کد خبر: ۳۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
شانزدهمین روز همزیستی با کرونا ویروس جدید، در حالی در کشورمان آغاز می‌شود که وزارت بهداشتی‌ها، از آغاز به کار سامانه غربالگری الکترونیکی کرونا خبر دادند، اما همچنان چالش‌هایی مانند توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، برخی بی توجهی ها به کاهش مراودات و سفرهای بین‌شهری و درون شهری و ... باقی است.

شانزدهمین روز همزیستی با کرونا ویروس جدید، در حالی در کشورمان آغاز می‌شود که وزارت بهداشتی‌ها، از آغاز به کار سامانه غربالگری الکترونیکی کرونا خبر دادند، اما همچنان چالش‌هایی مانند توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، برخی بی توجهی ها به کاهش مراودات و سفرهای بین‌شهری و درون شهری و ... باقی است.

 با ورود کرونا ویروس جدید به کشورمان، اولین اقدامی که بعد از ارائه آموزش‌های همگانی درباره بیماری کووید-۱۹ از طریق رسانه‌ها، انجام شد، تشکیل ستاد کشوری مبارزه با کرونا به دستور رئیس جمهور و به ریاست وزیر بهداشت بود. به طوری که اختیارات لازم از طرف رئیس جمهور به وزیر بهداشت تفویض و همه بخش‌های دولتی و غیردولتی تحت امر این ستاد قرار گرفتند.

بر همین اساس با تصمیمگیری این ستاد، اقداماتی مانند تعطیلی مسابقات ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و هنری اتفاق افتاد. در عین حال ساعات کاری ادارات در استانهای آلوده کاهش یافته و محدودیتهای سنگینی هم در مبادی ورودی و خروجی استانهای آلوده اعمال شد. به طوری که وزارت بهداشت اعلام کرد که اگر فردی دارای علائم را در مبادی ورودی یا خروجی این استانها شناسایی کند، قطعا آن فرد را در قرنطینه ای دو هفته ای قرار میدهد. از سوی دیگر نیز وزارت بهداشت از مردم خواست که در خانه هایشان بمانند و به نوعی قرنطینه اختیاری داشته باشند تا از شدت انتقال بیماری کاسته شود. حال هرچند که به گفته وزارت بهداشتی ها مقداری کاهش تردد در برخی استان ها اتفاق افتاده، اما همچنان این روند کاهش باید ادامه یابد.

از طرفی در ادامه این اقدامات و برای افزایش قوای تشخیصی کشور در برابر کرونا، تعداد آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا از دو مرکز به ۲۴ آزمایشگاه در کشور افزایش یافت که البته قرار است تا پایان هفته، این تعداد به ۳۰ آزمایشگاه هم برسد که با یک وحدت رویه، اقدامات آزمایشگاهی تشخیص بیماری کووید-۱۹ را انجام می دهند.

اقدام دیگری که برای مقابله با کرونا ویروس جدید انجام شد، راه اندازی «بسیج ملی مقابله با کرونا»بود. بنابر اعلام وزارت بهداشتیها اکنون این توانمندی وجود دارد که در کنار ۵۰ هزار نیروی بهورز و مراقب سلامت بتوان از توان ۳۰۰ هزار تیم نیز در جهت مقابله با کرونا بهره گرفت.

در عین حال طبق گفته دکتر علیرضا رییسی-معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز ۱۲۰۰ مرکز شبانه روزی یا ۱۶ ساعته برای خدمت رسانی سرپایی در حوزه بیماری کووی-۱۹، در شهرهای کمتر برخوردار و حاشیه شهرها ایجاد شده است.

در عین حال، در حالی شانزدهمین روز کرونایی در کشور آغاز شده است که سامانه خودارزیابی و غربالگری الکترونیکی بیماری کووید-۱۹، از سوی وزارت بهداشتی‌ها راه‌اندازی شد و آغاز به کار کرده است. به طوری که مردم می‌توانند با ورود به این سامانه به نشانی salamat.gov.ir و تکمیل پرسشنامه مربوط به علائم بیماری و ورود شماره تلفن همراه، پیامکی در مورد وضعیت سلامتی خود دریافت کنند.


غربالگری الکترونیکی کرونا

بر همین اساس وزارت بهداشت از تمامی مردم درخواست کرده است که ضمن مراجعه به سامانه مذکور در این غربالگری الکترونیکی شرکت کنند. باید توجه کرد که افراد با ورود به این سامانه، بعد از وارد کردن اطلاعاتی نظیر کد ملی و شماره تلفن، به چند سوال درباره علائم بیماری کووید-۱۹ با توجه به وضعیت جسمانیشان پاسخ می دهند. در نهایت برای افرادی که مشکوک به این بیماری باشند، پیامکی حاوی راهنمایی‌های لازم ارسال میشود.

چالش ماسک همچنان پابرجاست

با وجود این اقدامات کنترلی، اما هنوز چالشهایی در کشور برای مقابله با کرونا وجود دارد که باید هرچه سریعتر فکری برای آنها کرد. به عنوان مثال یکی از این چالشها، بحث توزیع ماسک بویژه در بیمارستانها و مراکز درمانی و در عین حال در داروخانه هاست؛ چالشی که برای حل آن به مشارکتی بین بخشی و دلسوزانه نیاز است؛ چراکه نباید از یاد بُرد که پزشکان و پرستارانی که در بیمارستانها به عنوان خط مقدم مقابله با کرونا از بیماران مبتلا به این بیماری مراقبت کرده و آنها را تحت درمان قرار می دهند، برای ادامه این اقدامات و خدمات ایثارگرانه به تجهیزات محافظت فردی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیاز دارند.

در برهه ای که بنا بر اعلام مهندس سید حسین صفوی- مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، میزان نیاز به ماسک در کشور به ۴۰ میلیون در هفته رسیده است، باید به سرعت فکری به حال افزایش ظرفیتهای تولیدی کارخانه های تولیدکننده ماسک کرد.

توزیع ماسک در اختیار وزارت بهداشت است، اما...

این درحالیست که متاسفانه همچنان مشکلاتی در تولید و تامین ماسک وجود دارد؛ به طوری که صفوی با تاکید بر اینکه بحث کمبود ماسک اکنون موضوعی جهانی است، گفت: ما درخواست کرده‌ایم که توزیع ماسک در اختیار وزارت بهداشت باشد تا بتوانیم توزیع اقلام را در مراکز درمانی بهتر مدیریت کنیم. برهمین اساس درخواست کردیم که هم مکشوفات و هم تولیدات ماسک در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. واردات هم با مجوز وزارت بهداشت انجام می‌شود. این درحالیست که اکنون بیش از ۱۰ روز گذشته و دریافتی ما از واحدهای تولید شاید به دو میلیون عدد ماسک هم نرسد و از مجموع کشفیات هم سه میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک تحویل گرفته‌ایم.

۲۰ میلیون ماسکی که گم شده

صفوی با بیان اینکه حتی متاسفانه هیات‌امنای ارزی وزارت بهداشت طی این چند روز مجبور شد از بازار سیاه ماسک تهیه کند، گفت: معتقدیم که برخی افراد سودجو هنوز در انبارهای کشور کالا دارند و درخواست داریم برای پاسخ به نیاز مراکز درمانی حتما این‌ها به صورت متمرکز کشف و به وزارت بهداشت ارائه شوند. بعد از ممنوعیت صادرات ماسک، درخواست‌هایی که برای خروج از کشور تجمیع شده بود، بیش از ۲۰ میلیون عدد ماسک بود. حال سوال ما این است که این ۲۰ میلیون کجاست؟.

دست برخی شرکت‌های تولیدکننده ماسک در دست محتکران

صفوی ادامه داد: در حال حاضر برای مدیریت موضوع کار را در هیات‌امنا متمرکز کردیم و بعد برای توزیع سراسری در کشور، سه شرکت پخش را مشخص کردیم تا با اولویت مراکز درمانی ماسک را پخش کنند و سرریز آن را به داروخانه‌ها ارائه دهند. برای آغاز این طرح قرار بود ۱.۵ میلیون ماسک را در اختیار سه شرکت پخش قرار دهیم تا توزیع کنند که اعلام کردند تاکنون دریافتی نداشتند. البته برخی شرکت‌های تولیدکننده واقعا همراهی کردند و شبانه‌روزی کار می‌کنند، اما برخی شرکت‌ها هم همراه ما نبودند و حتی بخشی از کالاهایی که به صورت انبارهای احتکار دیده می‌شود، برای برخی برندهایی است که قرار بوده اقلام‌شان به دست ما برسد.

در عین حال وزیر بهداشت هم چندی پیش در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره تاکید کرد که «علی‌رغم جلسات مکرر همکاران اینجانب در آن وزارتخانه، متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت ۱۰ برابری به دلالان معرفی می کنند.» وی در ادامه این نامه رفع هر چه سریعتر این مشکل را خواستار شد.

در عین حال یکی دیگر از چالشهای کروناییِ این روزها، بحث تامین لوازم حفاظتی برای پزشکان و پرستاران در بیمارستانها و البته مطبهای خصوصی است. به هر حال باید توجه کرد که کادر درمان در مواجهه مستقیم با مبتلایان کرونا قرار دارند و باید لباس، دستکش، ماسک مناسب برای بخشهای ایزوله و... را به میزان کافی در اختیار داشته باشند.

در این زمینه اما، دکتر محمدرضا ظفرقندی- رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نامه ای از وزیر بهداشت خواسته است که مشکل تامین ملزومات ارائه خدمت در مطبهای خصوصی را حل کند و اعلام کرده بود که «بخش عمده مراجعه بیماران مشکوک به بیماری کووید ۱۹ به همکاران مستقر در مطب‌ها، به‌خصوص همکاران عزیز پزشک عمومی و متخصصین عفونی، ریه و داخلی بوده، اما در تلاش برای تهیه ملزومات ضروری از قبیل ماسک و مواد آنتی سپتیک و ... از بازار آزاد، نتیجه مطلوب حاصل نشده و مشکلات ارائه خدمت در مطب‌ها باقی است.»

بنابراین به نظر می رسد در حال حاضر مهمترین و کلیدی ترین چالشی که دستگاه های دولتی باید هرچه زودتر آن را رفع کنند، تامین ماسک و ملزومات حفاظتی به میزان کافی برای کادر درمانی در بیمارستانها و مطبهاست؛ چراکه تعلل در این زمینه می تواند چالشی دیگر را در مراکز درمانی و مطب‌ها به دنبال داشته باشد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرونا ، ماسک ، تعطیلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)