کد خبر: ۳۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان مطرح کرد:
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان معتقد است که نیازی به کنترل مبادی ورودی استان نیست و مردم باید خود شان مراقبت کنند و از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. شفیعی در ادامه می افزاید: « پلیس راهور، راهداری و حمل و نقل و سامانه‌های بر خط ، ورودی شهر‌ها را رصد می‌کنند. اگر بینیم میزان تردد‌ها و درخواست بلیط برای مسافرات زیاد باشد و یا به هر نحو ازدحام مسافر زیاد شود، این شرایط اجرا خواهد شد»

نمی توانیم جلوی سفر مردم را بگیریم / توصیه های جدی برای مراقبت از مسافرین به هتلدران ارائه خواهد شد/ هنوز ادامه اپیدمی دو سه ماه پیش آنفولانزا را داریم / ازدحام مسافر زیاد شود، کنترل مبادی ورودی  اجرا خواهد شد/هزینه لغو مراسمات عزا و جشن عودت داده می شود

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: با توجه به وضعیت موجود گردش ویروس کرونا در کشور تا کنون بیش از ۲۰ استان درگیر این بیماری شده اند. علاوه بر قم، استان‌های مرکزی، تهران مازندران، گیلان، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، سمنان، البرز، همدان و کرمانشاه درگیر این بیماری اند و اکثر این بیماران نیز کسانی‌اند که از قم خارج شده اند.

حال کمتر از ۲۰ روز به تعطیلات نوروز و آغاز سفر‌های نوروزی باقی مانده است و کماکان خبری از قرنطینه شهر‌های آلوره به ویروس یا کنترل مبادی ورودی به دیگر شهر‌ها نیست.

در این میان به نظر می‌رسد که با انتشار ویروس کرونا در سرتاسر کشور و خط خوردن شهر‌های زیارتی و شمالی به عنوان مقاصد اصلی گردشگری، جایگاه کرمان به عنوان یکی از محدود استان‌هایی که از نظر ویروس کرونا، وضعیت سفید را داشته است، کمی باز شده است. حال آنکه مدیر کل میراث فرهنگی استان از پیش بینی اش برای افزایش ورود گردشگر به کرمان می‌می گوید و ۹۵ مدرسه را برای میزبانی مسافران نوروزی آماده می‌کند و رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران نیز از برابری تعداد کنسلی‌ها و رزروی‌های جدید خبر می‌دهد.

حال سوال اینجاست که در مقطعی به این حساسی مسئولین استان چه تدابیری برای حفظ کردن وضعیت سفید استان کرمان اتخاذ کرده اند؟

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان با بیان این جمله که امروز ۱۴ کشور دیگر هم درگیراین ویروس شده اند، به گفتارنومی گوید:عملاً بحث جهان گیری این ویروس مطرح است و قطعاً سازمان بهداشت و سازمان‌های بین المللی توصیه‌های جدی تری را در این رابطه ارائه خواهند داد و ما باید منتظر باشیم و ببیینم توصیه‌های آن‌ها چیست.

مهدی شفیعی درپاسخ به اقدامات انجام شده برای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس می‌گوید: طی یک الی دو روز گذشته هیئت دولت و ستاد مبارزه با کرونای کشور یا همان قرارگاه مبارزه با کرونا مصوبات خوبی داشته است. به هر حال ما باید سعی کنیم اجتماعات و جابه جایی‌های جمعیت را تا حد ممکن کم کنیم چرا که ویروس با جمعیت جا به جا می‌شود.

شفیعی در ادامه می‌افزاید: سه روز دیگرمدارس تعطیل شدند تا وضعیت در کشور رصد شود. تمامی مسابفات ورزشی که احتمال ازدحام جمعیت در ورزشگاه‌ها هست، لغو شدند. همچنین باشگاه‌هایی که اصرار داشتند مسابقات از پیش تعیین شده شان برگزار شود، بدون تماشاگر این مسابقات را برگزار کردند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان همچنین در خصوص مراسمات عزاداری و عروسی‌ها نیز می‌گوید: در خصوص مراسمات اعم از مراسمات عزاردی و مراسمات جشن توصیه شده است که اگر از قبل جایی رزرو شده است، لغو شود و هزینه‌های مردم نیز عودت داده شود.

شفیعی در این رابطه تشریح می کند: این تصمیم به شکل استانی در شورای مبارزه با کرونا استان گرفته شد و به صنف مربوطه ابلاغ شد تا اگر مردم می‌خواهند مراسمات را لغو کنند، پولشان پس داده شود.


او در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص آموزش هتلدران و مهمان پذیر‌ها برای جلوگیری از انتشار این ویروس می‌گوید:روز یک شنبه یک نشست فنی و کاری با کلیه هتلداران و صاحبان صنعت توریست، جهانگردی و هتلداری خواهیم داشت و ان جا آموزش لازم در ارتباط با بحث حفاطت و ایمنی به ان‌ها ارائه خواهد شد.

شفیعی با تاکید بر این جمله که نمی‌توانیم جلوی سفر مردم را بگیریم و پذیرش نکنیم، می‌گوید:توصیه‌های جدی برای مراقبت از مسافرین به هتلدران ارائه خواهد شد و نکات ایمنی به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

اگر چه مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان از ارائه آموزش‌ها به هتلدران خبر می‌دهد، اما برخی از کارشناسان سلامت و فعالین حوزه گردشگری معتقدند که در ایام تعطیلی و خصوصاً با نزدیکی به ایام عید حجم سفر‌ها بالاتر رفته و کنترل این بیماری سخت‌تر می‌شود. این افراد معتقدند که به جهت حفظ وضعیت سفید استان و جلوگیری از انتشار این ویروس، بررسی افراد مشکوک به کرونا در مبادی ورودی شهر‌ها و مراکز پر جمعیت ضروری است.

شفیعی در خصوص تدابیر اتخاذ شده استان برای کنترل راه‌های ورودی می‌گوید:تصمیماتی در ستاد کشوری گرفته شده است تا اگر تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند ومردم بخواهد جابه جا شوند، در ورودی استان‌ها و شهر‌های بزرگ شرایط بررسی بیماری و قرنطینه‌ای برقرار شود. البته این حالت می‌تواند مشکلات زیادی را برای افرادی که احساس می‌کنند بیمار هستند و می‌خواهند سفرداشته باشند، ایجاد کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام در کرمان نیز انجام می‌شود، می‌گوید:ما وقتی یک بیماری واگیر را در جامعه رصد می‌کنیم، در واقع استقرارش در جامعه رصد می‌شود و معلوم می‌شود این بیماری در گردش هست یا نه؟ به لحاظ تعاریف اپیدمیولوژیک موارد مشکوک و محتمل تعریف می‌کنیم و بران اساس هم بررسی ها، نظارت‌ها، تصمیمات و کار‌های مداخله‌ای صورت می‌گیرد.

شفیعی آنفولانزا و کرونا را دو چالش اساسی کشور می‌داند و در ادامه می‌گوید: ما هنوز ادامه اپیدمی دو سه ماه پیش آنفولانزا را همانند هر ساله تا پایان فصل سرما و یا گاهاً تا فروردین ماه در کشور داریم. آنفولانزا و کرونا دو بیماری تنفسی واگیردار هستند که هر دو هم راه انتقالشان شبیه هم است و شرایط درمان و مراقبتشان هم شبیه هم است.


او در ادامه می‌افزاید: این دو بیماری هیچ گونه دارویی که اختصاصاً به آن‌ها کمک کننده باشند ندارند، توصیه‌های بهداشتی هم یکی است و ما با همین رویکرد اقدام می‌کنیم، لذا اگر قرار باشد بحث‌های قرنطینه در ورودی شهر‌ها اجرا شود باید ابلاغ شود و این صرفاً توصیه‌ای است که قرارگاه کنترل کرونا داشته است.

آنچه که مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان در این گفتگو بر آن تاکید دارد، مراقب خود مردم و پرهیزشان از سفر‌های غیر ضروری است. او که معتقد است نیازی به کنترل مبادی ورودی کرمان و قرنطینه افراد افراد مشکوک به این ویروس در همان مبادی ورودی نیست، در این رابطه می‌گوید: «هنوز به نظر نمی‌آید نیاز به این کارداشته باشیم. دوستان حوزه‌های مختلف اعم از پلیس راهور، راهداری و حمل و نقل و سامانه‌های بر خط ورودی شهر‌ها را رصد می‌کنند. اگر بینیم میزان تردد‌ها و درخواست بلیط برای مسافرات زیاد باشد و یا به هر نحو ازدحام مسافر زیاد شود، این شرایط اجرا خواهد شد»

او بار دیگر با تاکید بر عدم ضرورت کنترل مبادی ورودی استان، می‌گوید:در حال حاضر نیاز به این اقدام نیست. مردم سفر‌های ضروری و سفر‌های کاری دارند. ما نگرانیمان در مورد مسافرت‌های تفریحی و افرادی است که شهر به شهر در تعطیلات می‌گردند و در واقع رصد کردن این افراد هم برای سیستم‌های بهداشتی و درمانی سخت می‌شود.

شفیعی ادامه می‌دهد: شاید لازم باشد که در خصوص کنترل راه‌ها تصمیم گرفته شود، ولی معمولاً این موارد در قرارگاه مقابله با کرونا و قرارگاه پدافند زیستی استان‌ها بررسی و تصمیم گیری می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان در بخش دیگری از صحبت هایش روند بیماری کرونا در کشور را کنترل شده می‌داند و در ابن خصوص اظهار می‌کند: درست است که یک الی دوشهر شدیداً درگیراین موضوع هستند، ولی استان‌های دیگرکه درگیر شدند خیلی مراجعه کننده بد حال به بیمارستان‌ها ندارند.

شفیعی در ادامه می‌افزاید: توصیه زود هنگامی در سطح کشور شروع شده و برخلاف گفته‌های رسانه‌های خارجی، دولت تصمیمات خیلی خوبی گرفته است و به موقع اعلام کرد ه است. همه این موارد منجر شده تا روند اپیدمی کرونا درکشور کنترل شده باشد.


در حالی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان روند انتشار ویروس را کنترل شده می‌داند که تا کنون ابتلای ۳۸۸ نفر به این ویروس و درگذشت ۳۴ نفر از مبتلایان تایید شده است. این بالاترین میزان ابتلا و فوت کرونا از زمان انتشار آمار رسمی در ایران است و نشان می‌دهد که آمار میزان ابتلا نسبت به آمار روز گذشته نزدیک به ۶۰ درصد و میزان مرگ کمی بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار استان کرمان در پاسخ به تعداد افراد مشکوک به بیماری کرونا می‌گوید: هرروز یک تعدادی در بیمارستان‌ها با علائم حاد تنفسی بستری می‌شوند و براساس شرح حال، سابقه سفر، وضعیت تصویر برداری قفسه سینه تقسیم بندی می‌شوند وشرایط بیماری شان با نشانه‌ها کرونا ویروس بررسی می‌شود، اگر الگوی بیماری شان با شرایط بیماری‌های معمول مطابقت نکند همکاراناین افراد را به عنوان افراد مشکوک معرفی می‌کنند تا از آن‌ها نمونه گرفته شود.

عده‌ای را به عنوان مشکوک معرفی می‌کنند که ما از این افراد نمونه گرفته و به تهران می‌فرستسم که تقریبا هرروز ۲ تا سه نفر نمونه گرفته می‌شود وجواب‌ها هم به ترتی فرستاده می‌شوند.

بنا به گفته‌های شفیعی روزانه دو تا سه نفر به عنوان مشکوک به بیماری کرونا معرفی و نمونه گیری از آن‌ها انجام می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)