کد خبر: ۳۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران مطرح کرد:
بی‌اعتمادی عمومی، معلول ترکیب چند مسئله با یکدیگر است؛ در سطح جهان نظام اطلاع‌رسانی به تحولات وسیعی دچار شده است و نهادهای مرجع شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما، در زمینه اطلاع‌رسانی جایگاه، نقش و مرجعیت خود را از دست داده‌اند و محیط مجازی به‌عنوان نهادی خودساخته به‌صورت بی‌محابا و بدون کنترل و محدودیت جایگزین آنها شده است.

سید حسین مرعشی در گفت‌وگو با همشهری گفت:

بی‌اعتمادی عمومی، معلول ترکیب چند مسئله با یکدیگر است؛ در سطح جهان نظام اطلاع‌رسانی به تحولات وسیعی دچار شده است و نهادهای مرجع شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما، در زمینه اطلاع‌رسانی جایگاه، نقش و مرجعیت خود را از دست داده‌اند و محیط مجازی به‌عنوان نهادی خودساخته به‌صورت بی‌محابا و بدون کنترل و محدودیت جایگزین آنها شده است.

این حجم وسیع اطلاعات درست و نادرست که به مردم منتقل شده، مردم را نسبت به اصالت روایت و آمارهای نهادهای مرجع قدیمی ازجمله مسئولان به‌شدت بدبین کرده است. در واقع ما با یک بی‌اعتمادی جهانی در بحث اطلاع‌رسانی مواجه هستیم که فقط خاص ایران نیست.

آثار ناکارآمدی نظام مدیریت سیاسی و اقتصادی در کشور، چه آن بخش‌هایی که در سطح کلان به حاکمیت مربوط است و چه آن بخشی که به قوه مجریه مربوط می‌شود، در زندگی مردم بروز کرده است و فشارها و نارضایتی عمومی را به‌دنبال داشته است.

وقتی که یک سیستم مدیریتی نمی‌تواند کشور را در بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و اقتصادی به خوبی مدیریت کند و شکاف قابل توجهی میان درآمد و هزینه مردم ایجاد می‌شود، مدیران اقتصادی خانوارها و بنگاه‌ها در تامین حداقل‌های افراد تحت تکفل خود گرفتار می‌شوند و طبیعی است که شاهد نارضایتی و در نهایت تشدید بدبینی‌ها باشیم.

باید بپذیریم که یک شکافی میان خواسته‌ها و منویات سیاسی با بدنه جامعه به‌وجود آمده است؛ بدنه جامعه چیزی را می‌پسندد که جمهوری اسلامی آن را مصلحت نمی‌داند و جمهوری اسلامی هم چیزهایی را مصلحت می‌داند که جامعه آن را نمی‌پذیرد. بنابراین شکاف سیاسی میان دولت و مردم عمیق شده است.

نگاه کوتاه‌مدت مسئولان اجرایی و سیاستگذار به افکار عمومی دیگر عامل مؤثر بر کاهش اعتماد عمومی است. برای مثال در مقاطعی که قیمت دلار افزایش پیدا کرده است، رئیس بانک مرکزی به دفعات در توضیح دلایل نوسانات ارز، آن را به فعالیت دلالان نسبت داده و هشدار داده است که هر کس وارد این بازار شود متضرر خواهد شد. اما پس از مدتی مشخص شده است برخلاف ادعای این مسئول همه کسانی که وارد بازار ارز نشده‌اند، ضرر کرده‌اند!

مردم نسبت به آنچه از زبان مسئولان و صدا و سیما می‌شنوند، نگاه انتقادی دارند و به‌دنبال زیر سؤال بردن آن هستند. این برخورد از سوی جامعه بسیار طبیعی است. ما به افکار عمومی و مردم صرفا برای انتخابات که مظهر شکل‌گیری نهادهای رسمی کشور است نیاز نداریم، بلکه ما به افکارعمومی در همه لحظات لازم داریم.

خدای ناکرده اگر حادثه طبیعی مانند سیل و زلزله اتفاق بیفتد یا بحرانی شبیه شیوع کرونا به‌وجود بیاید، بدون همراه داشتن افکارعمومی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. در جریان سیلی که در بهار امسال داشتیم، با وجود اعلام و هشدار دولت برای تخلیه برخی مناطق خوزستان، اهالی شهرها و روستاها با اتکا به برخی گمانه‌ها از خواسته دولت امتناع می‌کردند.

اداره کشور بدون اعتماد میان نهادهای حاکمیتی و مردم غیرممکن خواهد شد. به‌نظر من مسئولان عالی‌رتبه کشور باید از حوادث اخیر درس بگیرند و به هیئت‌های مشورتی و کارشناسی ماموریت بدهند تا راه‌های پایان دادن به این شکاف‌ها و جدایی‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

عده‌ای فکر می‌کنند همین‌که ما از انتخابات عبور کردیم و مجلس و دولتی را شکل دادیم، کار تمام است. درحالی‌که این تازه آغاز کار است و مردم و مسئولان در زمینه‌ها و موضوعات مختلف به یکدیگر نیاز دارند.

ما باید یاد بگیریم در مسائل مختلف به‌ویژه در مسائل اجتماعی از ارائه راهکارهای غیرکارشناسی پرهیز کنیم. مسئولان عالی‌رتبه باید یاد بگیرند وقتی جامعه با مشکل مواجه می‌شود، در مرحله اول مشکل را بپذیرند و سپس پیدا کردن راه‌حل‌ها را به مشاوران ذی‌صلاح بسپارند.

منبع:همشهری

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)