کد خبر: ۳۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
مدیر گروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردارو سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر اطلاعات مردم بالا رود که کرونا شوخی بردار نیست و ممکن است ما که حتی علائمی هم نداریم انتقال دهنده آن باشیم و اگر ارتباطاتمان کمتر شود گردش کرونا هم کمتر می‌شود می‌توانیم دوره گردش این اپیدمی که ۳ تا ۴ هفته است را با مدیریت کردن زودتر ریشه کن کنیم، اما اگر مدیریت نکنیم شیوعش بیشتر می‌شود.
گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:
کرونا شوخی بردار نیست/ نمی‌توانیم شهر را تعطیل کنیم/ نمی‌توان به زور متوسل شد، مردم خودشان باید همکاری کنند/ همه بیمارستان‌های استان پذیرش بیماران مبتلا را انجام می‌دهند/مردم مدیریت کنند دوره گردش 4 هفته ای کرونا تمام می شود/ تاخیر در اعلام آمار به دلیل این است که منتظر اعلام وزارت بهداشت هستیم
پس از اعلام خارج شدن کرمان از وضعیت سفید که روز به روز هم بر تعداد مبتلایان اضافه می‌شد انتظار می‌رفت مردم به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت عمل کنند و به پویش در خانه می‌مانیم بپیوندند، اما اگر به مسیریاب‌ها سری بزنید خواهید دید ترافیک شهر به خصوص در بازار و مکان‌های خرید بیشتر از گذشته است و انگار کرمانی‌ها کرونا را جدی نگرفتند.

مدیر گروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردارو سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو مبنی بر اینکه آیا تصمیمی برای تعطیلی یا قرنطینه شهر گرفته شده است؟ گفت: شهر تعطیل شود یعنی زندگی مردم تعطیل شود و ما نمی‌توانیم زندگی مردم را تعطیل کنیم. اما یکسری جا‌های غیرضرور که ازدحام جمعیت زیاد است باید تعطیل شود. مساجد که محل ترحیم است، قلیان سراها، تالار‌ها را دستور دادیم تعطیل کنند. بعضی از مراکز همکاری کردند و خودجوش تعطیل کردند.

مهدی شفیعی افزود: ما نمی‌توانیم محل کسب مردم را تعطیل کنیم، اما مردم باید همکاری کنند و از فشار آوردن برای خرید‌های غیرضرور خودداری کنند. یا اینکه برنامه‌های خرید خود را مدیریت کنند و در طول روز به تدریج خرید کنند و در مکان‌های شلوغ رفت و آمد نداشته باشند.

لازم به ذکر است امروز رییس اتاق اصناف کرمان اعلام کرده است براساس دستور استاندار امروز (شنبه) و فردا (یکشنبه) بازار بزرگ کرمان، بازار قیصریه زرگری، بازار کفاش‌ها، بازار قدمگاه و بازار مظفری بازار‌های واقع در خیابان امام خمینی (ره) و خیابان باقدرت تعطیل خواهند بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حتی اگر از همه توان و ابزار‌های قانونی هم استفاده کنیم که ازدحام را کاهش دهیم تا زمانیکه خود مردم نخواهند و همکاری نکنند نمی‌شود کاری کرد یا به زور متوسل شد.

شفیعی ادامه داد: اگر اطلاعات مردم بالا رود که کرونا شوخی بردار نیست و ممکن است ما که حتی علائمی هم نداریم انتقال دهنده آن باشیم و اگر ارتباطاتمان کمتر شود گردش کرونا هم کمتر می‌شود می‌توانیم دوره گردش این اپیدمی که ۳ تا ۴ هفته است را با مدیریت کردن زودتر ریشه کن کنیم، اما اگر مدیریت نکنیم شیوعش بیشتر می‌شود.

او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه به جز بیمارستان افضلی پور چه بیمارستان‌های دیگری را برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته اید؟ گفت: همه بیمارستان‌ها پذیرش را انجام می‌دهند. بیمارستان افصلی پور بیمارستان ارجاعی اولیه است برای مواردی که خدمات درمانی ویژه تری نیاز دارد بیمارستان پیامبر اعظم هم به همین شکل. اما مریض‌های مشکوک با علائم تنفسی در همه بیمارستان‌های شهر اعم از دولتی، غیر دولتی و نظامی پذیرش انجام می‌شود و اگر نیاز باشد نمونه برداری و آزمایشات نیز انجام می‌شود.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همچنین اذعان داشت: اگر تعداد بیماران در شهر زیادتر شود آن زمان نیاز داریم در استان دو یا سه بیمارستان دیگر فقط برای پذیریش بیماران کرونایی اختصاص یابد.

شفیعی در پاسخ به این سوال که حال عمومی بیماران بستری شده کرونایی چگونه است؟ گفت: طبق نتایج آزمایشگاهی، ۷ مورد جدید به موارد مثبت قطعی در سطح استان کرمان اضافه شده است. از این ۷ مورد جدید در کرمان، ۲ نفر در بیمارستان‌های کرمان بستری و ۵ مورد نیز سرپایی بوده که این ۵ نفر در تماس نزدیک به فرد مبتلای مثبت به ویروس که در بیمارستان بستری بوده است (نظام مراقبت)، آزمایش صورت گرفته است. یک مورد با حال نسبتا خوب بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص و بقیه روند درمانی را در منزل انجام خواهد داد لذا از ۲۰ مورد بستری شده، ۳ نفر بهبود یافته از بیمارستان مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تاخیر در اعلام آمار نسبت به وزارت بهداشت نیز گفت: ما با تاخیر اعلام نمی‌کنیم بلکه وزارت بهداشت ساعت دو اطلاعات آماری را می‌دهد و این اطلاعات باید از آزمایشگاه برسد و اطلاعات تقریبا همزمان با وزارت بهداشت به دست ما می‌رسد. اما ساعت نشست خبری ما بعد از ساعت نشست خبری وزارت بهداشت است، چون باید طوری ساعت را تنظیم کنیم تا اطلاعات را بگیریم، وگرنه می‌توانیم ساعت ده خبر بدهیم، اما ساعت ده اطلاعات روز قبل را داریم که وزارت بهداشت اعلام کرده، تاخیر در اعلام اطلاعات به روز به دلیل اینکه تایید آزمایشات و اعلام آن‌ها از سوی وزارت بهداشت را می‌خواهد رخ می‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)