کد خبر: ۳۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد:
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خبر جواب مثبت یکی از فوت شدگان در شهرستان رفسنجان گفت: باید به این نکته توجه داشت که این مورد جز موارد قطعی و یا فوتی در سطح استان کرمان آورده نشده است.

در هفدهمین روز از شیوع کرونا در کشور، استان کرمان هم که تا چند روز اول این اپیدمی وضعیت سفید داشت، روز به روز تعداد مبتلایان آن به ویروس کرونا در حال افزایش است.

دکتر "مهدی شفیعی" مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز جمعه ۱۶ اسفندماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته و طبق نتایج آزمایشگاهی، ابتلای ۷ مورد جدید به موارد مثبت قطعی در سطح استان کرمان اضافه شده است.

وی ادامه داد: از این ۷ مورد جدید در کرمان، ۲ نفر در بیمارستان های کرمان بستری و ۵ مورد نیز سرپایی بوده که این ۵ نفر در تماس نزدیک به فرد مبتلای مثبت به ویروس که در بیمارستان بستری بوده است (نظام مراقبت)، آزمایش صورت گرفته است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره ۲ مورد بستری شده اظهار کرد: یک مورد آقای ۲۸ ساله است که دارای شغل آزاد بوده و به دلیل سفرهای شغلی هفته گذشته به تهران سفر کرده و بعد از سفر دارای علائم ریوی و تنفسی شده بود و نفر دوم نیز اقای مسن ۷۶ ساله بوده که دارای بیماری زمینه ای ریوی از قبل بوده و بیشتر در منزل ساکن اما به دلیل سرکشی خویشاوندان دچار ابتلا به کرونا ویروس شده است.

رد و پای سفرها در مبتلایان به کرونا در استان کرمان

شفیعی با بیان اینکه در موارد مبتلا به کرونا ویروس در استان کرمان همچنان رد و پای سفرها دیده می شود گفت: ۸۰ درصد افرادی که به کرونا ویروس مبتلا می شوند دارای علائم بالینی نیستند یا علائم آنها خفیف بوده اما ناقل بیماری هستند، بنابراین این موضوع بسیار خطرناک است.

وی با اعلام این خبر تاکنون مورد فوتی در استان کرمان نداشتیم، تصریح کرد: طی ۲۴ ساعته گذشته یک مورد نیز با حال نسبتا خوب بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص و بقیه روند درمانی را در منزل انجام خواهند لذا از ۲۰ مورد بستری شده، ۳ نفر بهبود یافته از بیمارستان مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خبر جواب مثبت یکی از فوت شدگان در شهرستان رفسنجان نیز با تایید این خبر گفت: باید به این نکته توجه داشت که این مورد جز موارد قطعی و یا فوتی در سطح استان کرمان آورده نشده است.

شفیعی ادامه داد: ایشان مدتی قبل و بین ۱۳ تا ۱۴ روز در یزد بستری شده بوده و پس از فوت به شهرستان رفسنجان انتقال داده شده و بعد از خاکسپاری جواب نتایج این شخص از تهران مشخص شده بود و این موضوع مربوط به قبل از انجام آزمایش‌ های صورت گرفته در استان ها بوده است.

وی با بیان اینکه چون بیش از ۱۴ روز ازابتلای این فرد به کرونا ویروس گذشته بحث قرنطینه برای افراد نزدیک به این متوفی مطرح نیست افزود: در مجموع این افراد تحت مراقبت هستند.

نماینده بم و سیرجان به کرونا مبتلا نشده است

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ابتلای نماینده فعلی مردم بم در خانه ملت به ویروس کرونا نیز عنوان کرد: تاکنون نام نماینده مردم شرق استان کرمان در لیست افراد مبتلایان به کرونا ویروس دیده نشده است ضمن آنکه برای نماینده سیرجان در خانه ملت هم تاکنون اصلا تستی در کرمان از وی گرفته نشده است.

شفیعی درباره گندزدایی معابر عمومی با کمک همکاری شهرداری کرمان نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان به هیچ عنوان با گندزدایی معابر مخالفت نکرده است. در استان به دنبال همکاری همه دستگاه‌ها و مردم برای مقابله این بیماری هستیم لذا اقدامات را اولویت بندی کرده‌ایم. به هیچ عنوان در شرایط کنونی نیازی به گندزدایی کف خیابان و معابر وجود ندارد و این موضوع در اولویت نیست بلکه پارک‌ها و وسایل بازی کودکان، اماکن عمومی و ... در اولویت گندزدایی توسط شهرداری قرار دارد.

وی فرایند تولید واکسن برای هر اپیدمی را حداقل ۶ ماهه دانست و بیان کرد: ظرف دو ماه تولید واکسن آن هم برای ویروس جدیدی همچون کرونا جدید ۲۰۱۹ بعید است که انجام شده و دارو نیز یکسری تست‌های انجام شده اما براساس تجربه چند رژیم دارویی توصیه می‌شود و ما نیز براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی این داروها را در ایران داریم و برای بیماران بستری در حال استفاده از آنها هستیم.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اتاق‌های ایزوله اظهار کرد:  تنها ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا ویروس دارای علائم شدید و نیازمند بستری شدن در بیمارستان ها هستند و از این ۲۰ درصد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها به اتاق ایزوله تنفسی نیاز دارند لذا ما در استان کرمان کمبودی از بحث اتاق های ایزوله نداریم.

انجام ۱۹۰ تست تشخیص کرونا از شنبه هفته گذشته تاکنون در کرمان

شفیعی درباره تعداد نمونه های گرفته شده افزود: تا شنبه هفته گذشته، دسترسی به کیت تشخیصی کرونا را نداشتیم و هیچ نمونه‌ای برای آزمایش به تهران ارسال نمی‌شود، اما تا به امروز ۱۹۰ تست انجام داده‌ایم اما این پیش‌بینی شده اگر تعداد مبتلایان بیش از حد افزایش پیدا کند و نیاز به افزایش آزمایشگاه پیدا کردیم، دو آزمایشگاه یگر در استان راه اندازی خواهیم کرد تا آزمایشات را انجام خواهند داد و مشکلی در این زمینه در استان وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره هزینه بیماران مبتلا به کرونا ویروس بستری شده در بیمارستان های استان نیز گفت: هزینه درمان بیماران که به عنوان مشکوک و مبتلایان به کرونا در بیمارستان بستری می شود، رایگان خواهد بود اما بیمارانی که دچار بیماری‌های دیگر مثل تنفسی، قلبی و ... که با شک به کرونا در بیمارستان بستری می شوند شامل این قانون نمی‌شود و اعتباراتی برای این مهم در سطح ملی اختصاص داده شده است اما تا کنون به استان‌ها اختصاص داده نشده است.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی در مورد ابتلای ۲ نفر از پزشکان معروف کرمان به کرونا ویروس اظهار کرد: احتمال آلودگی در همکاران بهداشتی و درمانی وجود دارد و در این بین دندان‌پزشکان بیشتر در معرض خطر هستند اما در این راستا جواب آزمایش تشخیص کرونای آقای دکتر معتمدی از دندانپزشکان کرمانی منفی شده ضمن آنکه از آقای دکتر علوی از دیگر متخصصان شهر کرمان نیز تاکنون تستی دریافت نکرده‌ایم.

قرنطینه، تجربه ای ناموفق در چین بوده است

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که این بیماری جدید است و باید از برخی تجربیات کشور چین درس گرفت عنوان کرد: ما نیز در کشور براساس تجربیات کشورهای دیگر در خصوص مبتلایان به کرونا رفتار می‌کنیم و تجربه چین در خصوص قرنطینه شهر «ووهان» کاملا ناموفق بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره شایعات مطرح شده مبنی بر فوت افرادی در جنوب استان کرمان به دلیل ابتلا به کرونا ویروس ادامه داد: متاسفانه روزانه انتشار شایعات فوت افرادی در سراسر استان به دلیل کرونا ویروس را شاهد هستیم این در حالی است که باید مدنظر داشت که ما قبل ازشیوع کرونا در بیمارستان‌ها فوتی داشته‌ایم و همواره بیمارستان‌ها آمار فوتی داشته‌اند لذا همه فوتی‌های بیمارستان‌ها را به بیماری کرونا مربوط نکنیم.

شفیعی با پیشنهاد اینکه همانگونه از ورود مسافران استان‌های دیگر در ایام نوروز به استان می‌کنیم، باید از سفر کرمانی‌ها به استان‌های دیگر نیز جلوگیری شود، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا سابقه سفر به سایر نقاط کشور داشته‌اند لذا از مردم درخواست می‌شود که از سفرهای غیرضرور یخودداری کنند.

مشکلی در تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در استان نداریم

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه مشکلی در تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در استان نداریم، بیان کرد: استان کرمان برای موارد احتمالی (افزایش تعداد بیماران) تمهیدات لازم را اندیشیده و همه شهرهای ما ظرفیت پوشش مبتلایان احتمالی به کرونا ویروس را دارند ضمن آنکه بیمارستان افضلی‌پور به عنوان مرجع استان کرمان در مقابله با ویروس کرونا، بین ۸۰ تا ۱۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خود اضافه کرده است همچنین بیمارستان پیامبر اعظم (ص) نیز آمادگی کامل برای پشتیبانی از بیمارستان افضلی پور را دارد ضمن آنکه دو بیمارستان پشتیبان دیگر نیز برای این موضوع تعریف کرده‌ایم که در صورت لزوم آن دو بیمارستان نیز کلیه خدمات خود را قطع و فقط به بیماران کرونایی خدمات خواهند داد بنابراین کمبود تخت درمانی و پرستاری هم اکنون که اصلا نداریم و اگر این شیوع نیز افزایش پیدا کند، تصور نمی‌کنم کمبودی احساس شود.

وی در خصوص زباله‌های عفونی عنوان کرد: زباله‌های عفونی بیمارستانی در دستگاه‌های مخصوص بی‌خطرسازی می شوند و پس از بی‌خطرسازی توسط شهرداری حمل می‌شود اما زباله های عفونی که در منزل‌ها تولید می‌شود اگر دفن زباله به صورت درست انجام دهیم و زباله‌ها را در منزل تفکیک کنیم خطری در زمینه انتشار بیماری از این زباله‌ها را نداریم، ضمن آنکه تصمیماتی برای زباله های حاشیه‌های شهر گرفته شده است که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه به برخی صحبت ها در زمینه گرما دادن به سطوح برای از بین بردن ویروس کرونا عنوان کرد: طبق برخی مقالات علمی و تجربیات کشورهای درگیر با این بیماری، اگر به سطوح حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه گرما بدهیم ظرف حدود یک دقیقه این ویروس از بین می‌رود.

در کرمان بین مردم و مسئولین فرقی وجود ندارد

شفیعی در خصوص ابتلای نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرد بستری با این نام نداریم ولی این را بدانید که در کرمان بین مردم و مسئولین فرقی وجود ندارد لذا اگر نماینده مجلس شورای اسلامی یا مسئولی مشکوک به این بیماری باشد از وی تا زمان لازم آزمایش گرفته نخواهد شد.

وی درباره انتشار ویروس کرونا در آرایشگاه ها نیز گفت: آرایشگاه‌های زنانه باید به مشتریان خود تنها براساس زمان وقت داده‌ شده، پذیرش کنند تا تجمعات بی‌مورد در آرایشگاه‌ ها را نداشته باشیم ضمن آنکه توصیه می شود بهداشت محیط در آرایشگاه‌ها به‌صورت مستمر انجام شود قابل ذکر است که ناظرین نیز مرتبا بر روند کار آرایشگاه ها نظارت می‌کنند اما بسیاری از آرایشگاه‌های سطح شهر کرمان به‌صورت خودجوش تعطیل کرده‌اند.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پراکندگی مبتلایان به کرونا ویروس در سطح استان کرمان گفت: ۷ مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس طی ۲۴ ساعت گذشته همگی در کرمان بوده‌اند و در شهرستان‌های استان نیز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک مورد در ارزوئیه، یک مورد در بم، ۳ مورد در رفسنجان، یک مورد شهربابک و یک مورد در بافت را داشته‌ایم.

وی درباره حضور مردم در گلزار شهدای کرمان و تمهیدات بهداشتی در این مکان نیز عنوان کرد: گلزار شهدای کرمان و به ویژه مرقد شهدای جبهه مقاومت چند نوبت در روز ضدعفونی می‌شوند ضمن آنکه نیروهای انتظامی نیز در گلزار شهدای کرمان از لمس و زیارت کردن مرقد مطهر شهید سلیمانی توسط مردم و همچنین ازدحام آنها جلوگیری می‌کنند.

شفیعی ادامه داد: ضدعفونی کننده به اندازه لازم در گلزار شهدای کرمان وجود دارد و اگر نیاز به تمهیدات بیش از این وجود داشته باشد، ستاد مقابله با کروناویروس مصوبات سخت‌گیرانه‌تری در این زمینه خواهد داشت.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره استفاده مجدد از اقلام بهداشتی کشف شده در سطح استان نیز بیان کرد: خوشبختانه تاکنون کشفیات زیاد احتکار اقلام بهداشتی در سطح استان نداشتیم و در چند مورد کشف شده نیز با توجه به تاکیدات رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان این موارد کشفی وارد سیستم درمانی نشده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته شده است.

وی در پایان با انتقاد شدید از ازدحام‌های بی‌مورد و حضور گسترده مردم در چند روز گذشته در بازارهای کرمان گفت: از مردم خواهش داریم با یک سهل‌انگاری همه زحمات خود و سیستم بهداشتی استان برای کنترل این بیماری را از بین نبرند زیرا اکنون شاهدیم که افراد دوباره به مراکز خرید هجوم آورده‌اند. توصیه می‌کنیم که امسال عید نوروز به‌گونه‌ای دیگر و در خانه‌هایشان سپری کرده تا شاهد ابتلا، بستری شدن و در نهایت فوت عزیزانمان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا نباشید.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی تایید شد

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

اسباب‌کشی در ایام عید فقط با مجوز پلیس امکانپذیر است

توصیه‌ های تغذیه‌ای برای روزه‌داران

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)