کد خبر: ۳۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ گفتارنو به بهانه هفته سلامت مردان موضوع ناباروری در مردان را بررسی می کند
حسین کرمی، متخصص اورولوژی با تاکید براینکه تعریف ناباروری خیلی مهم است، می گوید: ما به زوجی نابارور می گوییم که یکسال از تلاششان برای باروری گذشته باشد و بچه دار نشوند بعد از یکسال است که ما به طور جدی بررسی می کنیم. بنابراین در دوازده ماهه اول خیلی جای نگرانی نیست.چراکه خیلی از زوجین به دلیل پیشگیری هایی که بعداز ازدواجشان دارند وقتی پس از چند ماه اقدام به بارداری می کنند نگران می شوند.

40 درصد اختلالات ناباروی از سوی مردان و 18 درصد مشترک بین زوجین است/ شایع ترین علت ناباروری در افراد عوامل ناشناخته هستند/ میزان ناباروری در ایران بالاتراز نرم جهانی است/ محیط های گرم اختلالات ناباروری را تشدید می کند/سن زنان در درمان ناباروری تاثیر دارد

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

علی رغم باور عمومی و البته اشتباه در جامعه که گمان می کنند عامل عمده نازایی زنان هستند اما یک متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) در کرمان در گفت وگو با گفتارنو می گوید: در 40 درصد موارد مشکل ناباروری ها از سمت آقایان است و در 18 درصد موارد نیز بین زوجین مشترک است.

به گزارش گفتارنو، دکتر حسین کرمی تصریح می کند:اگر میزان اختلالات را در بین زن و مرد تقسیم کنیم بیشتر مردان هستند که ممکن است دچار اختلالاتی برای ناباروری باشند. اما در بررسی زوج نابارور حتما بایستی هردو نفر مورد بررسی قرار گیرند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مردان کرمانی که دچار اختلالاتی در ناباروری هستند به پزشک مراجعه می کنند یا خیر؟ می گوید: بله، سطح فرهنگ جامعه فرق کرده است و مردان برای درمان مراجعه می کنند و خیلی نادر است که مردان برای درمان مقاومت کنند.

او در خصوص فاکتورهای نازایی در مردان می گوید: شایع ترین علت ناباروری در افراد( زنان یا مردان) اصطلاحا ایدیوپاتیک یا با عامل ناشناخته است. یعنی عاملی پیدا نمی شود که چرا بعضی از افراد در باروری اختلال یا که تاخیر دارند.

این اورولوژیست می گوید:تمامی آزمایشات در 80 درصد افرادی که ایدیوپاتیک یا ناشناخته هستند نرمال است و در آزمایشات اسپرم اختلالی پیدا نمی شود. باروری یک فرایند پیچیده ای است که خیلی از جنبه های علمی آن شناخته شده نیست.

کرمی در خصوص میزان ناباروری در کرمان می گوید: میزان ناباروری در جهان 15 درصد است ولی در کشور ما و نه لزوما کرمان بین 15 تا 20 درصد است که یک مقدار بالاتر از نرم جهانی است.

او با تاکید براینکه تعریف ناباروری خیلی مهم است، می گوید: ما به زوجی نابارور می گوییم که یکسال از تلاششان برای باروری گذشته باشد و بچه دار نشوند بعد از یکسال است که ما به طور جدی بررسی می کنیم. بنابراین در دوازده ماهه اول خیلی جای نگرانی نیست.چراکه خیلی از زوجین به دلیل پیشگیری هایی که بعداز ازدواجشان دارند وقتی پس از چند ماه اقدام به بارداری می کنند نگران می شوند.

این اورولوژیست در پاسخ به این سوال که چه بیماری هایی باعث اختلال باروری در افراد می شود، می گوید: اکثر بیماری هایی که هورمونی هستند مثل دیابت، کم کاری و پرکاری تیرویید وبیماری هایی که روی هورمون ها اثر می گذارند.

دکتر کرمی روند درمان ناباروری را اینگونه تشریح می کند: در بررسی زوج نابارور از آقایان درخصوص بیماری یا مصرف داروی خاص، سابقه خانوادگی و فامیلی و همین طور شغل آنها سوال می شود. چراکه هم خیلی از داروها ممکن است روی تولید اسپرم اثر بگذارند هم اینکه بعضی از مشاغل عامل ناباروری در آنها بیشتر است. مثلا افرادی که در محیط های گرم کار می کنند ( نانوا، جوشکار، کسانی که در کوره های ذوب کار می کنند و راننده های ماشین سنگین که موتور ماشین زیر صندلی راننده قرار دارد و محیط گرمی را ایجاد می کند) ممکن است باعث اختلال در بعضی از افراد شود نه همه.

این اورولوژیست ادامه می دهد: در مرحله بعد آزمایش اسپرموگرام است که دو تا سه آزمایش با فاصله گرفته می شود و بعد متوسط شاخص هایی که مربوط به اسپرم است یعنی تعداد، حرکت و شکل آنها را بررسی می کنیم.

کرمی ادامه می دهد: پس ازآن معاینات بالینی انجام می شود تا شایع ترین اختلالات که واریکوسل و هیدروسل است معاینه شوند اگر مشکلی وجود داشت مورد درمان جراحی و دارویی قرار می گیرند. البته درمان دارویی بین سه تا چهار دوره یک ماهه انجام می شود و پایان هر دوره آزمایش مجدد گرفته می شود تا ببینیم شاخص ها بهبود یافته اند یا خیر؟

او یادآور می شود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی وقتی یک فرد تحت درمان ناباروری قرار می گیرد تقریبا بین سه تا چهار ماه باید تکلیف باروری فرد مشخص شود. چراکه از یک طرف هزینه های درمان بالا می رودو از طرف دیگروقت افراد گرفته می شود به خصوص اگر چندسال طول بکشد و نتیجه ندهد افسردکی و مشکلات دیگر ایجاد می شود.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه سن زنان در درمان ناباروری تاثیر به سزایی دارد اما در آقایان خیر، می گوید: در درمان های ناباروری اگرسن زن بالا باشد و نزدیک 35 سال باشد که ریسک حاملگی هم بالا است سریعتر کارهای درمانی انجام می شود.

او در پاسخ به این سوال که احتمال بهبودی در این مرحله از درمان چقدر است می گوید: نمی شود قطعی گفت اما تقریبا وقتی درمان دارویی یا عمل جراحی انجام می شود 60 درصد احتمال بهبودی وجود دارد.

کرمی در توضیح مرحله بعدی درمان ناباروری می گوید: اگر از خط اول درمان نتیجه نگرفتیم به سراغ خط دوم درمان یعنی روش های کمک باروری یا “ART” می رویم این روش های کمک باروری شامل IVF ، IUI ، ICSI است.

او در خصوص موفقیت این نوع درمان ها نیز می گوید: در بهترین شرایط میزان موفقیت این روش ها بین 30 تا 38درصداست.در حقیقت این آخرین پله درمانی است که در کرمان هم انجام می شوند.

دکتر کرمی در پاسخ به این سوال که آیا محل زندگی در شیوع اختلالات ناباروری تاثیر دارد می گوید: خیر شیوع این اختلالات تقریبا یکدست است. نمی شود گفت فلان منطقه شیوع بیشتری دارد و بین کرمان و سایر شهرستا های استان خیلی تفاوت قابل توجهی وجود ندارد.

این متخصص اورولوژی در پایان توصیه می کند: افرادی که در سنین بالا ازدواج می کنند و همین طور افرادی که در بچگی عمل هایی داشته اند یا اینکه سابقه خانوادگی در ناباروری داشته اند قبل از ازدواج بررسی هایی انجام دهند که بعدها دچار مشکل نشوند چراکه عامل بسیاری از طلاق ها همین ناباروری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)