کد خبر: ۳۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ گفتارنو از افزایش قیمت میوه و تره بار گزارش می دهد:
به گفته بازرس اتحادیه صنف میوه و تره باردر چند هفته اخیر قیمت میوه و تره بار در کرمان بین 15 تا 20درصد افزایش یافته است. منصور کاظمی معتقد است که افزایش قیمت میوه هایی که موجب افزایش سطح سیستم ایمنی بدن می شوند صرفاً مربوط به انتشار ویروس کرونا نیست، بلکه خرید پرتقال و سیب توسط دولت برای شب عید نیز بر افزایش قیمت میوه در میدان تره بار تأثیر گذاشته است.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: قیمت محصولات تحت تاثیر اخبار و مناسبت‌های مختلف به صورت سریالى در ایام مختلف تغییر می‌کند. هم اکنون نیز با نزدیکی به ایام عید و درکنارش شیوع بیماری کرونا در کشور و مرگ بیش از ۴۰ هموطن، قیمت میوه‌های دارای ویتامین ث به صورت چشم گیری افزایش یافته اند.


به گزارش گفتارنو، با توجه بــه توصیه‌هایى کــه در روزهاى اخیر در شــبکه هاى اجتماعى و صدا و سیما درباره مصرف برخى از مواد غذایى براى تقویت سیســتم ایمنى بدن و مقاومت در برابر کرونا مى شــود، تقاضاى مردم براى خریــد محصولاتى مانند لیمو ترش، سیر وکیوی در بازار افزایش یافته و منجر به سوء استفاده دلالان و فرصت طلبان براى گران فروشى این محصولات شده است.


مشاهدات میدانی خبرنگار گفتار نو نشان می‌دهد که هم اکنون قیمت هرکیلوگرم سیر خشــک درمغازه‌های سطح شهر به بالای ۵۰ هزار تومان می‌رسد، لیمو شیرین نیز تا مرز ۱۶ هزار تومان پیش رفته است.


به گفته بازرس اتحادیه صنف میوه و تره باردر چند هفته اخیر قیمت میوه و تره بار در کرمان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. منصور کاظمی معتقد است که افزایش قیمت میوه‌هایی که موجب افزایش سطح سیستم ایمنی بدن می‌شوند صرفاً مربوط به انتشار ویروس کرونا نیست، بلکه خرید پرتقال و سیب توسط دولت برای شب عید نیز بر افزایش قیمت میوه در میدان تره بار تأثیر گذاشته است.

کاظمی در این رابطه تشریح می‌کند: از روزی که میدان داران برای خرید بار رفته اند، بار را به آن‌ها نداده اند ومجبور شدند تا بار را با قیمت بالا خریداری کنند. امسال حدود هزار تن سیب درختی و سه هزارتن پرتقال برای تأمین میوه شب سال خریداری شده است که این میزان خرید، مسلماً در قیمت‌های میدان تره و بار نیز تأثیر گذاشته است.

او در خصوص قمت سیب درختی و پرتقال که هر ساله از سمت ستاد تنطیم بازار مورد کنترل و نظارت قرار می‌گیرد، می‌گوید: سیب درختی ممتاز حدود ۸ الی ۹ هزار تومان و سیب درجه دو و سه حدود ۵ هزار تومان در میدان قیمت می‌خورد.

به گفته بازرس صنف میوه و تره بار هم اکنون قیمت پرتقال معمولی حدود ۶ هزار تومان و قیمت پرتقال والون نیز بین ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان است. پرتقال واشنگتن نیز بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان قیمت می‌خورد.

او در خصوص قیمت کیوی نیز می‌گوید: قیمت کیوی نیزهمانند سایر میوه‌ها افزایش یافته است، به گونه‌ای که قیمت کیوی درجه یک در میدان به بالای ۷ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که پیش از این قیمت این محصول روی ۵ هزار تومان بود.


کاظمی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت سیرخشک تا بالای ۵۰ هزار تومان در سطح شهر می‌گوید: سیر قبلاً روی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان قیمت می‌خورد، ولی درهفته‌های اخیر افزایش قیمت این محصول تا جایی پیش رفت، که قیمت این محصول در میدان میوه و‌تر بار به بالای ۳۰ هزار تومان رسید و حتی تا ۴۵ هزار تومان هم رسید.

او با اشاره به عملکرد دلال‌های میدان میوه و تره باردر افزایش قیمت محصولات، می‌گوید: برخی از دلالان حتی تا ۵ هزار تومان برای هر کیلوسیر نیز قانع نیستند.

بازرس صنف میوه و تره بار معتقد است که عرف قیمت سیر در بازار حدود ۴۰ هزار تومان و پیاز پوست نارنجی یا همان پیاز انباری نیز حدود ۱۰ هزار تومان است.

به گفته او قیمت میوه و تره بار در مغازه‌هایی که محصولات خود را به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند کمتر است.

کاظمی در خصوص روند افزایش قیمت لیمو شیرین نیز می‌گوید: ما هفته قبل لیمو شیرین را حدود ۵ الی ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم، اما روز شنبه قیمت آن ۱۰ هزار تومان، یک شنبه به ۱۲ هزار تومان و امروز نیز به حدود ۱۴ هزار تومان در میدان میوه و تره بار رسید.

بازرس اتحادیه صنف میوه و تره بار درپاسخ به چرایی عدم رعایت نــرخ نامــه اتحادیه برای میوه و تره بار می‌گوید: متأسفانه افراد پایبند به این نرخ نیستند چرا که وقتی طرف حساب‌های میدان دار‌های ما در سرتا سر کشور نرخشان را افزایش داده اند، امکان اجرای این نرخ نامه وجود ندارد.

کاظمی در این رابطه تشریح می‌کند: برای لیمو شیرین در هفته گذشته گفته شد که، چون لیمو شیرین را برای تهران با ۱۰ هزار تومان بار کردند با قیمت ۸ هزار تومان حاضر به بار آن برای کرمان نیستند و این بار را به سایر استان‌ها فرستادند.

بنا به گفته بازرس این صنف، شرایط به گونه‌ای است که امکان نظارت بر این اقلام نیست چرا که این امر منجر به نیامدن بار به کرمان و افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

کاظمی معتقد است که بازار بر محور عرضه و تقاضا می‌چرخد و به صورت کلی ایجاد نرخ برای محصولات نه تنها قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد بلکه موجب بدتر شدن قیمت نیز می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)