کد خبر: ۳۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان مطرح کرد
نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان، می گوید: هرچند تایید تعدادی از کاندیداها آنهم در آخرین روزها در بعضی از حوزه ها موجب تقویت روحیه شد اما در برخی حوزه های دیگر ما شاهد بهم ریختگی نظم اصلاح‌طلبان هستیم.اصلاح‌طلبان از شرایط موجود راضی نیستند، اما مبنای حضورشان احساس تکلیف انقلابی آنهاست چرا که معتقدند هرچه حضور مردم پررنگ تر باشد قدرت دیپلماسی ایران بیشتر خواهد بود.

حضور می یابیم،چرا که قدرت دیپلماسی ایران  بیشتر خواهد شد/مشارکت گسترده در انتخابات طرح خاورمیانه را خنثی می کند/ گفتمان اصلاح طلبی در کنار اصولگرای ضامن بقای جمهوری اسلامی است/ حذف اصلاح‌طلبان از قدرت به نفع جریان اصول گرایی نیست/ جریان نو اصولگرایی حاصل تغییر هویت اصولگرایان برای تطابق با جامعه است

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

تایید صلاحیت ها اعلام شد و از یک طرف جریان اصولگرایی قرار داشت که از مدت ها پیش دنبال بستن لیست بود و در مقابل اما جریان اصلاح طلبی منتظر ماند تا 12 بهمن ماه شود تا بلکه شورای نگهبان در ردصلاحیت های نامزدهای اصلاح طلب تجدید نظر کند و دستشان باز شود برای ارائه لیست.

آنچه اکنون مطرح است این است آیا اصلاح طلبان در کرمان لیست انتخاباتی خواهند داد یاخیر؟

سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان کرمان اخیرا در گفت و گو با گفتارنو گفته است: طی روزهای آینده جمع‌بندی اصلاح‌طلبان استان در خصوص نامزدهای مورد حمایت اعلام خواهد شد.

عضو شورای اصلاح‌طلبان استان و نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان نیز به گفتارنو می گوید:  اصلاح‌طلبان از شرایط موجود راضی نیستند، اما مبنای حضورشان احساس تکلیف انقلابی آنهاست چرا که معتقدند هرچه حضور مردم پررنگ تر باشد قدرت دیپلماسی ایران بیشتر خواهد بود.

گفت وگوی من با محمدمهدی عرب نژاد، دکترای جامعه شناسی، عضو شورای اصلاح‌طلبان استان و نایب رییس حزب اتحاد ملت منطقه کرمان در ادامه آمده است که می خوانید.


حال که تاحدودی وضعیت تایید صلاحیت اصلاح طلبان مشخص شده است، استراتژی اصلاح طلبان کرمان برای حضور در انتخابات را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا با همین کاندیداهای حداقلی لیست انتخاباتی خواهند داد؟

بصورت کلی اصلاح‌طلبان از شرایط موجود راضی نیستند، اما مبنای حضورشان احساس تکلیف انقلابی آنهاست چرا که معتقدند هرچه حضور مردم پررنگ تر باشد قدرت دیپلماسی ایران بیشتر خواهد بود اما تایید تعدادی از کاندیداها آنهم در آخرین روزها در بعضی از حوزه ها موجب تقویت روحیه و در برخی حوزه های دیگر موجب بهم ریختگی نظم اصلاح‌طلبان شد.

با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس چطور می شود از مردم که حالا دایره انتخابشان محدود شده است، انتظار داشت مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند؟ پیش بینی شما از مشارکت اصولگرایان و اصلاح طلبان پای صندوق رای به چه شکل است؟

انتخابات در این دوره با تمام دوره های قبل متفاوت است، بصورت کلی مردم از سیاست های دولت ناراضی هستند و مشارکت حداکثری قابل پیش بینی نیست.

متاسفانه مشکل اینجاست که ناکارآمدی دولت صرفا به برنامه های دولت مربوط نمی شود.

خروج آمریکا از برجام که در پی آن اعمال تحریم های همه جانبه از یک طرف، خسارت ناشی از سیل در ابتدای سال که منتج به از دست رفتن معادل یکسال بودجه کشور بود از طرف دیگر باعث شد تا بهم ریختگی در برنامه های اقتصادی دولت بوجود بیاید.

اما بیش تر مردم این عوامل اثرگذار را از هم تفکیک نمی کنند و همه نابسامانی ها را به برنامه های دولت نسبت می دهند.

بنابراین کار برای هر دو جریان سخت است اما بیشتر سختی متوجه اصلاح‌طلبان خواهد بود چرا که با شرایطی که عرض کردم امکان اینکه طرفداران اصلاح‌طلبان مشارکت کمتری داشته باشند وجود دارد.

برخی فعالین سیاسی موافق تحریم انتخابات هستند و می گویند اصلاح طلبان بایستی از ارائه لیست خود داری کنند. برخی از مردم هم می گویند ما در انتخابات شرکت نمی کنیم. به نظر شما در این دوره حساس کنونی چرا اصلاح طلبان بایستی حضور داشته باشند و مردم نیز به حضور پای صندوق رای اهتمام بورزند؟

مردم حق دارند که گله مند باشند چرا که شرایط امروز مردم سخت تر شده اما حضور در انتخابات و تاثیر حضور فقط تابع شرایط داخلی نیست چرا که شرایط خارج از ایران و منطقه هم بر انتخابات تأثیر می گذارد و هم تاثیر می پذیرد.

هر چه حضور بیشتر باشد ناامیدی دشمنان جهانی و منطقه ای بیشتر می شود.طرح های شومی که در دهه های گذشته همچون طرح خاورمیانه جدید را کشیده اند که می بایست ایران و خاورمیانه را به تکه های کوچک تقسیم کنند خنثی می شود.

حضور می یابیم،چرا که قدرت دیپلماسی ایران  بیشتر خواهد شد/مشارکت گسترده در انتخابات طرح خاورمیانه را خنثی می کند/ گفتمان اصلاح طلبی در کنار اصولگرای ضامن بقای جمهوری اسلامی است/ حذف اصلاح‌طلبان از قدرت به نفع جریان اصول گرایی نیست/ جریان نو اصولگرایی حاصل تغییر هویت اصولگرایان برای تطابق با جامعه است

برخی از شورای نگهبان دفاع می کنند و می گویند این شورا فراجناحی است و سیاسی عمل نمی کند، اما93 درصد اصلاح طلبان به دلیل افکار سیاسی شان رد صلاحیت می شوند،این تناقض را چطور می شود بررسی کرد؟

من و همفکران من هرگز این اعتقاد را نداریم که شورای نگهبان فراجناحی عمل می کند و مبنای این تفکر ما هم ریشه در تاریخ چهل ساله انقلاب دارد.

اصلاح طلبی یک طیف نیست بلکه یک نوع گفتمان است، گفتمانی که نتیجه آن اصلاح وضع موجود انقلاب و تغییر به سمت مطلوب است.

گفتمان اصلاح طلبی در کنار اصولگرای ضامن بقای جمهوری اسلامی است اما متاسفانه از طرف شورای نگهبان این دو گفتمان در کنار هم دیده نمی شود بلکه آن را در نقطه مقابل می بینند و همین تفسیر ناصحیح موجب کمرنگ نمودن و حذف چهره های بسیاری از اصلاح‌طلبان در سالهای گذشته و حال حاضر شده است.

به نظر شما رد صلاحيت مجلس یازدهم را مي‌توان با رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان در آستانه مجلس هفتم مقايسه كرد؟ آيا آن زمان نيز تعامل و رايزني‌هايي با نهادهاي نظارتي صورت گرفت؟

بین انتخابات در مجلس هفتم و انتخابات امروز تفاوت زیادی وجود دارد و اصلی ترین آن فاصله گرفتن تدریجی اصلاح‌طلبان از قدرت است و این امر موجب شده تا سران امروز اصلاح طلبی از قدرت فاصله زیادی داشته باشند.همین نزدیکی و یا دوری شرایط اعمال قدرت را تغییر می دهد.

برخی فعالین سیاسی معتقدند اصلاح طلبان در این دوره قدرت را در قوه مقننه از دست خواهند داد. آیا موافق این هستید که گوشه نشینی اصلاح طلبان آغاز شده است؟

پس از پایان دولت اصلاحات و شروع دولت نهم فاصله اصلاح‌طلبان از قدرت سرعت بیشتری گرفت و وقایع مختلفی که در سال 88 و پس از آن رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی رخ داد بر شدت آن افزود.

امروزه حضور جریان اصلاح‌طلبی بر پایه وظیفه است و حضور حداقلی را هم که بتواند موجب افزایش مشارکت شود را دارای اهمیت می داند و امید دارد که بتواند از حداقل شرایط بهره ببرد.

اگر این دوره مجلس دست اصولگرایان باشد، اصلاح طلبان در سال های دوری از قدرت چگونه می توانند به تقويت و ارتباط ‌ با جامعه مدني ادامه دهند و در کنار آن از اعمال محدودیت های بیشتر جلوگیری کنند؟

فکر نمی کنم حذف اصلاح‌طلبان از قدرت به نفع جریان اصول گرایی باشد چرا که اصولگرایی در کنار اصلاح طلبی تعریف می شود و چنانچه اصلاح طلبی نباشد اصولگرایی معنای خود را از دست می دهد و نتیجه آن تجزیه اصولگرایی خواهد بود و این اتفاق هرگز به نفع اصولگرایان نخواهد بود.

اما ذکر یک نکته وجود دارد و آن اینکه در جامعه مدنی گفتمان اصولگرایی هرگز به تنهایی پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد و جامعه امروز و فردا هم پذیرای تفکر صرفا اصولگرایی نبوده و نخواهد بود.

اتمسفر امروز جامعه بگونه ای است که در هر شرایطی اصلاح طلبی شاکله خود و هویت خود را حفظ می کند و اینبار اصولگرایان اند که به جهت تطابق با جامعه مجبور به تغییر هویت خواهند شد و نمونه امروز آن جریان نو اصولگرایی است

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)