کد خبر: ۳۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو فراکسیون زنان مجلس و عضو لیست یاران هاشمی و ائتلاف اصلاح طلبان گفت: ما لیست بلندبالایی از فعالیت زنان برای رفع مشکلات زنان مطرح کردیم آیا این‌ها اولویت زنان نبود اگر اولویت‌ نبود خانم رهبر اولویت زنان را مطرح کنند که بدانیم اولویت‌ها چیست؟ خانم رهبر ۱۲ سال در مجلس حضور داشتند بفرمایند در این ۱۲ سال چه اقدامی انجام دادند؟

«فراکسیون زنان و خانواده مجلس دهم تنها به اموری پرداخت که اولویت ثانویه جامعه زنان بود و نه اولویت اولیه» این جمله را فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس نهم خطاب به زنان مجلس دهم می‌گوید موضوعی که انتقاد مافی را به دنبال داشت. او خطاب به این نماینده سابق مجلس و عضو لیست شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: شما در این ۱۲ سال چه کردید؟

گفت و گوی خبرانلاین با مافی تنها به اظهارات و قضاوت‌ها درباره عملکرد فراکسیون زنان ختم نشد و بلکه پای فضای مردسالارانه حاکم بر مجلس هم به میان آمد مافی وجود این فضا را تائید می‌کند و می‌گوید آنها تلاش خود را می‌کنند تا زنان را عقب بزنند. صحبت از انتخابات و لیست‌های انتخاباتی هم به میان آمد. او وقتی با این سوال که چرا تعداد زنان در لیست اصلاح‌طلبان کم است مواجه شد گفت هیچ‌کسی از ما نظر نخواست حتی حزب کارگزاران که من عضو آن بودم. آنجه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت و گو است:

***

لیست اصلاح‌طلبان منتشر شد هرچند تعداد قابل توجهی رد صلاحیت شدند اما چرا درهمین لیست تعداد زنان تا این حد کاهش پیدا کرده است آیا امکان استفاده از چهره‌های دیگر نبود؟

واقعیت این است که من در بستن لیست‌ها هیچ نقشی نداشته‌ام و هیچ کسی هیچ مشورتی هم با من نکرد که قادر باشم نظراتم مطرح کنم و در موضوعات مختلف پیشنهاد یا انتقاد کنم. به هر صورت من از چیزی می‌توانم صحبت کنم که در پروسه آن نقش داشته باشم

 

چرا دعوت نشدید یا از شما نظرخواهی نشد؟

نمی‌دانم شاید به این دلیل باشد که من خودم نامزد انتخابات هستم به این دلیل احتیاط کردند و به جلسات برای بستن لیست اصلاح‌طلبان دعوت نشدم. جالب است بدانید حتی در بستن لیست حزب خودم که کارگزاران است هیچ دخالتی نداشتم.

 

پس با این حساب شما هم به این کم بودن تعداد زنان در لیست اصلح‌طلبان انتقاد دارید؟

بله من این انتقاد را به لیست وارد می‌ دانم. در دور قبل بلاخره هر طور بود ۸ زن در لیست قرار گرفت. ما در مجلس به همراه نمایندگان زن طرحی را به صحن آورده ایم که احزاب وقتی می‌خواهند لیست بدهند حتما باید یک ششم از اعضای لیست را زنان تشکیل بدهند طرحی که حتی زیاده خواهی نبود گفتیم از هر شش مردی که معرفی می‌کنید یک زن هم در میان آنها باشد و این خواسته زیادی نبود اما این طرح در مجلس رای نیاورد و آقایان هم در خانه ملت می‌گفتند ما به این رای می‌دهیم اما این کار را نکردند و حتی حاضر نشدند به این حضور زنان در مجلس رای بدهند. به نظرم آنها فکر کردند با تصویب این طرح به یک معنا برای خود رقیب تراشیده‌اند و یک یا چند کرسی را به رقیب تقدیم کرده‌اند.

 

بر همین اساس این طرح نتوانست در مجلس توفیقی داشته باشد و امروز هم در لیست‌هایی که احزاب و جناح‌های سیاسی ارائه کردند می‌توان این تفاوت را دید که به دلیل اصرار ما برای حضور زنان و سهم یک ششم تقریبا این تناسب را رعایت کرده‌اند اما باید این تعداد خیلی بیشتر از این باشد. کافی است ما نگاهی به کشورهای اطراف خودمان داشته باشیم نمی‌گویم کشورهای پیشرفته اروپایی بلکه در همسایگی خودمان کشور عراق مشاهده می‌کنیم زنان حاضر در پارلمان عراق چندین برابر تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی است. ما در این زمینه واقعا ضعف داریم. ما تلاش زیادی کردیم تا این ضعف را مرتفع کنیم اما یک لایه سختی وجود دارد که به صورت پنهان مانع تحقق حضور بیشتر زنان در مجلس می‌شود.

 

با این صحبت‌های شما می‌توان گفت یک جو مردسالارانه در داخل مجلس و بیرون مجلس اجازه نمی‌دهد زنان بیشتر در مجلس حاضر شوند؟

بله دقیقا این موضوع وجود دارد. ما هم مجلس را امتحان کردیم و سهم ۳۰ درصد را مطرح کریم اما راه به جایی نبردیم. لذا ما هم قوه مجریه را دیدیم و هم قوه مقننه را می‌توانم بگویم یک مقاومت پنهان برای حضور زنان در ابعاد کشورهای دیگر وجود دارد.

شما در این چهارسال مجلس را تجربه کردید به نظر شما چقدر این فضای مردسالارانه در مجلس تلاش کرد اثرگذری زنان را در قوه مقننه کم کند؟

این موضوع تا اندازه‌ای درست بود البته زنان مجلس دهم پرکار و پرتلاش بودند و اجازه نداد این فضا بر آنها مسلط شود. قطعا اگر نمایندگان فعالی نبودیم نمی‌توانستیم این مواردی را که به پیش‌بردیم را پیگیری کنیم. ما در این سال‌ها توانستیم حقوق کودکان را به سرانجام برسانیم؛ همچنین تشدید مجازات اسید پاشی را پیگیری کردیم موضوعی که تا به امروز اصلا در قانون اشاره‌ای به آن نشده بود و در این مسیر توانستیم همراهی مردان را داشته باشیم. ما همچنین در مجلس دهم توانستیم اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی را به قانون تبدیل کنیم و ابلاغ شد. موضوع کاهش ساعت کاری زنانی که دارای مشکل هستند به طور مثال فرزندان معلول دارند را پیگیری کنیم. ورزش زنان از موضوعات دیگری بود که ما در چهار سال مجلس دهد پیگیری کردیم. مسئله کنترل آسیب‌های اجتماعی را مطرح کردیم و پیش بردیم. این زنان مجلس دهم بودند که موضوع بیمه سرپرست خانوار را مطرح کردند. در احادیث دینی ما از زن سرپرست خانوار به عنوان «عیال الله» نام برده می‌شود یعنی مسوولیت او با دولت است و اینطور نیست که اگر زنی سرپرست خود را از طریق طلاق یا مرگ از دست داد نمی‌توان او را رها کرد و این وظیفه حاکمیت است که رفاه او را تامین کند. خوشبختانه ما توانستیم برای این قشر ردیف بودجه مصوب بگیریم.

این اقدامات، عملکرد کل فراکسیون زنان است یا تنها شما آن ها را پیگییری می‌کردید؟

برخی را من پیگیری می‌کردم و برخی هم کار سایر همکاران در فراکسیون زنان بوده است.

 

خانم فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس نهم می‌گوید در مجلس دهم چه فراکسیون زنان و چه فراکسیون خانواده موضوعات ثانویه را مطرح می‌کردند و به اولویت جامعه زنان نپرداختند

ما لیست بلندبالایی از فعالیت زنان برای رفع مشکلات زنان مطرح کردیم آیا این‌ها اولویت زنان نبود اگر اولویت‌ نبود خانم رهبر اولویت زنان را مطرح کنند که بدانیم اولویت‌ها چیست؟ خانم رهبر ۱۲ سال در مجلس حضور داشتند بفرمایند در این ۱۲ سال چه اقدامی انجام دادند؟ ما که وقتی وارد مجلس شدیم همه عملکرد آنها در سه دوره مجلس تبدیل به یک کتاب  لاغربود و تنها در چند ماده قانونی فعالیت داشتند. ما که فقط یک دوره چهارساله در مجلس بودیم و فعالیت بیشتری داشتیم ایشان بهتر است توجیهی برای عملکرد ۱۲ ساله خودشان داشته باشند. در این مدت چهار سال فراکسیون زنان و فراکسیون خانواده فعالیت چشم‌گیری داشته است. ما در حوزه تسهیل ازدواج جوانان ورود کردیم قانونی که سال ۸۴ مجلس ابلاغ کرده است و در همان زمان مردم خانم رهبر نماینده مجلس بوده است اما این قانون را پیگیری نکرد چطور ایشان چنین ارزیابی را از مجلس دهم و فراکسیون زنان و خانواده ارئه می‌کند ما مسلمان هستیم و این صحبت‌هایی که می‌کنید در عرصه زمین و آسمان پهن می‌شود و ما باید پاسخگوی قضاوت‌های غیرعادلانه خودمان باشیم. خانم رهبر توضیح دهد چرا وظیفه قانونی خودش را در زمینه نظارت انجام نداده است؟! خانم رهبر به جای اظهارات دور از انصاف بهتر است مرا به هماوردی بطلبد تا پاسخ را رو در رو بدهم و بگویم مجلس دهم چه کاری کرد و شما چه کار کردید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)