌ها بر پایه بزرگتر بودن زن‌ها چارچوب‌بندی شده بود! آیا باز هم مشکل وجود داشت؟

آنچه در تاریخ خواندیم و شنیدیم «باید» در ازدواج وجود ندارد، همانگونه که حضرت محمد(ص) از همسر خود حضرت خدیجه (س) به لحاظ سنی کوچکتر بودند. در پایان باید گفت انسان موجودی پیچیده و ناشناسی است. زمانی می‌توان برای این انسان فرمول‌بندی و چارچوب‌بندی کرد که قراردادی برای خودش تعیین کرده باشد؛ فرض بر این بگذاریم که ازدواج‌ها بر پایه بزرگتر بودن زن‌ها چارچوب‌بندی شده بود! آیا باز هم مشکل وجود داشت؟ انسان موجودی قابل پیش‌بینی شده‌ای نیست نباید و باید در ذهنش نمی‌گنجد در لحظه با توجه شرایط تصمیمات متفاوتی می‌گیرد که صلاح خود باشد، بر مبنای پیچیده بودن انسان نمی‌توانیم بگوییم ازدواج معکوس روندی صرفا اشتباه یا درست در جامعه است؛ بستگی به شرایط و عوامل متفاوتی دارد که فرد به فرد این شرایط تغییر می‌کند و تمام استدلالات نسبی هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)