کد خبر: ۳۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
از جشنواره فیلم فجر چه خبر؟
جنجالی‌ترین روز جشنواره فیلم فجر با نشست‌های مطبوعاتی پرحاشیه و خداحافظی یک بازیگر قدیمی از سینما به پایان رسید.

جمعه هجدهم بهمن، پردیس سینمایی ملت میزبان خبرنگاران و منتقدان زیادی بود که در یک روز تعطیل به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستند و وجود فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در جدول نمایش جمعه و پیش‌بینی یک نشست مطبوعاتی پرحاشیه، این روز را شلوغ‌تر از همیشه کرده بود.

البته همان‌طور که انتظار می‌رفت نشست پرسش و پاسخ فیلم «خروج» حاتمی‌کیا به پربحث‌ترین، شلوغ‌ترین و جنجالی‌ترین نشست‌ چند روز گذشته جشنواره تبدیل شد چرا که نه تنها حاتمی‌کیا بحث‌های اعتراضی خود را مطرح کرد بلکه با نوع پاسخگویی به بعضی سئوال‌ها جو را متشنج‌تر نیز می‌کرد ضمن این‌که فرامرز قریبیان بازیگر کهنه‌کار سینما هم که به قول خودش از اولین نقشی که در سینما بازی کرده‌ همیشه بازیگری معترض‌ در فیلم‌هایش بوده، از حضور در سینما خداحافظی کرد.

بیشترین سئوال‌هایی که در این نشست مطرح شد، تفاوت این فیلم با دیگر آثار حاتمی‌کیا و موضوعاتی همچون حذف فیلم "خروج" از فهرست منتشر شده آرای مردمی در جشنواره فجر و واکنش‌ نداشتن این فیلمساز به بعضی حوادث ماه‌های اخیر برمی‌گشت که لحن برخی پاسخ‌ها، خبرنگاران را بیشتر گله‌مند می‌کرد و حتا در موضع دفاع قرار می‌داد. با این حال فضا در دقایق پایانی کمی آرام‌تر شده بود تا این‌که فرامرز قریبیان جزئی‌تر به تشریح دلایلی پرداخت که سبب دلزدگی او از سینما و خداحافظی‌اش شده است.

خیلی از سینمادوستان و اهالی سینما به یاد دارند که چند سال قبل در جشنواره‌ای که فیلم "عصبانی نیستم" رضا درمیشیان توجه‌ها را به خود جلب کرده بود، فیلم‌ در شب اختتامیه جشنواره از داوری کنار کشید اما پس از برگزاری مراسم اختتامیه فرامرز قریبیان که آن‌سال داور جشنواره بود، دست به یک افشاگری تقریباً تاریخی در تمام دوره‌های برگزاری جشنواره زد و اعلام کرد که جایزه بهترین بازیگر نقش مرد متعلق به نوید محمدزاده بازیگر فیلم "عصبانی نیستم" بوده که جایش به رضا عطاران داده شد. حاشیه‌های زیادی در این باره پیش آمد و حالا پس از چند سال فرامرز قریبیان که خودش بعد از ۸ سال به جشنواره فیلم فجر آمده بود، در نشستی که جوی نسبتاً ملتهب داشت، آن خاطره را بازگو کرد و گفت علنی کردن آن ماجرا تا حدی برایش هزینه داشته مثل آنجا که وقتی پسرش فیلم "۳۶۰ درجه" را به تهیه‌کنندگی پدر ساخت، آن را از جشنواره حذف کردند.

او احساس می‌کند اتفاقاتی از این دست امسال برای فیلم "خروج" هم در حال وقوع است و تاکید کرد، ترجیح می‌دهد از این شرایط به قول خودش همراه با بچه‌بازی‌های مسئولان سینمایی دور باشد.

از اتفاقات جالب‌توجه نشست فیلم "خروج"، حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور بود که از مدت‌ها قبل گفته می‌شد نقش او را محمدرضا شریفی‌نیا در فیلم خروج بازی کرده است، اما او در ابتدای نشست در سالن حضور داشت و شاهد تمام جنجال‌ها و کلام گاهی تند حاتمی‌کیا و خبرنگاران نسبت به هم بود.

آشنا در صحبتی کوتاه با خبرنگاران، گفت که منظور حاتمی‌کیا نشان دادن نقش تمام مشاوران رئیس‌جمهور بوده و حاتمی‌کیا آن‌قدر بزرگ است که به کسی کنایه نزند.

فیلم دیگری که روز جمعه در پردیس ملت به نمایش درآمد، "لباس شخصی" دیگر محصول "سازمان فیلم و سریال اوج" بود که به موضوع حزب توده ایران در سال‌های اول انقلاب و نفوذ آن‌ها میان افراد عالی‌رتبه نظام می‌پرداخت. این فیلم با شباهت به برخی آثار محمدحسین مهدویان، پس از اکران با نظرات مختلف تماشاگرانش روبه‌رو بود چرا که آن را تحریف تاریخ می‌دانستند.

اما سومین فیلم داستانی به نمایش در آمده در سینمای رسانه‌ها، به کارگردانی نیکی کریمی بود.

فیلم «آتابای» کاملاً به زبان ترکی ساخته شده و رضایت خیلی از اهالی رسانه و منتقد را کسب کرد. برخی آن را بهترین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردانی دانستند و در نشست مطبوعاتی این فیلم، بحث‌هایی درباره انتخاب زبان ترکی در این فیلم با توجه به این‌که زبان رسمی کشور فارسی است درگرفت که در دقایقی با واکنش تند حجازی‌فر به دلیل آنچه عقاید فاشیستی در طرح پرسش می‌دانست، همراه شد.

این بازیگر که نویسنده فیلمنامه آتابای هم هست، در بخشی از صحبت‌هایش از همکاری و اعتمادی که نیکی کریمی به او کرده بود قدردانی کرد و گفت: یادم می‌آید زمانی که وارد سینما شدم روشنفکران سینمایی فکر می‌کردند من از این پایگاه‌ها آمده‌ام در صورتی‌که به آن‌ها می‌گفتم من فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا هستم، چند جایزه جشنواره فجر دارم و چه نمایشنامه‌هایی هم از من منتشر شده است.

نیکی کریمی هم، حجازی‌فر را که از زمان داوری در جشنواره به هنگام تماشای فیلم "ایستاده در غبار شناخته"، بازیگری دانست که هنوز دچار ژست‌ها و اداهای سینمایی نشده است.

در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر، فهرست جدیدی از شمارش آرای مردمی اعلام شد اما نکته عجیب و قابل تامل در این‌باره، حذف شدن فیلم "پسر کشی" از جدول شمارش آرای مردمی بود. چرا که با اضافه شدن دوباره فیلم "خورشید" به جدول نمایش، فرصت برابر اکران این فیلم در برابر فیلم‌های دیگر عملاً وجود نداشت.
در این اتفاق بیش از هر چیز عملکرد عجیب و شاید غیرقابل دفاع جشنواره مهم‌ است که فارغ از کیفیت فیلم "پسر کشی"، عملا سبب از بین رفتن و سوختن آن با این شکل نمایش در جشنواره شدند.

و در آخر این‌که، پردیس ملت در روز جمعه تنها پخش فیلم‌هایش شلوغ و پُرحادثه نشد بلکه گویا نمازخانه کوچکی که بعد از تعمیرات جدید پردیس آماده شده بود هم، دچار حادثه شده بود؛ چون آن‌را به دلیل این‌که گفته می‌شد آب از آنجا بیرون زده است، بستند.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)