کد خبر: ۳۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
این روزها ویروس کرونا به یکی از چالش‌های پزشکی در جهان تبدیل شده و در کنار مبتلا شدن تعداد قابل توجهی از مردم در حدود ۶۰ کشور جهان، تشویش ذهنی و وسواس فکری و نگرانی نیز ایجاد کرده است. پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس توصیه‌های بهداشتی فراوانی دارند که از جمله آن رعایت بهداشت فردی است که می‌تواند مردم را از ابتلا به این ویروس حفظ کند.

این روزها ویروس کرونا به یکی از چالش‌های پزشکی در جهان تبدیل شده و در کنار مبتلا شدن تعداد قابل توجهی از مردم در حدود ۶۰ کشور جهان، تشویش ذهنی و وسواس فکری و نگرانی نیز ایجاد کرده است. پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس توصیه‌های بهداشتی فراوانی دارند که از جمله آن رعایت بهداشت فردی است که می‌تواند مردم را از ابتلا به این ویروس حفظ کند.

اما در این بین باید به تقویت روح و روان خود نیز اهمیت بدهیم، چرا که طبق سخن روانشناسان و آن‌چه در احادیث دینی وارد شده است کنترل و آرامش روحی می‌تواند تاثیر بیشتری بر شادابی جسم و روان داشته باشد. قرآن کریم و پس از آن اهل بیت(ع) دستورالعمل‌های بسیاری برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی ارائه کرده‌اند. در آموزه‌های قرآنی و تعالیم سازنده اهل بیت(ع) روش‌های متعددی برای برون‌رفت از افسردگی و کاهش استرس‌های روزمره که دامن‌گیر انسان می‌شود پیشنهاد شده است.

در این آموزه‌های نورانی، از ایمان، یاد خدا، توکل، تقوی و پرهیزگاری، توبه، انس با قرآن، امید به رحمت الهی، صبر و دعا، عبادت، پاکیزگی و ... به عنوان راه‌های کاهش استرس و رسیدن به آرامش یاد شده است.

امام رضا(ع) در «بحارالانوار، جلد ۷۸، صفحه ۳۴۷» برای رسیدن به نشاط و آرامش معنوی می‌فرمایند: لیـس شـَیء مِـن اْلاعْمـالِ عنـد الله عزّوجلّ بعدَ الفـرائض أفضل مِن إدْخـالِ السُّرور علَی المؤمن؛ بعد از انجام واجبات، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مومن نزد خداوند بزرگ نیست.

همچنین در «اصول کافی، جلد ۳، صفحه ۲۶۸» می‌فرمایند: مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ؛ هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف کند خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.

در کنار توصیه‌های معنوی امام رضا(ع) برای کاهش و دوری از ناملایمات و کسب آرامش و رضایت الهی، آن حضرت توصیه‌هایی عملی نیز برپایه اصول بهداشتی و تغذیه‌ای برای حفظ شادابی و نشاط و مقابله با فشارهای ناشی از زندگی روزمره ارائه کرده‌اند.

امام رضا علیه‌السلام در «عیون اخبار الرضا، باب ۳۱ حدیث ۸۱» می‌فرمایند: «عَلَیکُمْ بِالزَّیتِ فَإِنَّهُ یکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالضَّنَی وَ یحَسِّنُ الْخُلُق‌ و یطیب النفس و یذهب بالغم». بر شما لازم است که از زیت (روغن زیتون یا هرگونه روغن مایع) استفاده کنید، زیرا صفرا را آشکار و بلغم را از بین می‌برد و عصب را تقویت، بیماری را نابود و اخلاق انسان را نیکو می‌کند، روح را آرامش می‌دهد و غم را از بین می‌برد.»

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)