کد خبر: ۳۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان:
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: قطعا ما عدم تعادل‌هایی در سطح استان داریم و نمی‌توان منکر این موضوع شد اما سیاست‌گذاری‌های نظام و دولت به سمت و سوی مناطق کم برخوردار است که خوشبخانه آمارها و شاخص‌ها نشان می‌دهد این شکاف‌ها در حال کم شدن است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: قطعا ما عدم تعادل‌هایی در سطح استان داریم و نمی‌توان منکر این موضوع شد اما سیاست‌گذاری‌های نظام و دولت به سمت و سوی مناطق کم برخوردار است که خوشبخانه آمارها و شاخص‌ها نشان می‌دهد این شکاف‌ها در حال کم شدن است.

دکتر جعفر رودری شامگاه شنبه ۱۹ بهمن ماه درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان کرمان، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر درباره عدم تعادل منطقه‌ای در استان کرمان اظهار کرد: باید بپذیریم که این عدم تعادل در استان کرمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ساختار اقتصادی، مهمترین چالش بحث دوگانگی اقتصادی به لحاظ جغرافیایی است اظهار کرد: در استان کرمان این عدم تعادل در حوزه‌های مناطق شمال و جنوب و شرق استان قابل مشاهده است اما اگر مقایسه‌ای بین سال‌های اولیه انقلاب اسلامی تاکنون داشته باشیم، درمی‌یابیم که برنامه‌ریزی دولت‌ها به گونه‌ای بوده که این شکاف، رو به کاهش رفته است.

رودری ادامه داد: منطقه جنوب استان کرمان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به شمال استان کرمان دارای عقب ماندگی‌های بسیاری بود که امروز این شاخص‌ها در بسیاری از موارد به یکدیگر نزدیک شده است و می‌توان عنوان کرد که درصد شاخص‌ها و شکاف شاخص‌های توسعه‌ای در جنوب استان نسبت به کل استان کرمان بسیار کمتر شده است.

وی با تاکید بر وجود اعتبارات متوازن در سطح استان کرمان اظهار کرد: قطعا ما عدم تعادل‌هایی در سطح استان داریم و نمی‌توان منکر این موضوع شد اما سیاست‌گذاری‌های نظام و دولت به سمت و سوی مناطق کم برخوردار است که خوشبخانه آمارها و شاخص‌ها نشان می‌دهد این شکاف‌ها در حال کم شدن است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه در پاسخ به وضعیت اجرای فعالیت معین‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: پس از الگوی موفق اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه‌گنج به عنوان پایلوت، این الگو به کل استان کرمان تعمیم داده شد تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی به عنوان معین‌های اقتصادی، در راستای توسعه مناطق گام برداریم.

رودری با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۶ معین اقتصادی (معین‌های توسعه‌ای) در بخش‌های مختلف استان مشغول به فعالیت هستند تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های معین‌های اقتصادی، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نیز در استان کرمان دنبال می‌شود که در این راستا ۲۶۷ پروژه به عنوان پروژه‌های پیشران توسعه استان کرمان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات نیز در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قرار گرفته که هم‌اکنون در تمامی شهرستان‌های استان در حال اجرا می‌باشد.

وی به موضوع شناسایی هسته‌های کلیدی توسعه استان کرمان اشاره کرد و گفت: ۱۱ برنامه مهم به عنوان کلیدهای اصلی توسعه استان کرمان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود که این ۱۱ برنامه، کلیه اولویت‌های استان همچون رونق تولید، کاهش فقر و معیشت خانواده‌ها، تنش‌های آبی و کم آبی و ... را شامل می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به موضوع رونق تولید به عنوان یکی از برنامه‌های کاری استان کرمان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۶۴ درصد مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان مربوط به تامین منابع مالی این بنگاه‌های اقتصادی بوده که در این راستا بحث ارائه تسهیلات و کمک‌های بانکی، تسهیل و تقسیط اقساط معوقه واحدهای تولیدی، رفع موانع صدور مجوزها و ... در کمیته رفع موانع تولید استان مطرح می‌شود تا بتوانیم در راستای رونق تولید در استان کرمان گام‌های موثری را برداریم.

رودری در بخش دیگری از سخنان خود به ساختار برنامه ششم توسعه در استان کرمان اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در واقع سیاست‌گذاری‌ها و جهت گیری‌های استان را تعیین می‌کند تصریح کرد: هم اکنون ۷ هزار میلیارد تومان GDP استان کرمان است که هرچه قدر این کیک اقتصادی استان بزرگتر شود، قطعا درآمد و به دنبال آن معیشت افراد نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی یکی از اهداف مهم در اقتصاد استان و کشور است افزود: در برنامه ششم توسعه رشد ۸ درصدی برای استان دنبال می‌شود که این رشد در کلان اقتصاد، بین بخش‌های مختلف توزیع خواهد شد که در این برنامه سهم هر کدام از این بخش‌ها و میزان سرمایه‌گذاری در آنها مشخص شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با تاکید بر اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در استان به طور متوسط سالانه به ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم اظهار کرد: هم اکنون حجم سرمایه‌گذاری در استان سالانه بین ۱۵ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان است و یکی از اقدامات مهم این است که بتوانیم منابع جدید را به استان وارد کنیم، بنابراین بسته‌ای در این راستا شکل گرفته که الگویی چند جانبه بوده تا بتوان در بخش‌های مختلف، این سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

رودری با اشاره به سهم ۱۳ درصدی دولت و ۸۷ درصدی سایر بخش‌ها در این سرمایه‌گذاری ادامه داد: ۴۰ درصد از سهم سرمایه‌گذاری استان برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی مربوط به بانک‌ها بوده ضمن آنکه بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و شرکت‌ها و نهادهای غیردولتی و عمومی نیز در رسیدن به این رشد اقتصادی سهم دارند که در برنامه ششم توسعه به صورت دقیق مشخص و معین شده است.

وی به موضوع کم آبی و تنگنای کمبود آب به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های استان کرمان نیز اشاره کرد و افزود: ۹۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی آب در سطح استان کرمان است اما با همه این چالش‌ها، بحث افزایش تولید در بخش کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای رشد جمعیتی با حفظ سفره‌های آب زیرزمینی و خاک و بحث اصلاح ساختار در برنامه ششم توسعه مطرح شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در بخش دیگری از گفت و گوی خود به دستاوردهای حوزه اقتصاد کلان نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: یکی از شاخص‌های مهم در بحث پیشرفت و توسعه موضوع شهرنشینی و روستانشینی است.

رودری با بیان اینکه در اوایل انقلاب اسلامی جمعیت استان کرمان یک میلیون و ۱۸۱ هزار نفر بوده است افزود: در سال ۵۷ جمعیت استان کرمان ۳.۲۵ درصد جمعیت کل کشور بود که در این میان حدود ۶۶ درصد جمعیت استان کرمان ساکن در روستاها و حدود ۳۴ درصد جمعیت شهری استان کرمان بود که در حال حاضر جمعیت استان کرمان به حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (۴ درصد جمعیت کل کشور) رسیده که تقریبا ۶۰ درصد این جمعیت شهرنشین و ۴۰ درصد روستانشین بوده که خود نشان دهنده رشد صنعت و خدمات در اقتصاد استان است.

وی به شاخص باسوادی در استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باسوادی استان کرمان ۴۲ درصد بوده که این نرخ در حال حاضر به بیش از ۸۵ درصد رسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ باسوادی در شهرهای استان بیش از ۸۹ درصد و در روستاها بیش از ۸۰ درصد است افزود: خوشبختانه در حوزه آموزش عالی نیز اتفاقات خوبی در سطح استان در طول ۴ دهه عمر انقلاب اسلامی صورت گرفته است به طوری که جمعیت دانشجویی استان از ۱۰۰۰ نفر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم‌اکنون به ۱۲۰ هزار نفر رسیده و سهم جمعیت دارای تحصیلات تکمیلی در استان نیز افزایش یافته و درحال حاضر این سهم نسبت به جمعیت استانی عددی در حدود ۲۰ درصد است که این عدد در سال ۹۰ زیر ۱۰ درصد بوده است.

رودری به نرخ مشارکت زنان در اقتصاد استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان کرمان ۱۶ درصد است که در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته تا حدودی فاصله داریم اما نسبت به قبل از انقلاب عدد خوبی است ضمن آنکه باید عنوان کرد که این شاخص در ابتدای سال ۹۲، در حدود ۹.۹ درصد بود که هم‌اکنون در سطح میانگین کشوری قرار دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه در حوزه تحولات اقتصادی، در ابتدا فعالیت‌ها سمت و سوی کشاورزی سنتی و معشیتی بوده اما با روند رو به رشد و توسعه جوامع، صنعت جای کشاورزی را گرفته و در دنیای امروز اقتصادها وارد مرحله فراصنعتی و یا اقتصاد دانش بنیان شده است اظهار کرد: خوشبختانه این روند توسعه در استان کرمان نیز قابل مشاهده است به طوریکه هم‌اکنون میزان صادرات محصولات دانش بنیان در استان کرمان از ۲۸ هزار یورو در ابتدای سال ۹۲، به ۴ میلیون یورو رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جایگاه مهارت و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اشتغال اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افراد متقاضی برای ورود به بازار کار در استان کرمان زیر ۱۰ هزار نفر بود اما امروز با بیشترین سطح تقاضای ورود به بازار کار یعنی سالانه بین ۳۵ تا ۳۷ هزار نفر روبرو هستیم.

رودری تعداد بیکاران موجود استان را ۱۲۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: دیگر دولت و دستگاه‌های دولتی در سطح استان کرمان و حتی کشور کشش جذب نیرو را ندارند و در حال خوشبینانه تنها بتوان سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در بخش‌های دولتی در سطح استان کرمان نیرو جذب کنیم و مابقی افراد باید به سمت بخش‌های خصوصی و یا کارآفرینی سوق پیدا کنند که این مهم نیازمند بحث‌های فرهنگی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با تاکید بر اینکه دولت تسهیلات خوبی در زمینه‌های اشتغالزایی و کارآفرینی ارائه می‌کند اظهار کرد: در استان کرمان بالغ بر ۲۱۰۰ میلیارد تومان سهمیه تبصره ۱۸ قانون بودجه برای تامین منابع مالی جهت اشتغال در بخش‌های مختلف است که متاسفانه با توجه به بیکارهای جامعه، استقبال مناسبی از این امتیاز ویژه نشده که نشان می‌دهد باید نگاه‌ها را عوض کرده و فرهنگ کارآفرینی را در جامعه ترویج دهیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)