کد خبر: ۳۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ گفتارنو آخرین تحولات انتخاباتی استان کرمان را بررسی می کند؛
عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کرمان گفت: روز جمعه هجدهم بهمن ماه شورای اصلاح طلبان استان کرمان دکتر زهره سالاری را به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در حوزه کرمان و راور معرفی کرد. اصلاح‌طلبان استان کرمان به این جمع‌بندی رسیدند که در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمان و راور با یک نامزد وارد کارزار انتخابات شوند و از زمانی که این تصمیم گرفته شده تاکنون هیچ تغییری در تصمیم‌گیری ایجاد نشده است و تغییری هم ایجاد نخواهد شد. لیست اصلاح‌طلبان در ۵ شهر زرند، جیرفت، رفسنجان، کرمان و بافت نهایی شده است.

رقابت برای رسیدن به ده کرسی مجلس

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

اصلاح طلبان استان کرمان که کمافی السابق نگران ردصلاحیت کاندیداهای مدنظر خود بودند این بار هم علی رغم اینکه گمان می کردند شورای نگهبان بنا به مصلحت کشور درخصوص تایید صلاحیت ها سیاست انبساطی در پیش می گیرد اما در زمان اعلام تایید صلاحیت ها با موج گسترده ای از رد صلاحیت ها مواجه شدند به طوریکه کاندیداهای شاخص اصلاح طلب در شهرستانهای سیرجان، بم، جیرفت و زرند عدم احراز شدند و در این شهرستانها عملا کاندیدای شاخصی وجود نداشت.

ضمن آنکه در شهربابک نیز چند کاندیدای اصلاح طلب عدم احراز و تعدادی نیز تایید صلاحیت شدند.

به گزارش گفتارنو، از سوی دیگر برخی از چهره های نزدیک به جریان اصلاح طلبی که با امید و انگیزه وارد کارزار انتخاباتی شده بودند به یکباره از ادامه رقابت کناره گیری کردند. می شود گفت شاخص ترین آنها علی بهرامی و فرشید فلاح بود. فلاح که صلاحیتش در هیات اجرایی تایید شده بود قبل از رسیدگی به صلاحیتش در هیات نظارت با انتشار متنی در اینستاگرام خود از سلب شدن امکان ادامه حضوردر انتخابات سخن گفت.

علی بهرامی نیز که برای حضور در انتخابات از شورای شهر کناره گیری کرده بود و در دوره قبلی نیز صلاحیتش احراز نشده بود در همان پله نخست یعنی هیات اجرایی رد صلایت شد.

از آن طرف در جبهه اصولگرایان کرمان اما ردصلاحیت چندانی به چشم نمی خورد و همچنان در حوزه کرمان و راور پورابراهیمی و زاهدی را در اختیار داشتند به علاوه اینکه دیگر کاندیداهایشان نیز از فیلتر شرای نگهبان عبور کرده بود.

ازهمین رو محمد میرزایی، سخنگوی شورای اصلاح طلبان کرمان اعلام کرد: اتتظار داشتیم ناظرین شورای نگهبان منصف تر و واقع بین تر عمل کند مخصوصا اکنون که مشکل اساسی کشور تا حدودی روشن شده و بحث کفایت و کارآمدی و داشتن مجلس قوی در راستای ارتقای کفایت و کارآمدی امور اجرایی، امری حیاتی و مهم بود.

رقابت 53 نفر برای دو کرسی
پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت ها از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات کاندیداهای اصلاح طلب سطح استان اعتراضات خود را به شورای نگهبان درخصوص رد صلاحیت شدنشان ارسال کردند و منتظر 12 بهمن ماه ماندند تا نتیجه اعتراضات خود را دریافت کنند.

با اعلام نتایج تایید صلاحیت ها ازسوی شورای نگهبان بازهم تغییر چندانی در جبهه اصلاح طلبان رخ نداد.

در نهایت در تاریخ 22 بهمن ماه شورای نگهبان اسامی نهایی افراد تایید صلاحیت شده را در اختیار فرمانداری ها قرار داد و 53 کاندیدا در حوزه انتخابیه کرمان و راور پس از اخذ تأئید صلاحیت از هیأت اجرایی و نظارت وارد گود رقابتی پر تعداد، برای دو کرسی از مجلس یازدهم شدند.

علی بابایی فرماندار و رئیس هیأت اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمان و راور گفت: از مجموع 108 داوطلب که برای ورود به انتخابات شهرستانهای کرمان و راور نام نویسی کردند تا این لحظه 25 نفر ( 23% ) انصراف خود را اعلام کرده اند.

وی ادامه داد : 29 نفر (26.8%) صلاحیت شان در هیأت اجرایی و نظارت مورد تأئید قرار نگرفت و از ورود به عرصه رقابت بازماندند 2 نفر هم به حوزه های انتخابیه سایر شهرستان ها انتقال گرفتند و در نهایت 52 کاندیدا صلاحیت شان مورد تأئید قرار گرفت ( 48%).

بابایی اضافه کرد : 1 نفر از استان دیگری به کرمان انتقال یافته لذا در مجموع 53 کاندیدا در حوزه انتخابیه کرمان و راور از فردا تبلیغات خود را برای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز خواهند کرد.

اصلاح طلبان با زهره سالاری به انتخابات آمدند
و اما با اعلام نتایج دور جدید بررسی صلاحیت ها تقریبا نحوه و شکل رقابت ها مشخص شد. در همین حال روز جمعه هجدهم بهمن ماه شورای اصلاح طلبان استان کرمان دکتر زهره سالاری را به عنوان نامزد اصلاح طلبان در حوزه کرمان و راور معرفی کرد.

به گزارش گفتارنو، محمدرضا نژادحیدری عضو هیئت رییسه شورای اصلاح طلبان تاکید کرده است: اصلاح طلبان استان کرمان به این جمع بندی رسیدند که در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمان و راور با یک نامزد وارد کارزار انتخابات شوند و از زمانی که این تصمیم گرفته شده تاکنون هیچ تغییری در تصمیم گیری ایجاد نشده است و تغییری هم ایجاد نخواهد شد.

از سوی دیگر نژاد حیدری، از نهایی شدن لیست اصلاح طلبان در ۵ شهر استان کرمان خبر داده و گفته: در شهرهای زرند، جیرفت، رفسنجان، کرمان و بافت لیست اصلاحطلبان نهایی شده است .

ازهمین رو کاندیداهای اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد، ذبیح الله اعظمی، در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان، علی علویان، در حوزه انتخابیه رفسنجان احمد انارکی محمدی، در حوزه انتخابیه بافت و بردسیر علیبرز بختیاری معرفی شدند.

اصولگریان هنوز به اجماع نرسیدند

از آن سو یعنی جبهه اصولگرایان اما هنوز به اجماع نرسیدند به طوری که رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان کرمان گفته است: در حوزه انتخابیه کرمان و راور به لحاظ نظراتی که وجود داشت و تحلیل نظرسنجی ها، بحث های مختلفی صورت گرفت که امیدواریم تا امشب (پنجشنبه) به نتیجه نهایی برسیم.

از سوی دیگر شنیده ها خبر از وجود اختلافات جدی در بین جبهه اصولگرایان کرمان می دهد. به طوری که گفته می شود محمد مهدی زاهدی و محمدرضا پورابراهیمی با یکدیگر ائتلاف نکردند. از طرف دیگر جوانان انقلابی نیز قصد حمایت از آقایان بابایی و امینی زاده را دارند.

رقابت های انتخاباتی در سایرشهرستان های استان
در حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد آقایان حجتی، اسلام پناه و اعظمی در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کردند اما رد صلاحیت شدند و در دور دوم تایید صلاحیت ها ذبیح الله اعظمی توانست تایید صلاحیت خود را دریافت کند. در ادامه اعظمی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در مجلس انتخاب شد. پس از آن بود که مجموع اصلاح طلبان جیرفت از جمله آقایان حجتی و اسلام پناه قاطعانه حمایت خود را از اعظمی اعلام کردند.

در عین حال یحیی کمالی پورنماینده فعلی جیرفت و عنبرآباد در مجلس که در دور اول رد صلاحیت شده بود با انتشار متنی انصراف خود از ادامه رقابت در انتخابات را اعلام کرد. اما دور دوم پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان گفت: در تایید صلاحیتم مشکلی وجود ندارد و کارهای انصراف روال قانونی دارد که باید طی شود.

در عین حال روح الله میر کهنوج توانست تایید صلاحیت خود را دریافت و وارد کارزار انتخاباتی شود که گفته می شود با ورود او انتخابات در این شهرستان رویه دیگری پیدا خواهد کرد.

در همین حال شنیده ها حکایت از آن دارد که اصولگرایانی چون فرج الله عارفی، روح الله میرکهنوج و بهنام سعیدی برای حضور در انتخابات با یکدیگر رقابت دارند اما اصولگرایان بهنام سعیدی را به عنوان کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (اصولگرایان) معرفی کرده اند.

و اما در حوزه انتخابیه شهرهای جنوبی ( کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج، فاریاب )  احمد حمزه نماینده فعلی در مجلس به عنوان کاندیدای اصلی اصلاح طلبان معرفی شد. 

از جبهه اصولگرایان نیز شکرالهی به عنوان کاندیدای اصلی در انتخابات شرکت خواهد کرد.

به گزارش گفتارنو، در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان، امیری خامکانی نماینده فعلی مجلس طی یک بیانیه از شرکت در انتخابات کناره گیری کرد. اما علی علویان روزنامه نگار برجسته به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی شد. جبهه اصولگرایان نیز قصد دارند از عفت شریعتی کوهبنانی در انتخابات آتی حمایت کنند.

در حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر نیزملیحه السادات منصوری توانسته است در شهرستان سیرجان اصلاح طلبان را با خود همراه کند.

اصولگرایان نیز اعلام کردند سیداحمد حسینی به عنوان کاندیدای اصلی شان در انتخابات خواهد بود.

شهباز حسن پور نماینده فعلی مجلس از دیگر کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر است.

در حوزه انتخابیه شهربابک نیز آقایان علی اسدی کرم، افضلی و صابری( که به تازگی تایید صلاحیت شد) به عنوان کاندیداهای اصلاح طلب معرفی شدند و هنوز مشخص نیست که اصلاح طلبان قصد حمایت از چه کاندیدایی را دارند.

در حوزه انتخابیه شهربابک حسین فتاحی کاندیدای اصلی اصولگرایان خواهد بود.

در حوزه انتخابیه رفسنجان و انار اصلاح طلبان احمد انارکی محمدی را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی کردند و اصولگرایان نیز قصد حمایت از حجت الاسلام حسین جلالی رئیس دفتر آیتالله مصباح یزدی را دارند.

و اما در حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج، نرماشیر اصلاح طلبان سکوت خواهند کرد و اصولگرایان موسی غضنفر آبادی را در عرصه رقابت خواهند داشت.

در حوزه انتخابیه بافت، رابر، ارزوئیه نیز اصلاح طلبان علیبرز بختیاری را به عنوان کاندیدای اصلی خود انتخاب کردند.لازم به ذکر است که آقای تیموری گذشت و فداکاری نمود تا اصلاح طلبان به اتحاد برسند.

اصولگرایان در حوزه بافت حمدالله منظری را در عرصه رقابت خواهند داشت.

حال و هوای انتخابات در اردوگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان
تنها 8 روز مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حال و هوای انتخابات در اردوگاه های اصلاح طلب و اصولگرا متفاوت تر از همیشه است.

از همان ابتدای ورود به کارزار انتخابات علی رغم اینکه گفته شده بود در زمان ثبت نام از قشون کشی پرهیز شود و کاندیداها تنها برای ثبت نام حاضر شوند اما شاهد بودیم برخی از کاندیداهای اصولگرا با قشون کشی و همراه کردن خانواده شهدا و همین طورتعدادی از مسئولین استانی برای خود وجهه انتخاباتی خریدند و شوی تبلیغاتی به راه انداختند. بماند اینکه با این قبیل کارها به نوعی وام دار افراد خواهند شد و پس از راه یافتن به خانه ملت باید دین خود را به آنها ادا کنند.

و اما اصلاح طلبان ضمن مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند در جاهایی که کاندیداهای شاخص دارند با لیست تک نفره در انتخابات دوم اسفندماه شرکت خواهند کرد.

قهر کردن با صندوقهای رای هیچ مسالهای را به نفع مردم تغییر نمی دهد
در این فضای انتخاباتی جبهه رقیب اما سعی داشت با جا انداختن این موضوع که اصلاح طلبان به دنبال تحریم خاموش انتخابات هستند مردم را نسبت به حضور پای صندوق رای دلسرد کنند. اما محمد رضا نژاد حیدری عضو شورای اصلاح طلبان تاکید کرده است: عدم مشارکت در انتخابات و قهر کردن با صندوقهای رای هیچ مسئله ای را به نفع مردم تغییر نمی دهد و طبیعتا هرچه مشارکت مردم در عرصه انتخابات بیشتر باشد این امکان وجود دارد که مشکلاتی که امروز جامعه با آنها دست و پنجه نرم میکند و مردم نسبت به آنها انتقاد دارند، بهتر حل شود.

نژادحیدری ادامه داد: عدم حضور مردم در پای صندوقهای رای، قطعا به نفع مردم نخواهد بود و ما نیز به عنوان کسانی که در عرصه سیاست فعالیت می کنیم اگر احساس می کردیم عدم شرکت در انتخابات و مشارکت نداشتن در عرصه سیاسی میتواند مسایلی از مشکلات مردم را حل کند، مطمئنا راحت ترین کار برای ما این بود که از عرصه انتخابات کناره گیری کنیم.

عضو هیات رییسه جبهه اصلاح طلبان استان کرمان خاطرنشان کرده است: عرصه سیاست به دلیل اهمیت و تاثیری که بر سایر مسایل جامعه دارد و گره گشای تنگناها و مشکلات جامعه است، امکان طرد آن وجود ندارد، لذا از مردم درخواست داریم علیرغم اعتراضات و انتقاداتی که در عرصه های مختلف همچون مدیریت ها، عملکردها و ... دارند باز هم در عرصه انتخابات شرکت کنند و امیدواریم یک مشارکت حداکثری را رقم بزنیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)